مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی پارس برای سهامداران این شرکت، پر از خبرهای خوب آن هم در سالی پرچالش بود، از ثبت رکوردهای جدید در فروش و درآمد عملیاتی تا سودآوری.

رکورد سودآوری، فروش و درآمد عملیاتی در پتروشیمی پارس شکسته شد/ درخشش در سال پرچالش/ ضریب فرمول پارس تا سال ۱۴۰۴ ثابت است/ عملیات اصلی اجرایی واحد PDH از یک‌ماه دیگر آغاز می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی پارس صبح چهارشنبه با حضور ۷۳ درصد سهامداران به ریاست مهدی قربانی معاون حاکمیت، خدمات مشترک و سامانه‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در کنگان برگزار شد.

در این مجمع، مدیرمالی پتروشیمی پارس به ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های این پتروشیمی پرداخت.

هرچند به دلیل تحمیل برخی مشکلات عمدتاً ناشی از تحریم‌ها، پیچیده‌ترین تعمیرات اساسی پتروشیمی پارس از بدو تأسیس در واحد اتیل بنزن و واحد استایرن منومر خارج از برنامه پیش‌بینی شده به درازا کشید اما فروش کل این مجتمع از نظر مقداری تنها ۳ درصد تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت و در هفته اول دی ماه ۱۴۰۱ واحد استایرن مونومر با بالاترین خلوص به تولید ۱۰۰ درصدی رسید.

فریدون امیری درباره این کاهش تولید اظهار داشت: دلیل کاهش تولید شرکت ۵۵ درصد خارجی بود، کسری خوراک، کسری گاز از پارس جنوبی و اورهال واحد اتیل بنزن از جمله دلایل داخلی این کاهش بوده است.

وی در عین حال از افزایش ۱۴ درصدی فروش مقداری پروپان، ۲۱ درصدی پنتان پلاس و ۲ درصدی بوتان خبر داد که از نظر ارزش ریالی فروش به ترتیب موجب افزایش ۴۵ درصدی،۴۰ درصدی و ۳۱ درصدی این محصولات شده است.

مدیرمالی پتروشیمی پارس تاکید کرد: در سال مالی ۱۴۰۱، پتروشیمی پارس با ۱۴ درصد عملکرد فروش توانست به فروش ۵۱ هزار و ۵۹۲ میلیارد تومان محصول دست یابد که تاکنون در این مجتمع بی‌سابقه بوده است.

امیری همچنین از ثبت دو رکورد دیگر خبر داد و گفت: سودخالص پارس نیز با همه مشکلاتی که پشت سر گذاشتیم رشدی ۱۹.۸ درصدی نسبت به سال مالی گذشته داشت و به رقم بی‌سابقه ۱۴ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان رسید.

وی در ادامه به دستاوردها و برنامه‌های پارس پرداخت و اظهار داشت: اجرای فاز به فاز پروژه رفع تنگناهای تولید استحصال اتان،

اتیل بنزن و استایرن منومر شامل پروژه تزریق LPG، ارتقای کیفیت فیلتراسیون و...، عملیاتی شدن پروژه افزایش دریافت بوتان همراه گاز خوراک از مجتمع گاز پارس جنوبی در اواخر سال ۱۴۰۱ شامل افزایش ۲۰ درصدینسبت به ظرفیت اسمی، افزایش سود ۲۰ میلیون دلاری در سال، عملیاتی شدن پروژه تزریق گاز سوخت به شبکه گاز سوخت منطقه و اتمام مطالعات مهندسی و اصلاحات برای افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت واحد اتیل بنزن از جمله این دستاوردهاست.

امیری همچنین با تشریح اقدامات انجام شده برای اجرای طرح تولید پروپیلن و پلی پروپیلن پتروشیمی پارس و برنامه انجام آن تا سال ۱۴۰۵، گفت: در این واحد ۵۶ هزار تن خاک برداری شده است و عملیات اصلی اجرایی واحد PDH یک ماه آینده آغاز می‌شود.

مدیرمالی پتروشیمی پارس در پایان با بیان اینکه امیدواریم با اجرای موفق طرح تولید پروپیلن و پلی پروپیلن، رکورد پروژه‌های ایران را بشکنیم، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اقدامات اساسی مهمی در سال ۱۴۰۱ انجام شده که تأثیر آن در تولید، فروش و سودآوری سال ۱۴۰۲ کاملاً مشهود خواهد بود از امروز به تقسیم سود خوب در مجمع سال آینده امیدواریم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال سهامداری در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی پارس، اظهار داشت: خوراک پارس گاز غنی است که با متان متفاوت است و ضریب فرمول پارس تا سال ۱۴۰۴ ثابت است و از افزایش نرخ خوراک که این روزها بحث آن مطرح است ما متأثر نمی‌شویم.

در ادامه گزارش حسابرس قرائت شد و با اکثریت آرا صورت‌های مالی به تصویب رسید.

این مجمع همچنین روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد را به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار برای نشر آگهی‌های رسمی انتخاب کرد و در نهایت ۲۶۰ ریال به ازای هر سهم، سود نقدی تقسیم کرد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید