خلیج همیشه فارس مملو از زیبایی و شگفتی است از این رو با ما همراه باشید و درباره ماجراجویی در جزیره لاوان بدانید.

ماجراجویی در جزیره لاوان / نمایشگاهی از رنگ‌ها و بوی‌های دریا

سلام نو _ سرویس گردشگری: جنوب ایران مملو است از مقاصد ناب گردشگری که همین امر سبب شده‌است تا هر ساله به خصوص در فصل بهار میزبان تعداد بسیاری از گردشگران باشد. یکی از شهرهایی که همواره از میان شهرهای ساحلی جنوب مورد استقبال فراوان قرار گرفته است، بندرلنگه در استان هرمزگان است.

جاذبه‌های تماشایی این شهر به اندازه‌ای است که لقب عروس بنادر ایران را به آن داده‌اند. این شهر سواحل چشم‌نواز و جزایر گوناگونی دارد که از محبوب‌ترین دیدنی‌های آن محسوب می‌شوند.

روی هم رفته می‌توان گفت بندر لنگه دربردارنده ۱۴ جزیره مختلف است که هر کدام می‌توانند یک سفر فراموش‌نشدنی را در برنامه ایرانگردی شما رقم بزنند. یکی از مطرح‌ترین جزایر این شهر جزیره لاوان است که سومین جزیره وسیع بر روی آب‌های خلیج فارس بعد از جزایر کیش و قشم، بشمار می‌رود.

اگر تا کنون به این جزیره شگفت انگیز سفر نکرده‌اید با ما در این مطلب همراه شوید تا با جاهای دیدنی آن آشنا شوید و در سفر بعدیتان از این جزیره فوق‌العاده دیدن کنید.

ماجراجویی در جزیره لاوان / نمایشگاهی از رنگ‌ها و بوی‌های دریا

آشنایی با رنگ‌ها و بوی‌های جزیره لاوان

جزیره لاوان سومین جزیره بزرگ ایران در آب‌های خلیج فارس و یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی در استان هرمزگان است. این جزیره در نزدیکی ساحل «نخیلوه» قرار دارد و دسترسی به آن از بندر مقام میسر می‌شود. قایق‌های ماهیگیری و شخصی تردد مسافران در مسیر بندر مقام به جزیره لاوان را بر عهده دارند.

سواحل جزیره لاوان مرجانی هستند و از زیباترین و بکرترین سواحل خلیج فارس به شمار می‌روند. گرچه فعالیت شرکت نفت لاوان در طول سالیان اخیر سبب افزایش جمعیت این جزیره و تردد بالا در آن شده است، سواحل این جزیره، به‌خصوص در نواحی بومی از خلوت‌ترین نقاط ساحلی جنوب ایران هستند.

جزیره لاوان به خاطر جغرافیای خاص و دریایی، گونه های مشخصی از جانداران و گیاهان امکان بقا دارند. معروفترین ساکن جزیره، لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و سبز است. این لاکپشت از اواخر زمستان تا نیمه تابستان، در سواحل لاوان تخم گذاری می کند. فصلی که نباید گردشگران وارد جزیره شوند. اکثر گ.نه های ماهی خلیج فارس در آبها پیرامون لاوان دیده میشود. حتی چند نوع نهنگ نیز در این محدوده زیست می کنند.

ماجراجویی در جزیره لاوان / نمایشگاهی از رنگ‌ها و بوی‌های دریا

از دیگر جانداران زیبای جزیره لاوان، آهوی جبیر است. به خاطر شرایط محیطی و هوایی مساعد لاوان، قبل از انقلاب تعدادی جبیر در جزیره رها شدند که امروزه به ۱۵۰ راس رسیده اند. انواع پرندگان بومی خلیج فارس مانند عقاب ماهیگیر، اسلیم کوچک، پرستوی دریایی و حواصیل هم در جزیره به وفور دیده می شود. به جز نخل، کنار و لور، معدودی گیاهان خشک زی چون پنیرک و سمان نیز در جزیره می روید.

جاذبه‌های جزیره لاوان

جزیره شیدور

جزیره شیدور در شرق جزیره لاوان قرار دارد. این جزیره خالی از سکنه و کاملا بکر است و تردد به آن تنها از جزیره لاوان انجام می‌شود.

جزیره شیدور که مردمان محلی از آن با نام «مارو» یاد می‌کنند، جزیره‌ای بکر و خالی از سکنه در شرق جزیره لاوان است.

در گذشته این جزیره صخره‌ای و شنی مملو از مار بود و به همین دلیل آن را مارو نامیدند؛ اما امروزه اثری از این مارها باقی نمانده است. در حال حاضر سواحل مرجانی جزیره‌های لاوان و شیدور محل زاد و ولد گونه‌ای کمیاب از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هستند.

ماجراجویی در جزیره لاوان / نمایشگاهی از رنگ‌ها و بوی‌های دریا

جزیره مارو تنها از جزیره لاوان مسیر دسترسی دارد و بازدید از آن برای علاقه‌مندان به طبیعت دست‌نخورده خالی از لطف نیست. برای بازدید از جزیره شیدور باید با قایقرانان محلی که شما را به لاوان می‌برند هماهنگ کنید تا شما را به این جزیره برسانند؛ زیرا قایق‌های ثابت برای تردد به جزیره مارو وجود ندارند.

اگر به کمپ در طبیعت علاقه دارید، چادر و وسایل کامل اقامتی را با خود ببرید و در جزیره مارو کمپ کنید. بهترین زمان برای سفر به جزیره‌های لاوان و مارو ۶ ماه دوم سال است.

قبرستان پرتقالی ها

مانند بسیاری نقاط جنوب ایران، لاوان نیز مدتی تحت سیطره پرتغالیها بوده که از آنجا بیرون رانده شده اند. بقیای این قبرستان نمادی از آن دوران است.

درختان لور یا انجیر معابد

یکی از زیباترین درختان بومی جنوب ایران، درخت انجیر معابد است. در شرایط آب و هوایی لاوان، امکان رشد این درخت راحت است و شما با گشتی در جزیره، تعداد فراوانی خواهید دید.

ماجراجویی در جزیره لاوان / نمایشگاهی از رنگ‌ها و بوی‌های دریا

سواحل لاوان

یکی از زیباترین جاهای لاوان، دیدن سواحل مرجانی است. دریای زلال و نوار ساحلی با انواع پرندگان و آبزیان، بهترین بخش سفر خواهد بود. از سواحل مجاز برای گردشگران در لاوان می توان به ساحل گرت، ساحل شرکت نفت، ساحل شیشه‌ای و ساحل مرجانی لاوان اشاره کرد.

واضح است که مناطق جنوبی کشور اغلب دارای آب و هوای خشک و گرم هستند، جزیره لاوان بندر لنگه نیز از این قاعده مستثنی نیست. شرایط آب و هوای این جزیره گرمسیر سفر به آن را در تابستان با دشواری‌هایی همراه کرده است اما در عوض در فصل زمستان یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر بشمار می‌رود. در واقع از اوایل پاییز تا اواخر زمستان بهترین زمان برای سفر به این جزیره رویایی است.

آدرس جزیره لاوان: استان هرمزگان، بندر مقام، جزیره لاوان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید