یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران کویر است از این رو با ما همراه باشید و درباره مرنجاب کویری هولناک و تماشایی بدانید.

مرنجاب کویری هولناک و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از دیدنی‌ های اصفهان که زیبایی بی‌نظیری دارد و می‌توانید در نیمه دوم سال، زمانی که همه جا سرد است لذت قدم زدن روی شن‌های داغ آن را تجربه کنید. یکی از کاروانسرای‌های عباسی ایران در قالب یک اقامتگاه سنتی در این کویر قرار دارد و تجربه اقامت در یک کاروانسرای قدیمی در دل کویر را به شما هدیه می‌دهد. این کویر در نزدیکی دریاچه نمک آران‌ و بیدگل قرار دارد و دیدن پلی گون‌های دریاچه و غروب زیبای آن خالی از لطف نیست. همچنین تماشای جزیره سرگردان این دریاچه نیز تجربه‌ای متفاوت برای شما به ارمغان خواهد آورد.

آشنایی با کویر مرنجاب

جاده را که به آخر رساندید به کاروانسرای شاه عباسی می‌رسید که به‌نوعی مروارید این کویر زیبا محسوب می‌شود و زمانی استراحتگاه تاجرانی بوده که از طریق جاده ابریشم، به سرزمین‌های دور می‌رفتند؛ کاروانسرایی با برج و باروهای بسیار بلند که اطرافش با شن‌های طلایی رنگ کویر احاطه شده است و امروز در قالب یک اقامتگاه سنتی از مسافران میزبانی می‌کند.

مرنجاب کویری هولناک و تماشایی

هر چه از کاروانسرا دورتر شوید بیشتر خود را غرق این دریای بی‌پایان شنی می‌بینید که در برخی جاهایش مملو از درختان تاغ است؛ آن‌قدر انبوه که به آن‌ها جنگل‌های تاغ هم می‌گویند. اگر کمی به تپه‌های شنی دقت کنید شاید رد پای حیوانات کویری مثل گربه‌ شنی و روباه شنی را هم ببنید که لحظه‌ای برای شکار از مکان امن خود بیرون آمده‌اند.

شاید بتوان این کویر را قلب کویرهای ایران نامید چرا که در مرکزی‌ترین قسمت بیابان‌های ایران قرار گرفته است و البته به‌خاطر نزدیکی به پایتخت و ویژگی‌های مناسب جغرافیایی، داشتن فضایی امن و اعتدال نسبی آب‌وهوایی، فضایی مناسب برای توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است. در مجموع باید گفت که زیبایی‌های این کویر تمام نشدنی است؛ تپه‌های شنی بلند، دریاچه نمک بی‌نظیر و جزیره سرگردانی که در وسط دریاچه قرار دارد همه و همه به زیبایی‌های این کویر می‌افزاید.

تفریحات کویر مرنجاب

اگر به کویر مرنجاب رفتید می‌توانید تفریحات زیر را تجربه کنید:

پیاده روی شن های روان

یکی از بهترین تفریحات کویر، قدم زدن روی شن‌های داغ است که بسیار طرفدار دارد. فقط دلی عاشق می‌خواهد و دو پای پویا که شما را به‌روی رمل‌ها بکشاند.

مرنجاب کویری هولناک و تماشایی

دسترسی به تپه ها و رمل های مرنجاب: به این نکته توجه کنید که اگر بخواهید به رمل‌های طلایی و زیبای مرنجاب برسید باید به‌وسیلۀ ماشین از کاروانسرا مسافتی را طی کنید؛ مسافتی که پیشنهاد می‌شود آن را با راهنمای محلی بپیمایید. اگر هم بخواهید پیاده‌روی کنید باید حدود نیم ساعت در کویر قدم بزنید.

می‌توانید از رمل‌های شنی مرنجاب بالا بروید و تجربه‌ای متفاوت از کویرگردی برای خود رقم بزنید. از بالای این تپه‌ها با چشم‌انداز سراسر سفید رنگی مواجه می‌شوید که در واقع همان دریاچه نمک است.

شتر سواری

یکی دیگر از تفریحات کویر شترسواری است. این تفریح می‌تواند تجربه فضای زندگی بومیان منطقه در گذشته را برای شما تداعی کند.

موتور چهارچرخ

یکی دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز کویر موتورهای چهارچرخ است که با سرعت زیاد روی تپه‌های شنی حرکت می‌کنند.

آفرود سواری

آفرود سواری نیز نوع دیگری از تفریحات بیابانی به شمار می‌رود. به دلیل وجود ماسه‌های روان فقط این دسته ماشین‌های شاسی بلند می‌توانند در این مناطق حرکت کنند. هزینه آفرود با توجه به مدل ماشین، مسافت و مدت زمان متفاوت است.

مرنجاب کویری هولناک و تماشایی

کمپینگ و شب نشینی

یکی دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز کویر، چادر زدن و شب‌مانی است. افراد زیادی که تمایل به چادر زدن در کویر را دارند با تجهیزات کمپینگ به مناطق کویری سفر می‌کنند. در کنار آن روشن کردن آتش و شب‌نشینی نیز از تفریحات رایج کویر محسوب می‌شود.

رصد آسمان و عکاسی شب

شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین اهداف سفر به بخش‌های کویری همین باشد. آسمان کویر در شب فوق‌العاده تماشایی و زیباست و طیف گسترده‌ای از گروه‌های مختلف علاقه‌مند به نجوم و عکاسی شب اعم از حرفه‌ای و آماتور را به این مناطق زیبا می‌کشاند. در کویر مرنجاب روی بام کاروانسرای عباسی تلسکوپ‌هایی برای رصد آسمان شب وجود دارد.

نکات ضروری سفر به کویر مرنجاب

حتما با یک فرد محلی در منطقه یا به‌صورت گروهی و یا با تورهای طبیعت‌گردی به‌همراه راهنمای مجرب به کویر بروید و از تنها رفتن بپرهیزید.

اگر تنهایی و با وسیله نقلیه شخصی به مرنجاب می‌روید حتما منوی معرفی و بخش در مسیر رسیدن به مرنجاب و نکته‌های آن را بخوانید و آن‌ها را جدی بگیرید.

از وسایل الکترونیکی خود خوب مراقبت کنید. شن به‌راحتی در وسایل شما نفوذ می ‌ند و ممکن است آن‌ها را از کار بیندازد.

مرنجاب کویری هولناک و تماشایی

آب آشامیدنی به میزان دوبرابر مصرف معمول خود همراه داشته باشید(چیزی معادل ۴ لیتر)، چون در مناطق کویری تبخیر به‌شدت صورت می‌گیرد و شما بیش از آنچه فکر کنید تشنه خواهید شد.

برای جلوگیری از اُفت قند خون خوراکی‌های کربوهیدرات‌دار به‌همراه داشته باشید و توجه کنید که خوراکی‌های شکردار به‌ویژه شکرهای مصنوعی برای زمان بسیار کوتاه قند بدنتان را تامین خواهند کرد.

اگر قدم زدن روی شن‌ها باعث سوختن کف پایتان شد نگران نباشید؛ پاهای خود را زیر شن‌ها ببرید. خواهید دید چقدر خنک می‌شوید؛ اما یادتان باشد که اگر بدون کفش راه می‌روید کفش خود را به همراه ببرید تا اگر احساس خوشایندی نسبت به گرمای شن‌ها نداشتید فوری کفش‌هایتان را به پا کنید.

بهتر است قدم زدن روی شن‌ها را برای مدت کوتاهی تجربه کنید و بعد از آن کفش‌های خود را به پا کنید چون وجود حیواناتی مثل عقرب و دیگر حیوانات کویر بسیار بدیهی و خطرناک است. استفاده از کفش‌های ساق‌دار توصیه می‌شود.

اگر قصد عکاسی در شب و یا رصد آسمان شب در کویر را دارید اطرافتان را با نفت یا گازوئیل دایره‌ای بکشید تا از خطر نیش جانداران در امان باشید.

مرنجاب کویری هولناک و تماشایی

برای گرفتن عکس‌های بهتر از سه پایه استفاده کنید.

اگر از لنز چشمی استفاده می‌کنید آن را در بیاورید چرا که در صورت وزیدن باد یا جابه‌جایی، شن‌ها به لنز شما چسبیده و برای سلامتی چشمانتان خوب نیست.

بسیار مراقب حیوانات موجود در مناطق بیابانی باشید. برخی از آن‌ها دارای نیش‌های سمی‌اند و گزیدگی توسط آن‌ها جان فرد را به خطر خواهد انداخت. حتما کرم ضد گزیدگی به همراه داشته باشید.

از لباس‌های آستین بلند و با رنگ روشن استفاده کنید.

اگر آب همراهتان نیست! بهتر است تا جایی که ممکن است غذا نخورید چون خوردن غذا موجب تشنگی بیشتر می‌شود.

تلاش کنید در هنگام حرکت مصرف انرژی در بدنتان را به حداقل ممکن برسانید. تا هم رطوبت موجود در بدنتان حفظ شود و نیازتان به وعده غذایی مجدد کاهش پیدا کند.

منبع: کارناوال

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید