بنادر جنوب ایران جلوه‌های خلیج همیشه فارس را نمایش می‌دهند از این رو با ما همراه باشید و درباره خمیر؛ بندری تماشایی بدانید.

خمیر؛ بندری تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: بندر خمیر در کنار یکی از بزرگترین تالاب‌های ایران و خاورمیانه، یعنی تالاب خورخوران قرار دارد. این بندر تماشایی در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین شهر ملی تالابی در کشور انتخاب شد. زندگی در این بندر انتخاب بسیاری از کسانی است که می‌خواهند در یک شهر در حال توسعه و مهاجرپذیر جنوبی ساکن شوند. این بندر در گذشته محل اجتماع مردم شهرها و روستاهای اطراف بود. بسیاری از مردم برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و صید ماهی و مروارید راهی این شهر ساحلی می‌شدند. به همین علت هم به آن «جمیر» یعنی محل اجتماع می‌گفتند. نام جمیر در اثر گذشت زمان کم‌کم به خمیر تبدیل شد. این شهر زیبای ساحلی هنوز هم محل اجتماع بسیاری از مردم محلی شهرها و مناطق اطراف محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی بندر خمیر

این بندر چشم‌نواز در فصول سرد سال با آب‌وهوایی دلپذیر به مقصد محبوب گردشگران تبدیل می‌شود. آنها این بندر را برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلف انتخاب می‌کنند. تصور کنید زمانی که کشور در برف و سرما فرو رفته است، شما به جنگل‌های گرمسیری حرا بروید یا در ساحلی گرم و نرم دراز کشیده و حمام آفتاب بگیرید.

خمیر؛ بندری تماشایی

آثار تاریخی این بندر هم از روزگارانی دور حکایت می‌کنند که اینجا بندری پررونق بوده و مردم محلی و مسافران را در خود جای می‌داده است. تماشای این همه شگفتی می‌تواند سفر شما را به یک رویداد هیجان‌انگیز تبدیل کند.

۱. جنگل‌های حرا و تالاب خورخوران

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر خمیر همین جنگل‌های مانگرو یا حراست. درختان مانگرو برای رشد خود به آب شیرین نیازی ندارند. به همین علت، خلیج فارس و آب‌های شور سواحل آن بهترین شرایط را برای رشد آنها فراهم می‌کنند. این جنگل‌ها در چند جزیره کوچک روییده‌اند که سازمان محیط زیست مسئولیت حفاظت از آنها را بر عهده دارد.

جنگل حرا این منطقه ۸۶ هزار هکتار وسعت دارند. در این منطقه گردشگران به قایق‌سواری و تماشای زندگی جانورانی نظیر مرغان دریایی، لک‌لک‌ها، ماهی‌های رنگارنگ و قورباغه‌ها مشغول می‌شوند.

جزایر پوشیده از مرجانِ خمرد، گرمونو و چیروو از جاهای دیدنی تالاب خورخوران هستند که گردشگران در میان آنها با قایق‌های سواری تردد می‌کنند.

۲. جزیره مردو

این جزیره شگفت‌انگیز یکی از ده‌ها جزیره حرا در این بندر تماشایی محسوب می‌شود. مردو به ساحل خمیر نزدیکتر است.

خمیر؛ بندری تماشایی

به همین علت بیشتر گردشگران به این جزیره زیبا سفر می‌کنند تا جنگل‌های حرا را از نزدیک ببینند. در مردو می‌توانید در کلبه‌های محلی صیادان اقامت کنید و در میان درختان حرا قدم بزنید. این تجربه منحصر به فرد زمانی جذاب‌تر می‌شود که به تماشای صیادان محلی صدف‌های ملوک بنشینید.

جزیره مردو تا این بندر ۱۲.۳ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به اسکله و سفر به این جزیره باید حدود ۱۲ دقیقه از مرکز شهر رانندگی کنید.

۳. جزیره وارمی

این جزیره شگفت‌انگیز است. اینجا را به نهنگی تشبیه می‌کنند که بعضی از اوقات به سطح آب می‌آید. وارمی در گویش محلی مردم این منطقه همین معنا را دارد. جزیره وارمی در زمان جزر و مد آب به زیر آب می‌رود و دوباره بالا می‌آید. این جزیره برخلاف سایر جزایر شبیه به این، خاکی شنی و بسیار تمیز دارد. اگر روزی به این بندر سفر کردید، حتما از این جاذبه طبیعی و زیستگاه پرندگان مهاجر بازدید کنید.

۴. روستای کهورستان

این روستا با قدمتی دیرینه در شوره‌زارهای غربی هرمزگان قرار دارد و سرسبزی خود را مدیون سفره‌های آب زیرزمینی است.

خمیر؛ بندری تماشایی

کهورستان در طول تاریخ نام‌های مختلفی داشته که کوه دش یکی از آنهاست. در این روستا آثار تاریخی فراوانی به چشم می‌خورد. قنات‌های شاه عباس از جمله این آثار تاریخی است. کهورستان در شمال بندر خمیر قرار گرفته و با آن ۵۲.۲ کیلومتر فاصله دارد. برای تماشای زیبایی‌های کهورستان باید از این بندر حدود ۴۳ دقیقه رانندگی کنید.

سایر جاهای دیدنی بندر خمیر

شگفتی‌های این بندر تماشایی به جنگل‌های حرا و جزایر زیبا محدود نمی‌شود. در این منطقه دیدنی‌های دیگری هم وجود دارند که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

کلبه کالِنگار؛ کلبه‌ای شناور که در دماغه جزیره مردو قرار گرفته است و بازدید از آن سفر شما را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

دیوار سدار؛ قدمت این دیوارهای بلند ساحلی به دوران زندیه می‌رسد. در آن زمان برای جلوگیری از تهاجم دشمنان از سمت دریا این دیوارهای بلند را می‌ساختند. این دیوار در نزدیکی جنگل‌های حرای مردو قرار دارد.

قلعه خمیر؛ این قله بزرگترین قلعه تاریخی در استان هرمزگان محسوب می‌شود و قدمت آن به حدود صد سال می‌رسد. این قلعه از چهار برج مدور، چند برج کوتاه، یک عمارت دوطبقه و یک آب‌انبار تشکیل شده است.

خمیر؛ بندری تماشایی

پل لاتیدان؛ قدمت این پل تاریخی به زمان شاه عباس صفوی می‌رسد. این پل برای عبور از رودخانه کُل بنا شده است. طول پل لاتیدان در زمان اوج خود به ۱۵۰۰ متر می‌رسید؛ یعنی ۵ برابر سی‌وسه پل در اصفهان. در حال حاضر بخشی از لاتیدان از بین رفته است.

خانه قاضی رویدر؛ معماری این خانه تاریخی شما را به یاد بادگیرهای یزد می‌اندازد. این خانه ساحلی که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد، روزگاری محل زندگی کدخدا یا خان رویدر بوده است. در آن زمان مردم محلی برای حل مشکلات و اختلافات خود به این خانه پناه می‌آوردند. نام این خانه تاریخی در سال ۱۳۸۷ به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد.

مسجد جامع بندر؛ این مسجد زیبا با نورپردازی خارق‌العاده و معماری شگفت‌انگیز چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

چشمه آب ‌گرم لشتان (خمیر)؛ این چشمه آبگرم از دیرباز مقصد گردشگران در استان هرمزگان بوده است.

آبگرم سیاهکش؛ این چشمه هم با خاصیت درمانی خود و اقامتگاه‌هایی که دارد، یکی دیگر از مقاصد محبوب گردشگران محسوب می‌شود.

خمیر؛ بندری تماشایی

بازار سنتی؛ این بازار به بازار وکیل شیراز شباهت بسیاری دارد و در طراحی آن از بازار وکیل الهام گرفته‌اند. لذت گشت‌وگذار در میان حجره‌های این بازار هم سفر شما را دلپذیرتر می‌کند.

رستوران گارگوپ؛ گارگوپ اولین رستوران بازیافتی چوبی در ایران است. تمام مصالح به کار رفته در این رستوران و میز و صندلی‌ها از چوب‌های بازیافتی و غیرقابل استفاده ساخته شده‌اند. نام این رستوران از یک ماهی مشهور در این منطقه گرفته شده است. در این رستوران انواع غذاهای محلی و دریایی سرو می‌شود.

لنج موزه بوم گوهری؛ این لنج قدیمی هم یکی دیگر دیدنی‌های این بندر محسوب می‌شود. لنجی که روزگاری اقیانوس‌ها را می‌پیموده و حالا در گوشه‌ای از ساحل آرام گرفته است.

حوضچه نمکی ساوات؛ این حوضچه فیروزه‌ای با آبی زلال حدود دو متر عمق دارد و خاصیت درمانی آن نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

منبع: ایرانگرد

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عبدالنور آشناور BR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    0 0
    بسیارعالی وتماشایی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید