بازارها به نوعی قلب تپنده شهرها به حساب می‌آیند از این رو با ما همراه باشید و درباره بازار تماشایی بوشهر بدانید.

بازار تماشایی بوشهر / بازار قدیم و قجری بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: نام بازار، در زبان پهلوی به نام «واکار» و «وازار» اطلاق می‌گشت. که به معنای اجتماع و داد و ستد بود. بازارها دارای تمدنی چند هزار ساله در جهان هستند. با توجه به اطلاعات به ثبت رسیده در منابع تاریخی، بازارهای دائمی در اواخر قرن یکم میلادی ساخته شدند. در بازارهای دائمی، هر راسته اصلی (یا در مواردی راسته فرعی) برای اشتغال یک صنف در نظر گرفته شد. و برای داد و ستد یک نوع از کالا تخصیص یافت. البته لازم به ذکر است که پیشینه‌ی راسته‌های تخصصی در بازارهای ایران و عربستان، به پیش از اسلام مربوط می‌شود.

ویژگی‌های بازارهای قجری

در زمان قاجار، تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و به همین دلیل بازارهایی که در دوران صفویه در تهران ساخته شده بودند، توسعه یافتند. علاوه بر توسعه‌ی بازار، کاروانسرا و مساجد متعددی نیز در تهران ساخته شدند. در دورهی قاجار، به دلیل مبادلات اقتصادی بین ایران، روسیه و سایر کشورهای اروپایی، کالاهای خارجی به ایران وارد شدند. به طور مثال، ورود کالاهای انگلیسی به شهر کاشان باعث افزایش کارخانه‌های نساجی شد.

بازار تماشایی بوشهر / بازار قدیم و قجری بوشهر

بنابراین با روی کار آمدن حکومت قاجار، تحول اقتصادی و تحول شهری در ایران به وجود آمد که ناشی از ورود کالای خارجی به بازارهای ایران بود. با ورود کالای خارجی، بسیاری از تولید کنندگان ایرانی خسارت دیدند و برخی از مراکز تولیدی کشور تعطیل شدند. صادرات بسیاری از کالاها دچار مشکل شد. به عنوان مثال صادرات تنباکوی اصفهان از ۳۰۰ هزار به ۵ هزار کیسه کاهش یافت.

اگر تا به حال به بازارهای تاریخی ایران سری زده باشید، متوجه می‌شوید که به شکل خطی هستند و در امتداد آن، مهمترین راه‌ها و معابر قرار گرفته‌اند. راسته بازار، دارای طرحی ساده بوده که در دو طرف آن دکان‌هایی قرار دارند.

تعداد زیادی از بازارها به تدریج توسعه یافتند و به با توجه به همین موضوع، امتداد این نوع از بازارها به صورت غیر مستقیم می‌باشد. اندکی از بازارها توسط افراد خیرخواه و یا حاکمان ساخته شده و دارای شکلی صاف و مستقیم است.

در امتداد راسته ی بازاهای ایران، اصناف گوناگونی فعالیت داشته و باید متذکر شویم که هر صنف در بخش خاصی از راسته جای می‌گرفت.

بازار تماشایی بوشهر / بازار قدیم و قجری بوشهر

راسته اصلی بازار در شهرهای بزرگ، به صورت چندتایی بودند، بدین صورت که چندین راسته به صورت موازی یا متقاطع نسبت به یکدیگر قرار داشتند.

درباره بازار قدیم بوشهر

بازار قدیم بوشهر مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر، بافت قدیم، محله دهدشتی واقع شده است . این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازار قدیم بوشهر، با داشتن معماری منحصر به ‌فرد و زیبا، جایگاه خاصی در صنعت گردشگری بوشهر دارد. یکی از زیباترین و شلوغ ‌ترین مکان ‌های شهر بوشهر و محل خرید و فروش اجناس مختلف است.در این بازار، حدود ۲۵۰ باب مغازه وجود دارد که اجناس مختلفی عرضه می ‌کنند. نکته‌ جالب در مورد این بازار این است که اقلیت ‌های مذهبی یهودی، مسیحی و مسلمانان در کنار هم به خوبی و خوشی کار می ‌کنند و روزگار می ‌گذرانند.

این بازار، از یک اسکلت ‌بندی و کریدور اصلی با جهت جنوبی-شمالی با معماری دلنواز، نورگیری عالی و تهویه‌ مناسب ساخته شده است.

بازار تماشایی بوشهر / بازار قدیم و قجری بوشهر

بازار در فصل زمستان، در برابر بارش برف و باران و در تابستان، در برابر گرمای شدید بسیار کارآمد است که همه‌ این موارد به خاطر معماری زیبا و مناسب بازار بوشهر می باشد. بازار قدیم بوشهر، دارای ورودی و خروجی اصلی است که از شمال به جنوب متصل است. به جز ورودی ‌های اصلی، بازار دارای رشته راه ‌های متعدد است که از شرق به غرب منتهی می‌ شود. دو راسته‌ مهم بازار، رئیس التجار و معین التجار نام دارد . بقیه‌ قسمتها، رئیس مخصوص خود را دارند. بازار در مراسمات و اعیاد مذهبی، محل برگزاری جشن‌ های مختلف است.

جاهای دیدنی اطراف بازار

بازار قدیم بوشهر همانطور که از اسمش پیداست، یک مکان کامل و جامع برای خرید است. پس هر خریدی داشتید به بازار قدیم بوشهر مراجعه کنید. با امتداد بازار قدیمی و گذر از تعداد کمی محله (حدود ۵ دقیقه) به بازار اصلی می رسید. که شبیه بازارهای شهرهای دیگه است با رنگ و بوی فرهنگ محلی. همچنین می ‌توانید به مسجد جمعه رفته و نماز را آنجا بخوانید که خود دیدنی است. پس از اتمام خرید می‌ توانید کلیسای گئورک مقدس را هم بازدید نمایید که بسیار زیباست. همچنین آثار دیدنی دیگری مانند عمارت حاج رئیس، مسجد دهدشتی و عمارت کازرونی نیز در همان نزدیکی قرار دارند که می ‌توانند مورد بازدید قرار بگیرند.

بازار تماشایی بوشهر / بازار قدیم و قجری بوشهر

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید