مار دریایی که میلیون‌ها سال پیش توانایی خود برای دیدن رنگ را از دست داده بود، دوباره تکامل یافته است. این یکی از تنها ۲ خزنده شناخته شده بدست آورنده این نوع دید رنگی است.

این مار دریایی تکامل یافته و دید رنگی پیدا کرد +عکس
مارها در طول تاریخ تکامل، عمدتاً در زیر درختان کم نور زیستگاه‌های جنگلی زندگی می‌کردند، جایی که در معرض طیف بسیار محدودی از رنگ‌ها بودند. بنابراین، آن‌ها عمدتاً به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که ۲ نوع از ۵ نوع ژن‌های رنگ‌بینی خود را حفظ کنند.

به گزارش سلام نو به نقل از فارس؛ با این حال، در طول ۲۵ میلیون سال گذشته، بیش از ۶۰ گونه مار در محیط‌های دریایی روشن‌تر و رنگارنگ‌تر، خانه ساخته‌اند. یکی از این مار دریایی حلقه‌دار با حلقه‌های آبی (Hydrophis cyanocinctus) است که در اطراف آب‌های کم عمق مناطق گرمسیری استرالیا و آسیا زندگی می‌کند.

دانشمندان در چیزی که آیزاک روستو محقق این یافته، آن را چرخشی بسیار نادر می‌نامد، دریافتند که مارهای حلقه دار تکامل یافته اند تا ۴ نسخه از ژن مربوط به بینایی اجدادی خود را بازگردانند.

دو نسخه از این ژن‌ها نور فرابنفش را تشخیص می‌کنند که به وفور در سطح دریاها و اقیانوس‌ها یافت می‌شود. در عوض دو نسخه دیگر برای درک نور آبی تکامل یافته‌اند.

در نهایت این نشان می‌دهد که وقتی صحبت از دیدن رنگ در طعمه یا شکارچیان محیط اطراف می‌شود، مارهای دریایی با حلقه آبی احتمالاً بهتر از همه مارهای هم نژاد خود هستند. قبل از این کشف، تنها مورد شناخته شده دارنده این ژن بینایی در میان خزندگان، مار آبی با نوار قهوه‌ای بود.

محققین برای اطمینان از اینکه این گونه از مارهای دریایی رنگ‌ها را مانند ما می‌بیند، باید آن‌ها را در آزمایش‌ها بینایی رنگی آزمایش کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید