طی هفته‌های اخیر بازار شاهد رشد عجیب قیمت گوشت قرمز بوده و واردات هم نتوانسته این گرانی‌ها را تخفیف بدهد.

واردات کنیایی هم گرانی گوشت را مهار نکرد
به گزارش سلام نو به نقل از اکوایران، براساس داده‌های اعلام شده در بهار سال‌جاری در مجموع 12 هزار و 374 تن انواع گوشت به ارزش 62 میلیون و 600 هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی رشدی 54.8 درصدی و به لحاظ ارزشی رشدی 57.7 درصدی داشته است. مجموع واردت انواع گوشت در سال گذشته برابر با 39 میلیون و 700 هزار دلار به وزن 8 هزار تن وارد کشور شده بود.

با توجه به روند واردات گوشت قرمز در بازار این سوال مطرح می شود که عرضه گوشت در بازار دورهای قبل چگونه بوده است؟ براساس گزارش مرکز آمار عرضه گوشت گوسفند و بره در خرداد امسال معادل ۱۸ هزار تن بوده در حالیکه در خرداد ماه سال گذشته این رقم معادل ۲۳ هزار تن بوده است. این آمار نشان می‌دهد وزن لاشه‌های قابل مصرف گوسفند و بره در یک سال منتهی به خرداد امسال، حدود ۱۹ درصد ریزش داشته است و با توجه به رشد قیمت گوشت در بازار می توان گفت رشد واردات نتوانسته این کاهش را جبران کند.

با توجه به این شرایط شاید بتوان گفت افزایش قیمت گوشت در بازار ارتباط چندانی به واردات ندارد و مشکل را باید در جای دیگر جستجو کرد. برخی از فعالان اقتصادی معتقدند عرضه یکی از دلایلی است که موجب شده تا شاهد افزایش کمبود و در نهایت افزایش قیمت گوشت در بازار باشیم. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود، بطوریکه برخی دیگر از فعالان اقتصادی به این نکته اشاره می‌کنند که قاچاق معکوس این مشکل در بازار را به همراه داشته است.

اما برخی دیگر از فعالان اقتصادی با اشاره به روند عرضه گوشت در بازار به این نکته اشاره می‌کنند که عرضه گوشت در یک سال گذشته شکل کاهشی داشته و به همین دلیل واکنش قیمتی که به همراه داشته، ممکن است در اثر افت عرضه باشد،‌هرچند ممکن است قیمت تحت تاثیر هزینه تولید و قیمت های دستوری نیز تغییر شکل دهند.

3

روند واردات گوشت در بهار 1402

با توجه به ارزیابی داده‌های اعلام شده از سوی گمرک این سوال مطرح می‌شود که در بهار سال جاری روند واردات گوشت قرمز چگونه بوده است؟ براساس داده‌های اعلام شده این نکته مطرح می‌شود که در بازه زمانی مورد بررسی حجم واردات «سایر قطعات بی‌استخوان منچمد از نوع گاو» برابر با 9 هزار و 900 تن به ارزش 45 میلیون و 300 هزار دلار بوده است. حجم واردات «لاشه و شقه بره، تازه یا سرد کرده» هم در مدت زمان مورد بررسی برابر با 2 هزار تن به ارزش 15 میلیون و 300 تن بوده است. داده‌های گمرک نشان می‌دهد در این مدت همچنین 2 هزار تن «سایر قطعات گوشت‌هایی از نوع گوسفند،‌منجمد به صورت با استخوان» به ارزش12 هزار و 300 دلار وارد کشور شده است.

4

کد خبرنگار: ۱۳
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید