مومیایی این جسد ۲ هزارساله «بانو دای» هنوز خون دارد و دستانش پس از این همه سال همچنان خم می شود.

عجیب‌ترین مومیایی جهان؛ در جسد زن مومیایی شده همچنان خون وجود دارد! + عکس

به گزارش سلام نو، مقبره «بانو دای» یکی از عجیب ترین کشفیات تاریخ باستان‌شناسی است. پیکرۀ این بانوی اشراف‌زادۀ چینی، بعد از دو هزار سال هنوز طوری سالم مانده که دست و پاهایش قابلیت خم شدن دارند و پوستش هنوز نرم است.

مومیایی‌ها معمولا کاملا خشک هستند و پوستشان حالتی نامنعطف و چرم‌گونه پیدا کرده است؛ اما این دربارۀ مومیایی «شین ژویی» (Xin Zhui) که با نام «بانو دای» (Lady Dai) نیز شناخته می‌شود صدق نمی‌کند.

شین ژویی یک زن اشراف‌زادۀ چینی و همسر لی چانگ، یکی از مقامات سلطنتی در دوران سلسلۀ هان غربی بوده که بین سال‌های ۲۱۷ تا ۱۶۸ قبل از میلاد زندگی می‌کرده است. مقبرۀ او در سال ۱۹۷۱ در منطقۀ ماوانگدوی در استان هونان چین کشف شد. این کشف به صورت اتفاقی و در جریان ساخت یک پناهگاه زیرزمینی اتفاق افتاد.

مومیایی بانو دای که در موزۀ هونان نگه‌داری می‌شود

مومیایی بانو دای که در موز هونان نگهداری می‌شود

این مقبرۀ زیبا که به طرزی استادانه ساخته شده بود شامل پیکرۀ مومیایی این بانو به اضافۀ ۱۴۰۰ شیء باستانی بود. اما عجیب‌تر و مهم‌تر از همۀ این اشیاء خود پیکره بود که به طرز شگفت‌انگیزی در طول بیش از ۲ هزار سال سالم باقی مانده بود.

بازسازی چهرۀ بانو دای در سن سی سالگی

بازسازی چهرۀ بانو دای در ۳۰ سالگی با استفاده از تکنیک‌های مدل‌سازی صورت و جمجمه

وضعیت دفن بانو دای طوری بود که فضای اطراف پیکره تقریبا فاقد اکسیژن مانده بود و تابوت او نیز پر از مایع مومیایی بود. این وضعیت باعث حفظ جسد در وضعیتی خارق‌العاده شده بود. اعضای بدن او مثل دست و پاها هنوز قابلیت انعطاف داشتند و پوستش همچنان نرم مانده بود. به علاوه، موهای سر او نیز تقریبا به طور کامل حفظ شده بودند. تمام رگ های خونی بدن باقی مانده بودند و حتی هنوز وجود خون را در سیاهرگ او می‌شد تشخیص داد.

مقبرۀ بانو دای

مقبرۀ بانو دای

این مومیایی هم‌اکنون در همان وضعیت شگفت‌انگیز در موزۀ هونان چین نگه‌داری می‌شود.

تابوتی که پیکر بانو در آن قرار داشت

تابوتی که پیکر بانو در آن قرار داشت

اشیاء یافت شده در مقبرۀ او نیز در همین موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. این اشیاء از جمله شامل ظروف لعابدار بسیار زیبا، آلات موسیقی و ابریشم‌های رنگین می‌شوند.

پارچه‌ها و لباس‌هایی که در مقبره یافت شدند

نمونه‌هایی از پارچه‌ها و لباس‌هایی که در مقبره یافت شدند

نمونه‌هایی از پارچه‌ها و لباس‌هایی که در مقبره یافت شدند

مطالعه‌ای که بر روی این جسد انجام شد نشان داد که او در حدود سن ۵۰ سالگی از دنیا رفته است. به علاوه، پروفسور ژائو چنگ‌وِن که متخصص پزشکی قانونی است، بر اساس یک تکنیک مدل‌سازی و بر اساس شکل صورت و جمجمۀ جسد، مجسمه‌ای مومی از سیمای این بانو را در سن سی سالگی بازسازی کرده است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید