استفاده از سیب زمینی برای قلمه زدن گل زیبای رز راهکاری جالب است از این رو با ما همراه باشید تا درباره بهترین زمان قلمه زدن گل رز با سیب زمینی بدانید.

بهترین زمان قلمه زدن گل رز با سیب زمینی

سلام نو _ سرویس عمومی: یکی از انواع گل های زیبا و دوست داشتنی گل رز می باشد که بسیاری از افراد از آن به عنوان هدیه برای تقدیم کردن به عزیزان خود استفاده می کنند. چنانچه تمایل دارید گل رزی که هدیه گرفته اید را داخل گلدان بکارید و برای مدت طولانی آن را نگه داری نمایید پیشنهاد می کنیم در این مطلب ما را همراهی نموده و با نحوه تکثیر گل رز با سیب زمینی که راهکار و ترفندی جالب در این زمینه می باشد آشنا شوید.

چگونگی قلمه زدن گل رز با سیب زمینی

برای قلمه زدن گل رز با سیب زمینی، قلمه‌ها را از ساقه‌های سالم، جوان و سبز گل انتخاب کنید. بهترین زمان برای قلمه زدن گل رز در انتهای دوران گلدهی گیاه است که دیگر شاخه‌ها گل ندارند. با این وجود در روش قلمه زدن گل رز با سیب زمینی، می‌توانید تکثیر گیاه را در هر زمان انجام دهید.

بهترین زمان قلمه زدن گل رز با سیب زمینی

برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. طول شاخه باید بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر باشد. توجه داشته باشید، ساقه‌ای که برای قلمه زدن انتخاب کرده‌اید، باید به کلفتی یک مداد، راست و فاقد پیچ و تاب باشد.

۲. قلمه را به صورت اریب از گیاه مادر جدا کنید. همچنین دقت کنید محل برش ساقه، دقیقاً در زیر جوانه باشد.

۳. برگ‌های اضافی ساقه را جدا کنید و فقط یک جفت برگ بالایی قلمه را نگه دارید تا بیشتر انرژی گیاه صرف ریشه زایی شود، همچنین بهتر است، تیغ‌ها را از نیمه زیر قلمه بکنید.

۴. چند عدد سیب‌زمینی متوسط و درشت را انتخاب نموده و با چاقو حفره‌ای داخل آن ایجاد کنید. قلمه رز را درون سوراخ فرو کنید و سیب زمینی را داخل خاک گلدان یا باغچه قرار دهید. سیب زمینی باعث می‌شود تا شاخه‌ها رطوبت خود را قبل از ریشه‌زنی از دست ندهند و مواد غذایی بیشتری در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.

۵. بعد از قرار دادن سیب زمینی در داخل گلدان، باقیمانده خاک را روی آن بریزید و در صورتی که می‌خواهید قلمه ها را در باغچه بکارید، در قسمتی از باغچه که در طول روز آفتابگیر است، چاله‌ای به عمق ۱۵ سانتیمتر حفر کنید و کف آن را با کمی ماسه نرم به ضخامت ۲ سانتیمتر بریزید و سپس سیب‌زمینی را جایگذاری کنید و اطراف آن را با ماسه بپوشاید.

بهترین زمان قلمه زدن گل رز با سیب زمینی

۶. گلدان حاوی قلمه‌ها را در محیطی روشن اما به دور از نور مستقیم خورشید و با دمایی حدود ۲۰-۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. در روش قلمه زدن گل رز با سیب زمینی حفظ رطوبت هوا و بستر بسیار مهم است که می‌توان با استفاده از روش کشیدن یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه‌ها و یا غبار پاشی روزانه به حفظ رطوبت هوا کمک کرد. دقت کنید محیط کاشت نیز باید همواره مرطوب بماند تا ریشه‌ها شکل گیرند.

۷. ریشه زنی گل رز در این روش، ممکن است چند هفته طول بکشد.

۸. بعد از گذشت چند هفته، ریشه‌ها در اطراف و داخل سیب زمینی تشکیل می‌شوند. لازم به ذکر است، بعد از ریشه‌دار شدن گل رز، نیازی به جدا کردن سیب زمینی نیست و گیاه به رشد خود ادامه می‌دهد.

بهترین زمان برای قلمه زدن گل رز

بهترین زمان قلمه گیری گل رز در فصل بهار می باشد باید قلمه زنی را موقعی انجام دهید که شاخه دیگر گل نداشته باشد. از شاخه های جوان و سبز برای این کار استفاده کنید دقت کنید که حداقل طول شاخه ۱۰ سانتی متر باشد.

بهترین زمان قلمه زدن گل رز با سیب زمینی

زمان دیگری که برای قلمه زدن مناسب می باشد پاییز می باشد زمانی که برگ ها می ریزند. در پاییر باید از شاخه های چوبی برای قلمه زدن استفاده کرد و طول این ساقه بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی باشد باید باشد.

نکته قابل توجه برای قلمه زدن گل رز این است که باید ساقه را به حداقل برگ کاهش داد زیرا برگ ها انرژی و آب را مصرف می کند و ریشه زایی را به تاخیر می اندازند. فقط دو تا چهار برگ را بر روی ساقه نگهدارید.

استفاده از قلمه ساقه یکی از راه‌های متداول تکثیر گل رز است. قلمه زدن گل رز کاری به ظاهر ساده است اما دارای نکاتی است که باید بدانید تا بهترین نتیجه را از تکثیر رز بگیرید. تا خودتان گل رز های تان را تکثیر کنید و به آنهایی که دوست دارید هدیه بدهید.

باید توجه داشته باشید که محیط کاشت باید به طور مداوم رطوبت داشته باشد تا بدین طریق ریشه ها شکل بگیرند.

عمل ریشه زنی گل رز در این شیوه امکان دارد حدود چند هفته به طول بینجامد.

بهترین زمان قلمه زدن گل رز با سیب زمینی

پس از سپری شدن چند هفته ریشه های گیاه در اطراف و درون سیب زمینی به وجود می آیند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که پس از ریشه زنی گل رز احتیاجی به جدا نمودن سیب زمینی نیست و گیاه همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید