جوشکاری از جمله مشاغل پرخطر است که می‌توان با استفاده از تجهیزاتی، ایمنی را تضمین کرد از این رو با ما همراه باشید و درباره تجهیزات حفاظت فردی جوشکاری بدانید.

تجهیزات حفاظت فردی جوشکاری

سلام نو _ سرویس گردشگری: هنگام جوشکاری اپراتور در معرض خطراتی مانند برق گرفتگی ، سوختگی بدن، آسیب رسیدن به چشم و تنفس گازهای سمی که باعث آسیب رسیدن به ریه های می شود قرار می گیرد. برای جلوگیری از این خطرات نیاز است که اپراتور از تجهیزات ایمنی استفاده کند که در خطر کمتری قرار بگیرد. پس نیاز به بررسی آشنایی با تجهیزات ایمنی مورد نیاز جوشکاری داریم.

یکی از خطرات جوشکاری بدون پوشش صورت و چشم ؛ سوختگی صورت و از دست دادن بینایی برای مدت محدود یا دایم می باشد. نور فرابنفش جوشکاری باعث التهاب قرنیه چشم و سوختن شبکیه چشم می شود.

در جوشکاری میگ (co۲) و جوشکاری تیگ (آرگون) استفاده از تجهیزات ایمنی مخصوص خیلی مهم است.

ماسک جوشکاری؛ مهم‌ترین تجهیزات جوشکاری

جوشکاری کردن آهن، سبب تولید دو نوع از امواج رادیویی می‌شود. مورد اول، امواج UV هستند که در نور خورشید هم وجود دارند. مورد دوم، اشعه مادون قرمز است. اگر به مدت طولانی به اشعه UV نزدیک باشید، احتمال بروز سرطان پوست در شما بسیار بالا می‌رود. از طرفی اشعه مادون قرمز، همان امواجی است که از آن در مایکروویو برای گرم کردن غذا استفاده می‌شود که می‌تواند مشکلات داخلی ایجاد کند.

تجهیزات حفاظت فردی جوشکاری

ماسک جوشکاری، جرقه‌های تولید شده از کار جوشکاری را با استفاده از طلقی که در آن به کار رفته‌است، فیلتر می‌کند. این طلق از ماده ای ساخته شده‌است که اشعه‌های UV و IR را فیلتر می‌کند. از جمله محبوب‌ترین انواع Welding mask ، می‌توان به مدل‌های دستی و اتومات اشاره کرد. ماسک‌های اتوماتیک، به‌طور خودکار، جرقه‌ها و اشعه‌های نور را تشخیص می‌دهند و مقابل چشمان جوشکار را برای محافظت از این اشعه‌ها تیره می‌کنند.

به‌طور کلی، معیارهای مختلفی برای انتخاب کلاه ماسک جوشکاری وجود دارد. اما مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کرد، نکات ایمنی و میزان محافظات کلاه از سلامتی شما است. از این رو بهترین انتخاب آن است که بیشتری تأثیر را در نگهداری شما از خطرات داشته باشد. در ادامه به سوال انواع ماسک جوشکاری چیست پاسخ خواهیم داد. دو نوع از مهمترین انواع Welding mask، دستی و اتوماتیک است.

تجهیزات لازم برای حفاظت حین جوشکاری

لباس جوشکاری

بسته به نوع جوشکاری رنگ و جنس لباس ها متفاوت است ولی جنس آن ها به طور کلی به سه دسته پارچه، کتان و جین تقسیم می شود، که جلوگیری می کند از سوختن و از بین رفتن لباس اپراتور.

تجهیزات حفاظت فردی جوشکاری

ویژگی کلی این الیاف ها سبک بودن و مقاومت بالا آن ها در برابر گرما و حرارت است.

لباس کارهای پارچه ای تمام نخ و ضخیم می باشند که در صنایع فولاد و ریخته گری و کار در نزدیک کوره استفاده می شود.

لباس کارهای جین از جنس جین و ۱۰۰درصد پنبه می باشد. این جنس لباس بادوام و ضدحساسیت است.

مقنعه جوشکاری

برای پوشاندن سر و گردن از مقنعه جوشکاری استفاده می شود. از مقنعه جوشکاری برای جلوگیری از پاشش جرقه به سر و گردن استفاده می شود. جنس مقنعه های جوشکاری از کتان و چرم می باشد.

پیش بند جوشکاری

از سوختن لباس و پوست بدن فرد در برابر پاشش جرقه های جوشکاری و گرما جلوگیری می کند. جنس پیش بند ها از چرم می باشد.

ساق بند جوشکاری

ساق بند ها روی دستکش های ساق کوتاه بسته می شود تا از دست دربرابر جرقه های جوشکاری محافظت کند. جنس ساق بند ها از چرم اشبالت است که مقاوم در برابر ضربه ، سوختگی ، حرارت و مواد شیمیایی هستند.

تجهیزات حفاظت فردی جوشکاری

گتر پای جوشکاری

گتر از ساق و زانو دربرابر ضربه ، حرارت و مواد شیمیایی محافظت می کند. علاوه بر محافظت از زانو ها ، از کفش فرد نیز محافظت می کند. جنس گتر نیز از چرم می باشد.

کفش ایمنی

برای محافظت از پا در برابر برق گرفتگی ، سوختگی پا و برخورد اجسام سخت و سنگین از کفش ایمنی استفاده می کنیم. کفش های ایمنی باید کفی مناسب و طبی و سبک داشته باشد و رویه کفش از یک لایه چرم پوشانده شده تا مقاومت بیشتری نسبت به کفش های ایمنی معمولی داشته باشد. در برابر اجسام سنگین کفش باید مقاومت بالایی داشته باشد. جنس زیره کفش معمولا از pu یا مموری فوم و جنس رویه از چرم ، میکروفیبر و بوک است.

دستکش کار

از انواع دستکش کار و تجهیزات ایمنی می توان به دستکش جوشکاری آرگون، دستکش جوشکاری هوبارت، دستکش لاستیکی و دستکش ضدبرش اشاره کرد.

جنس دستکش جوشکاری آرگون از چرم گوسفندی یا چرم بز است. از این دستکش به جهت راحتی و آزادی عملکرد برای جوشکاری آرگون و سایر جوشکاری های ظریف استفاده می کنند.

تجهیزات حفاظت فردی جوشکاری

دستکش جوشکاری هوبارت زرد از چرم ضخیم و یکنواخت گاوی با یک لایه آستر پارچه ای و نمد تشکیل شده است. در جنس های مرغوب این دستکش تمام درزها مغزی دوزی شده و نخ دوخت آن در برابر برش و حرارت مقاوم است. از این دستکش میتوان در جوشکاری میگ، جوشکاری تیگ، قوس دستی و سنگ زنی استفاده کرد.

عینک جوشکاری

با استفاده از عینک جوشکاری می توان از چشم در برابر خطرات جوشکاری مثل نابینا شدن ،خشک شدن قرنیه چشم محافظت کرد. عینک های جوشکاری به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم می شوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید