بازدید از بعضی کاروانسراها جالب توصیف می‌شود به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره سرای معین التجار؛ کاروانسرایی بی‌همتا در اهواز بدانید.

سرای معین التجار؛ کاروانسرایی بی‌همتا در اهواز

سلام نو _ سرویس گردشگری: سرای معین التجار جزو جاهای دیدنی اهواز محسوب می‌شود. این کاروانسرا در خیابان ۲۴‌متری، خیابان کاوه غربی، نبش کوچه اول واقع شده است. دسترسی به این کاروانسرا بسیار ساده است. شما با وسیله نقلیه شخصی می‌توانید تا چند قدمی این کاروانسرا پیش بروید. کاروانسرای معین، فاصله بسیار کمی با رود خروشان کارون دارد.

آشنایی با کاروانسرای بی‌همتای معین‌ التجار

در زمان ناصرالدین شاه قاجار کاروانسرای زیبایی در شهر اهواز بنا گردید. این کاروانسرای زیبا در نزدیکی پل سفید، در بافت قدیمی شهر اهواز قرار دارد. کاروانسرای معین‌ التجار متعلق به بازرگان برجسته‌ بوشهری، حاج محمد تقی معین‌ التجار بوده و امروزه به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است، همچنین این بنا در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همانطور که می دانید کاروانسراها یکی از مهم‌ ترین بناهای تاریخی به شمار می روند و در ایران نیز تعداد بی شماری کاروانسرا وجود دارد، در هر شهری و با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه معماری کاروانسراها باهمدیگر فرق دارند.

سرای معین التجار؛ کاروانسرایی بی‌همتا در اهواز

اهواز به دلیل قرار گیری در مسیرهای مهم ارتباطی در راه ابریشم مورد توجه بازرگانان و تجار بوده است، همین دلیل سبب گردیده تا مسافران زیادی به این مرز و بوم سفر کنند و در میان راه نیز باید خستگی در می کردند؛ کاروانسرای معین التجار دقیقا یکی از این ساختمان هاست. مورد جالب توجه در مورد معماری کاروانسرا معین التجار اینست که در مرکز شهر اهواز قرار گرفته و معماری متفاوتی نسبت به کاروانسراهای دیگر دارد. امروزه به عنوان یکی از زیباترین بناهای شهر اهواز کاربرد دارد. کاروانسرای معین التجار همانند آثار زیبای زمان ناصرالدین شاه قاجار باقی مانده است و این بنای زیبا و ارزشمند امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری اهواز تبدیل شده است.

آدرس: اهواز، خیابان کاوه، ۲۴ متری شهید کیوان

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر

سیر تاریخی سرای معین‌ التجار

درباره تاریخچه کاروانسرا، متأسفانه اطلاعات دقیقی در دست نیست. بر اساس اسناد تاریخی، فردی سرشناس با نام حاج محمد تقی معین التجار، بانی ساخت این کاروانسرا شده است. قدمت این کاروانسرا به دوران قاجار باز می‌گردد.

سرای معین التجار؛ کاروانسرایی بی‌همتا در اهواز

بر اساس تحقیقات انجام شده، احتمالاً این کاروانسرا در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است. در آن دوران، اهواز رونق بسیاری داشت. به‌طور کلی به‌سبب حضور رودخانه کارون، تجارت بسیاری در اهواز انجام می‌شود. به همین خاطر در آن زمان نیز تجار و بازرگانان بسیاری در این شهر تردد داشتند. ازاین‌رو معین التجار با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله تصمیم گرفت تا در کنار ساحل رودخانه کارون، یک کاروانسرای بزرگ بنا کند.

در گذشته ابنیه تاریخی بزرگ بسیاری در اهواز وجود داشت. متأسفانه امروزه به دلایل مختلف، تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها باقی مانده‌اند. کاروانسرای معین یکی از همین بناهای تاریخی محسوب می‌شود. این کاروانسرا در گذشته ظاهری بسیار زیبا و باشکوه داشت؛ اما با گذشت زمان آسیب بسیاری به این بنای تاریخی وارد شد. به‌عنوان مثال در سال ۱۳۷۴ شمسی، یک آتش‌سوزی عظیم، بخش‌های بسیاری از این کاروانسرا را به‌دست نابودی سپرد. امروزه از آن کاروانسرای باعظمت و باشکوه خبری نیست. با وجود این باز هم بازدید از آن می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

سرای معین التجار؛ کاروانسرایی بی‌همتا در اهواز

معماری دیدنی کاروانسرای معین التجار

از نظر معماری و ظاهر، سرای معین التجار شباهت بسیاری به ابنیه سنتی منطقه جنوب دارد. اگر بادقت به ساختمان این بنا نگاه کنید، شباهت فراوانی بین معماری این کاروانسرا با ابنیه سنتی مردم قطر و سایر کشورهای عربی خواهید دید. از نظر پلان، این کاروانسرا مستطیل‌شکل است. در میان این کاروانسرا، باغی بسیار بزرگ قرار داشت. این باغ باعث می‌شد تا هوای داخل کاروانسرا خنک شود. متأسفانه امروزه از آن باغ بزرگ، فقط چند درخت باقی مانده است.

اتاق‌ها یا همان حجره‌ها، دورتادور این باغ قرار دارند. در ساخت این کاروانسرا، به‌کرات از ایوان‌ها و طاق‌های قوسی‌شکل استفاده شده است. جلوی هر ایوان به‌عنوان محافظ، دیوارچین‌هایی کوتاه و مشبک قرار دارد. این نشان‌دهنده آن است که معماران علاوه‌بر کاربرد، به فکر زیبایی و تزئینات کاروانسرا نیز بوده‌اند. برخلاف بسیاری از خانه های تاریخی اهواز که با کاهگل ساخته می‌شدند، این بنا تمام آجری است. البته با وجود این، تبادل حرارت در کاروانسرا به‌خوبی انجام می‌شود. شب‌ها با نورپردازی عالی شهرداری، می‌توانید از زیبایی دوچندان این کاروانسرا لذت ببرید.

سرای معین التجار؛ کاروانسرایی بی‌همتا در اهواز

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید