روستاگردی در خوزستان تجربه جالبی است از این رو با ما همراه باشید و درباره آرامش جنوبی در روستای پامِنار خوزستان بدانید.

آرامش جنوبی در روستای پامِنار خوزستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای پامنار یک بهشت خاص است. در سفر به پامنار دیدن غروب خورشید، زیبایی خاصی به منظره طبیعت می‌دهد و صحنه ای بی نظیر را در یاد و خاطر افراد به جای می‌گذارد. ارتفاع روستای پامنار بسیار کم است و دشت بودن آن سبب می‌شود که در هنگام غروب زمین و آسمان آن یکی شوند و صحنه‌ای رویایی را ایجاد کنند. بعد از فرا رسیدن شب نیز، شب‌های پامنار با جاهای دیگر متفاوت است. روستای پامنار دارای هوای بسیار تمیز و پاکی است و این پاکی و ارتفاع کم زمین نسبت به آسمان سبب می‌شود که ستارگان در شب‌های زیبای پامنار درخششی چندین برابر دارند و نزدیکی ستاره‌ها و زیبایی چشم انداز آن قابل وصف نباشد.

آشنایی با بافت و مردمان روستای پامِنار خوزستان

خانه های روستای پامنار دزفول کاه گلی است و معماری فوق العاده ای دارد. مناظر دیدنی این روستا محل خوبی برای علاقه مندان به رشته عکاسی و ثبت تصاویری است که همیشه یاد آور سفر به این دیار هستند. از گیاهان و پوشش‌ های منطقه می ‌توان به رملیک، کنار، بنه، بادام، جاز، انجیر، بلوط و نخل اشاره کرد.

آرامش جنوبی در روستای پامِنار خوزستان

زنان زحمت کش پامنار در هنر کپوبافی بسیار ماهر هستند و از جمله صنایع دستی معروف این منطقه است. کپوبافی از بافته ‌های حصیری است و مواد اولیه آن کرتک و برگ نخل‌ های خرما است که‌ از سالیان متمادی رواج داشته است. کرتک نوعی گیاه خودرو است که در حاشیه نهرها، رودخانه‌ها و دشت‌ های منطقه شهیون به وفور یافت می ‌شود.

روستای پامنار دزفول طبیعت بی‌نظیری دارد که باب میل گردشگران است. همان گونه که عنوان کردیم، این روستا مشرف به سد دز است که به‌عنوان یکی از بلندترین سدهای دنیا شناخته می‌شود. در طرف دیگر این روستا و البته بافاصله چندکیلومتری، سد کرخه واقع شده است. قرارگیری روستا در حدفاصل این دو سد باعث شده تا رطوبت هوای بی‌نظیری داشته باشد. به همین جهت است که پوشش گیاهی منحصربه‌فردی دارد. درختان بلوط، انجیر، کٌنار، سدر جزو رایج‌ترین درختانی است که شما در این ناحیه مشاهده می‌کنید. از طرفی دیگر حیواناتی نظیر کبک، تهیو، خرگوش، روباه و پلنگ در این منطقه دیده می‌شود.

آرامش جنوبی در روستای پامِنار خوزستان

مردم روستا هم آداب‌ورسوم ویژه خود را دارند. بسیاری از این مردم هنوز سنت‌های عشایری خود را حفظ کرده‌اند و به همین جهت بافت فرهنگی ویژه‌ای دارد. زنان روستا در زمینه کپوبافی مهارت بالایی دارند. به همین جهت است که کپو های این منطقه به‌عنوان یکی از بهترین سوغات‌های دزفول شناخته می‌شود.

در مقابل روستای پامنار دزفول هم یک قلعه تاریخی وجود دارد که در دل کوه کنده شده است. به همین جهت آن را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های طبیعی ایران می‌شناسند. این قلعه درگذشته دژ مستحکمی در مقابل نفوذ غارتگران بود و تا سه دهه قبل هم مردم در آن سکونت داشته‌اند. اما اکنون خالی از سکنه است. در بخش پایین این قلعه هم قبرستانی تاریخی وجود دارد که بر روی سنگ قبر آنان، تصاویری از جنگجویان و البته زنان به چشم می‌خورد. دیدن این حکاکی‌ها می‌تواند شما را به عمق آداب‌ورسوم هزاران سال قبل ببرد.

افزون بر این موارد، وجود امکانات رفاهی و گردشگری مختلف در این ناحیه سبب شده است تا مقصدی مناسب برای گردشگران باشد.

آرامش جنوبی در روستای پامِنار خوزستان

جاذبه‌های گردشگری روستای پامِنار

سد دز

پامنار در محدوده سد دز و کرخه واقع شده و روستایی آباد می باشد. همین سد تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی روستای پامنار دزفول شده است. در این مکان می توانید به تماشای جانوران و پرندگان مهاجر بنشینید، کوهنوردی یا پیاده روی کنید و هنگامی که شب فرا می رسد به تماشای آسمان پرستاره بنشینید. از شنا کردن پشت سد پرهیز کنید چرا که بسیار خطرناک است و ممکن است عواقب جبران ناپذیری را برایتان درپی داشته باشد. اگر هم قصد قایق سواری دارید حتما کسی که با این منطقه آشنایی دارد را همراه داشته باشید تا خطری تهدیدتان نکند در واقع تا فاصله معینی از تاج سد می ‌توان پیش رفت در غیر این صورت با سیستم دفاعی سد برخورد می‌ شود.

قلعه شاداب

قلعه شاداب در دوران ساسانیان ساخته شده است و نزدیک به دوازده هزار متر مربع وسعت دارد. در طول تاریخ از این قلعه تاریخی در روستای پامنار دزفول استفاده های مختلفی شده است. نام قلعه از کدخدای طایفه به نام شاداب عبدل گرفته شده است.

آرامش جنوبی در روستای پامِنار خوزستان

قبل از آن متعلق به زمین دار بزرگی بود که به نام او قلعه شاه حسین خوانده می شد. در زمان ساسانیان نیز دژ انوشبرد یا دژ فراموشی نام داشت. هنگامی قلعه را می بینید ممکن است تصور کنید تنها کوهی استوار در برابر شما است اما در حقیقت در حال تماشای یکی از طولانی ترین قلعه های طبیعی ایران هستید.

گورستان

از دیگر دیدنی های روستای پامنار دزفول قبرستانی قدیمی است که فاصله کمی با قلعه دارد. گورهای باستانی این محل دارای سنگ هایی عمودی هستند که بر روی آن ها نقوش متفاوتی ترسیم شده است. هر یک از نقش ها نشان دهنده مشخصات صاحب گور هستند. برخی از نشانه ‌های روی قبرها افراد سوار بر اسب را نشان می‌دهند که نماد جنگاوری آنها بوده‌ اند. بر روی قبرهای مربوط به خانم ها نیز نشانه ‌هایی از جنگاوری و رقص دیده می‌ شود. به نظر می ‌رسد این قبرستان اطلاعات بسیاری در مورد تاریخ اجتماعی منطقه به دست می ‌دهد.

کنارستان

کمی پایین تر از قلعه در روستای پامنار دزفول منطقه کنارستان قرار دارد. از درختان کنار یا همان سدر استفاده های متعددی می شود از میوه این درخت برای خوردن مصرف می شود، عسل منطقه معروف است و از برگ های درخت سدر می گیرند.

آرامش جنوبی در روستای پامِنار خوزستان

از درختان بادام هم مصرف مستقیم خوراکی و هم برای تهیه روغن بادام استفاده می شود. درختان بادام در پایین این کنارستان در کنار غار زرده یا شکفت قرار دارند. اگر در تابستان به محله پامنار دزفول می آیید می توانید به این غار بروید تا از فضای بسیار خنک آن بهره مند شوید.

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • حسین IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    2 1
    با درود ، دوست گرامی همانطور که گفتید منطقه گردشگری بسیار زیباییست ولی در فصول زمستان و بهار. نکته دوم اینکه روستای پامنار در کنار دریاچه سد دز در دزفول واقع شده و فاصله بسیار زیادی با سد کرخه دارد.با سپاس
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      0 0
      دوستان برا دوماه منظره ی خوبی داره(۱۲و۱)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید