۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
کد خبر: 55452873

درخت انبه از جذاب‌ترین انواع درخت است از این رو با ما همراه باشید و درباره روش کاشت درخت انبه از هسته بدانید.

روش کاشت درخت انبه از هسته

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر به باغبانی تا حدودی علاقه دارید، قطعاً کاشت هسته انبه یکی از راحت‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید در خانه انجام دهید. به عنوان آموزش کاشت هسته انبه باید بدانید که عوامل مختلفی برای رشد این گیاه دخیل هستند که اگر بتوانید شرایط مناسبی را برای پرورش گیاه انبه فراهم کنید، می‌توانید بعد از چند سال از یک هسته انبه، میوه انبه برداشت کنید.

هسته انبه و شیوه کاشت آن

یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیا پرورش گیاهان در خانه است. شما برخی از درختان را می توانید در خانه و در گلدان بکارید و از رشد و به ثمر رسیدن آن لذت ببرید. انبه یکی از آن درختانی است که می توانید به راحتی و با استفاده از هسته در گلدان پرورش دهید و به آن رسیدگی کنید تا میوه های خوشمزه اش را به شما تقدیم کند.

درخت انبه برای رشد و باردهی به نور کامل نیاز دارد اما نباید گیاه را در نور مستقیم قرار داد. بعد از رشد نهال انبه آن را به فضای بیرون منتقل کنید تا مشکلی از نظر دریافت نور نداشته باشد.

روش کاشت درخت انبه از هسته

بعد از کاشت انبه در گلدان، گیاه را به صورت منظم آبیاری کنید و هر وقت رویه خاک کمی خشک شد، آن را آبیاری کنید.

انبه به دماهای پایین حساسیت دارد و دمای 21 تا 25 درجه سانتیگراد بهترین دما برای نگهداری نهال انبه است.

مخلوط خاک معمولی و خاک برگ به نسبت های مساوی بهترین خاک برای نگهداری درخت انبه در گلدان است. برای انبه از ترکیب کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس استفاده کنید.

در طول سال ماهی یک بار برای تقویت گیاه به آن کود بدهید.

مراحل کاشت درخت انبه از هسته

روش کاشت انبه در گلدان از طریق هسته آن بسیار ساده بوده و هر کس می تواند این کار را در منزل انجام دهد. برای آشنایی با نحوه کاشت انبه این مراحل را دنبال کنید:

مرحله اول:

یک انبه رسیده و تازه از بازار تهیه کنید. هر میوه انبه درون خودش یک هسته دارد که به وسیله پوشش سخت بیرونی احاطه شده است. حتما باید میوه رسیده تهیه کنید وگرنه ممکن است دانه درونی به اندازه کافی بالغ نشده و برای کاشت آماده نباشد.

روش کاشت درخت انبه از هسته

مرحله دوم:

میوه خوشمزه را نوش جان کنید و هسته آن را بیرون آورده و کنار بگذارید.

مرحله سوم:

به آرامی میوه های چسبیده به هسته را جدا کنید تا هسته سریع تر خشک شود و باز کردن آن آسان تر باشد. بعد از این که هسته را از تکه های میوه پاک کردید آن را با یک دستمال خشک کرده و آن را 1 تا 2 روز کنار بگذارید تا بیشتر خشک شود.

مرحله چهارم:

در این مرحله به کمک یک قیچی تیز هسته را باز کرده و دانه انبه را بیرون بیاورید. این کار را به آرامی انجام دهید تا دانه درون هسته آسیب نبیند. با باز شدن هسته می توانید دانه درون آن را ببینید.

مرحله پنجم:

دانه را به آرامی از هسته خارج کنید و هر لایه اضافی روی آن را جدا نمایید. بعضی از انبه ها چندین دانه و بعضی فقط یک دانه تولید می کنند. هسته نشان داده شده در شکل فقط یک دانه دارد. اگر دانه چروکیده یا پوسیده به نظر می رسد بهتر است برای اطمینان یک انبه دیگر را امتحان کنید.

روش کاشت درخت انبه از هسته

مرحله ششم:

یک دستمال پارچه ای را نمدار کنید و دانه را درون آن بپیچید. در این مرحله کاشت هسته انبه در آب هم امکان پذیر است. می توانید دانه را به مدت یک روز در آب گرم خیس کنید و بعد در دستمال مرطوب قرار دهید. سپس پارچه را به همراه دانه درون یک پلاستیک شفاف قرار دهید تا رطوبت آن بالا برود. کیسه پلاستیکی را در مکانی تاریک(مثلا داخل کابینت) قرار دهید. مکان دانه ها بهتر است گرم باشد اما حواستان باشد که پارچه مرطوب بماند. بعد از این مرحله هر سه روز یک بار به دانه سر بزنید و تغییرات آن را پیگیری کنید. در صورت لزوم هر بار پارچه را مرطوب نمایید.

مرحله هفتم:

بعد از چند هفته می توانید شاهد جوانه زدن دانه باشید. هر وقت اندازه گیاه به حدود 8 سانتی متر رسید می توانید آن را به گلدان منتقل کنید.

مرحله هشتم:

بعد از حدودا 5 هفته می توانید ریشه های جوانه قابل دیدن می شوند. بعد از مشاهده ریشه ها می توانید جوانه را به گلدان منتقل کرده و در خاک بکارید.

روش کاشت درخت انبه از هسته

مرحله نهم:

گلدانی که حداقل چند سانتی متر بزرگتر از دانه باشد انتخاب کنید. از باز بودن سوراخ های زهکش گلدان مطمئن شوید. گلدان را با خاک مخصوص کاشت پر کنید به طوری که 5 سانتی متر از روی گلدان خالی باشد. دانه را روی خاک بگذارید و روی آن حدود 2 سانتی متر خاک بریزید.

مرحله دهم:

در این مرحله باید مراقبت های لازم را نجام دهید تا گیاهتان رشد کند. انبه درخت بومی مناطق استوایی است و از آب و هوای گرم و مرطوب لذت می برد. گیاه را در برابر نور کامل خورشید قرار دهید آبیاری را مرتبا انجام دهید تا خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشد.

مرحله یازدهم:

ممکن است گیاه مدتی پس از رشد حالت افتاده به خود بگیرد و برگ هایش آویزان شوند. در این حالت نباید نگران باشید. افتادگی برگ ها اگر علامت آبیاری کم یا زیاد نباشد احتمالا طبیعی است و با رشد بیشتر گیاه برطرف می شود. اگر از متناسب بودن میزان آبیاریتان مطمئن هستید لزومی ندارد آن را تغییر دهید.

روش کاشت درخت انبه از هسته

مرحله دوازدهم:

عکسی که در زیر مشاهده می کنید 9 هفته بعد از قرار دادن دانه در دستمال مرطوب است. گیاه به خوبی رشد کرده و برگ های جدید داده است. این نهال کوچک را می توانید در منزل نگهداری کنید و وقتی بزرگتر شد به باغچه منتقل کنید. دقت کنید که زمانی بین 5 تا 8 سال لازم است تا درخت انبه به میوه دهی برسد. بنابراین اگر می خواهید گیاهتان سریع تر میوه بدهد یک نهال چندساله انبه تهیه کرده و آن را بکارید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید