جنوب ایران زیبایی‌های درخور توجهی دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های شگفت‌انگیز هرمزگان بدانید.

جاذبه‌های شگفت‌انگیز هرمزگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: مرکز استان هرمزگان، شهر بندرعباس است. در این استان، بندرهای مختلف و جزایر متنوعی وجود دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند لحظات لذت‌بخشی را برای شما به وجود بیاورد. ازجمله بندرهای این استان می‌توان به بندر جاسک و بندرلنگه اشاره کرد. از جزایر این استان نیز می‌توان به جزیره قشم، جزیره کیش، جزیره هرمز، جزیره لارک، جزیره لاوان، جزیره هندورابی، جزیره تنب بزرگ، جزیره تنب کوچک و غیره اشاره کرد.

جزیره هرمز

یکی از زیباترین جزایر استان هرمزگان که در آن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی وجود دارد، جزیره هرمز نام دارد. در این جزیره نمی‌توانید با ماشین رانندگی کنید و ورود ماشین به آن ممنوع است و همین موضوع باعث بکر ماندن این جزیره شده است.

تنها وسیله نقلیه موجود در این جزیره موتورهای سه‌چرخی است که توسط مردم محلی استفاده می‌شود. اگر قصد سفر به این جزیره را دارید بدانید که در داخل جزیره تنها می‌توانید با پای پیاده یا کرایه این موتورها به بخش‌های مختلف آن بروید و از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، بازدید کنید.

جاذبه‌های شگفت‌انگیز هرمزگان

قلعه پرتغالی‌ها

یکی از جاذبه‌های تاریخی جزیره هرمز قلعه پرتقالی‌ها نام دارد. قدمت این قلعه به ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و در قسمت شمالی این جزیره قرار گرفته‌است. این قلعه توسط نیروهای نظامی پرتغالی که در گذشته به این منطقه وارد شده بودند، ساخته شده‌است.

اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر به تاریخچه این قلعه بپردازیم، باید بگوییم که قلعه پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۷ میلادی توسط فردی بنام «آلبو کرک» ساخته شد. در این قلعه علاوه‌بر نیروهای نظامی پرتغالی خانواده‌های آن‌ها نیز سکونت داشته‌اند. پرتغالی‌ها این قلعه را برای این منظور در جزیره هرمز بنا کرده‌اند که بتوانند بر کشور هند (که آن را مستعمره خود کرده بودند) و همچنین خلیج‌فارس و اقیانوس هند تسلط بیشتری داشته باشند. هنوز هم توپ های جنگی ای که توسط پرتغالی‌ها به این قلعه انتقال پیدا کرد را می‌توانید در آن ببینید.

دره رنگین‌کمان

یکی از زیباترین و خوش‌رنگ‌ترین بخش‌های جزیره هرمز دره رنگین‌کمان نام دارد. این منطقه از خاک هرمز مثل یک تابلوی نقاشی ۷۰ رنگ است که هرچه به آن نگاه می‌کنید، سیر نمی‌شوید.

جاذبه‌های شگفت‌انگیز هرمزگان

در این دره می‌توانید خاک‌هایی با رنگ بنفش، سرخ، سفید، نارنجی، زرد و ... را ببینید. به احتمال زیاد رنگ های متنوع خاک این دره را تابه‌حال در زندگی خود و در جای دیگری ندیده اید.

در این دره زیبا سنگ‌های فلزی‌ای پیدا شده‌اند که نمونه آن در کشورهای آسیایی دیده نشده‌است. برخی از این سنگ‌ها شامل هماتیت، مگنتیت و اولیژیست می‌شود.

نکته جالبی که درباره خاک این دره وجود دارد، این است که مردم محلی این منطقه، برای ساخت صنایع دستی خود نیز از این خاک استفاده می‌کنند. پس اگر از صنایع دستی مردم محلی، چیزی خریدید، بدانید که دارید خاک جزیره هرمز را برای خود به یادگار می برید. گفته می‌شود که این خاک خواص دارویی نیز دارد. بهترین زمان برای بازدید از این دره زیبا و رنگارنگ، فصل پاییز و زمستان است.

ساحل سرخ

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های جزیره هرمز ساحل سرخ نام دارد. همان‌طور که از نام ساحل سرخ پیداست، دلیل جذابیت و متفاوت بودن این ساحل، خاک سرخی است که سرتاسر آن را پوشانده‌است.

جاذبه‌های شگفت‌انگیز هرمزگان

جالب است که بدانید خاکی که در این ساحل وجود دارد را می‌توان خورد. این خاک به‌عنوان ادویه و طعم‌دهنده در غذاهای محلی مردم جنوب کشور استفاده می‌شود.

در محل تلاقی آب دریا با خاک ساحل سرخ، رنگ آب قرمز می شود و این اتفاق یکی از پدیده های طبیعی منحصربه فرد و خاصی است که فقط در جزیره هرمز امکان تماشای آن را دارید.

از خاک این ساحل در صنعت رنگ‌سازی نیز استفاده می‌شود. خاک این ساحل به دلیل وجود اکسید آهن فراوان در آن به رنگ سرخ درآمده است. از خاک سرخ هرمز برای درست کردن نان محلی، مربا، ماهی و انواع ترشی استفاده می‌شود.

به‌احتمال زیاد هنگام پیاده‌روی در ساحل سرخ جزیره هرمز رنگ لباس یا کفش تان نیز قرمز خواهد شد. حتما در هنگام طلوع یا غروب آفتاب به این ساحل بروید و بر روی خاک قرمزرنگ آن بنشینید و بالا آمدن و پایین آمدن خورشید را در آسمان تماشا کنید.

در جزیره هرمز علاوه‌بر ساحل سرخ، ساحل نقره‌ای نیز وجود دارد. خاک حاصلخیز و رنگارنگ این جزیره یکی از پدیده‌های طبیعی، خاص و منحصربه‌فردی است که تنها می توانید در این جزیره ببینید.

جاذبه‌های شگفت‌انگیز هرمزگان

در هنگام بازدید از جزیره هرمز حتما به این نکته توجه کنید که نباید به‌هیچ‌عنوان ذره ای از خاک آن را بردارید؛ حتی یک وجب. چرا که سال‌ها زمان لازم است که همان یک ذره خاکی که برمی‌دارید، دوباره توسط طبیعت درست شود. به جای خاک این جزیره، می‌توانید صنایع دستی که توسط مردم محلی هرمز ساخته می‌شود را خریداری کنید و برای دوستان و آشنایانتان هدیه ببرید.

منبع: سفر مارکت

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید