کار کردن در ارتفاع نیازمند داشتن و استفاده از ابزار و تجهیزاتی است از این رو با ما همراه باشید و درباره تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع بدانید.

سحر طوسی، در حال کار در ارتفاع

سلام نو _ شرکت‌ها: باتوجه به خطرات زیاد کار در ارتفاع و عدم توجه به آنها در سال‌های گذشته امروزه قوانین بسیار سفت و سختی دراین باره تعیین شده‌اند که در صورت عدم رعایت آنها با جریمه‌های زیاد روبرو خواهند شد.

برای بهبود کیفیت کار و سرعت بخشیدن کار استفاده از تجهیزات ایمنی بهترین گزینه است.

به افرادی که در ارتفاعات بالا کار میکنند راپل‌کار میگویند که این افراد باید حتما دارای گواهینامه‌های معتبر باشند وضروریست که گواهینامه‌های دوره‌های مختلف را دارا باشند. از شایع‌ترین خطراتی که راپل‌کاران را تهدید میکند خطر سقوط است که با استفاده از تجهیزات مختلف میتوانند درصد احتمال وقوع این خطر را کاهش دهند.

تجهیزات متنوع ایمنی کار در ارتفاع

طیف وسیعی از وسایل ایمنی برای کار در ارتفاع ابداع شده‌اند که امروزه توسط نیروی انسانی شاغل در این حوزه به کار برده می‌شوند. یکی از این تجهیزات، اتصالاتی است که برای کار در ارتفاع مفید واقع می‌شود. قدم اول در به‌کارگیری تجهیزات ایمنی، استفاده از همین اتصالات است. فولاد، نیکل و آلیاژ آلومینیوم جنس سازنده این اتصالات بوده و قادر به پیوند دادن قسمت‌های اصلی تجهیزات ایمنی به یکدیگر هستند.

تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع

قطعات فلزی اتصالات برای اتصال یک هارنس به طناب‌های نجات لازم است. نمونه‌های جدید اتصالات فلزی دارای قفل‌های ایمنی هستند که برای کاربران، اطمینان خاطر به وجود می‌آورند. ابتدایی‌ترین نیاز برای صعود در ارتفاع وجود طناب‌های محکم است تا در زمانی که قصد بالارفتن از داربست وجود دارد، طناب‌های دسترسی مفید واقع شوند. دو روش مجزا برای استفاده از طناب‌های دسترسی وجود دارد. یک طناب در همان حالت دسترسی مورداستفاده قرار می‌گیرد و قسمت دوم در نقش طناب پشتیبان خواهد بود.

طناب‌های پشتیبان برای اتصالات کمربندهای صعود و سقوط به محل کار یا تغییر موقعیت دادن در مواقع لزوم، به کار می‌روند. طناب‌های متعددی در صعود به داربست مورداستفاده قرار می‌گیرند که انواع آن عبارت‌اند از: طناب‌های پشتیبانی، استاتیکی، دینامیکی، عملیاتی و ایمنی و درنهایت طناب‌های تکیه‌گاه.

برای کار در ارتفاع از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند یکی از زیرمجموعه‌های آن ابزار صعود و فرود است. استفاده از این تجهیزات به منظور آسانی در کار و حفظ امنیت و ایمنی است. این ابزار دارای انواع مختلف با ویژگی‌های منحصربهفرد است که در ادامه با آنها آشنا میشویم.

تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع

ابزارهای صعود و فرود ویژگی‌های خوبی دارند که در زیر آمده است:

کیفیت بالا

ترمزگیری راحت و آسان

مجهز بودن به توقف اتوماتیک

همانطور که در بالا گفتیم این ابزارها انواع مختلفی دارند که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

  • هارنس: این ابزار از بخش های مختلفی تشکیل شده است مثل سگک کمر، حلقه‌ها، کمربند کمری و حلقه‌های پا، تناسب و یومار
  • آساپ ASAP
  • آیدی ID
  • طناب
  • کلاه ایمنی
  • یومار
  • کرول

تجهیزاتی برای امنیت نیروی انسانی

کلیه مشاغل موجود در اطراف ما با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند که درصد زیادی از این چالش‌ها باید حذف یا کنترل شوند؛ یکی از مشاغل خطرناک و پرچالش کار در ارتفاع است مانند کسانی که با داربست‌ها کار می‌کنند. برای شناخت مشاغل در ارتفاع باید دانست که کار در ارتفاع بیش از یک متر و بیست سانتی‌متر یک شغل مرتفع به شمار می‌رود و بدیهی است که برای این‌گونه مشاغل تجهیزات مربوط به صعود و سقوط وجود دارد و به‌صورت اصولی باید از همه آنها استفاده شود. خطر و چالش‌های این شغل اجتناب‌ناپذیر بوده و فقط می‌توان با استفاده از لوازم ایمنی خاص، خطرات آن را کاهش داد. درصورتی‌که از داربست‌ها برای ساخت بنا یا نصب پنل‌های روشنایی استفاده شود، طناب‌ها یا سیستم‌های بالابر، کلایمرها و جرثقیل‌ها مکانیسم‌های مکمل خواهند بود.

تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع

نکته اصلی در کار با داربست این است که باید تجهیزاتی به کار برده شوند که امنیت نیروی انسانی افزایش پیدا کند. بعد از اهمیت تجهیزات ایمنی، تخصص نیروی انسانی در صعود از داربست نیز اهمیت بسزایی خواهد داشت. استفاده از ابزار ایمنی برای کار در ارتفاع باید در اولویت و جز قوانین کاری قرار بگیرد و تمامی نیروی انسانی آن را رعایت کنند تا خطرات احتمالی به کمترین درصد خود برسند. استفاده از طناب در داربست‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد اما با خطرات بیشتری مواجه خواهد شد. کلایمر نیز علاوه بر حمل اجسام سنگین ممکن است احتمال سقوط فرد را افزایش دهد.

انجام مشاغل مرتفع شرایط خاصی دارد که فرد مدنظر باید دارای این شرایط باشد. علاقه‌مندی، عدم ترس از ارتفاع و شرایط جسمی سالم از شروط اصلی برای انجام کار در داربست است. انجام کار در ارتفاع نیازمند شرایط اقلیمی مساعد بوده و نمی‌توان در هنگام طوفان یا باران به کار روی داربست‌ها ادامه داد.

در مشاغلی که لازم است اشخاص در ارتفاع‌های بالای 2 متر کار کنند استفاده از تجهیزات ایمنی بسیار مهم و ضروری می باشد. یعنی افرادی که کار آنها در ارتفاعات است باید اولین چیزی که بر آن سرمایه‌گذاری می کنند ایمنی کارشان باشد.

تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع

استفاده از تجهیزات ایمنی سبب میشود که خطرات وارده ناشی از کار در ارتفاعات کاهش یابد و بهترین راه برای جلوگیری از سقوط، استفاده از این تجهیزات حفاظتی است.

برای در امان بودن از خطرات کار در ارتفاع باید از وسایل استاندارد استفاده کرده و با نحوه صحیح استفاده آنها آشنا باشیم و در موارد بخصوص از آموزش‌های لازم بهره ببریم.

مطابق با آئین‌نامه قانون کار، کارهایی که در ارتفاعات بالاتر از 2 متر انجام می شوند کار در ارتفاع می گویند که استفاده از تجهیزات ایمنی در این کار ضروری است. مثل کار کردن در ساختمان‌ها.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید