بازدید از غارهای آبی بسیار هیجان‌انگیز و پر رمز و راز است از این رو با ما همراه باشید و درباره غار آبی و دیدنی سهولان در مهاباد بدانید.

غار آبی و دیدنی سهولان در مهاباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: غارها از برترین و اسرارآمیزترین جاذبه های طبیعت گردی دنیا محسوب می شوند و کشورمان ایران نیز تعدادی از بهترین، زیباترین و خارق العاده ترین غارهای جهان را در خود جای داده است. به هر گوشه از سرزمین پهناور ایران که سر بزنید غارهایی را می بینید که ویژگی خاص و منحصر به فردی دارند و گردشگران را برای کشف زیبایی های شان به سوی خود می خوانند. از غار مشهور علیصدر در همدان گرفته که یکی از بزرگترین غارهای آبی دنیاست تا غار تاریخی هوتو بهشهر که به دلیل کشف بقایایی از انسان های ده هزارساله در جهان شهرت دارد. از غار مخوف و اسرارآمیز پرآو در کرمانشاه تا غار نمکدان قشم که گفته شده طولانی ترین غار نمکی جهان است. البته این غارها تنها تعداد محدودی از غارهای شگفت انگیز ایران هستند.

آشنایی با غار سهولان

۴۳ کیلومتر که از جنوب شرقی شهر مهاباد به سمت بوکان حرکت کنید و از میان جاده ای سرسبز، با دشت های پهناور و باغ های میوه بگذرید به یکی از زیباترین و تماشایی ترین غارهای ایران و دنیا می رسید.

غار آبی و دیدنی سهولان در مهاباد

غار سهولان یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران است و در روستایی به همین نام قرار دارد. سَهولان (در زبان کُردی Sehoullan) به معنای یخبندان است و از آنجایی که تعداد زیادی کبوتر در این غار زندگی می کنند بین مردم محلی به نام "کونه کبوتر" یا "کونه مالان" یعنی لانه کبوتر نیز شناخته می شود. جالب است بدانید نام کوهی که غار سهولان در آن قرار گرفته شده نیز کونه کبوتر است.

خود غار در ارتفاع ۲۲۲۲ متری از سطح دریا واقع شده و به دو بخش خشک و آبدار تقسیم می شود. قسمت آبدار آن در ارتفاع ۱۷۵۱ متری بالاتر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید ۲۰ متر ورودی اصلی غار به سمت پایین رفت. فاصله ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه نیز به ۵۰ متر می رسد و درازای عمق آب در برخی قسمت های آن ۳۰ متر است.

غار آبی و دیدنی سهولان در مهاباد

مساحت کلی غار نیز به ۲ هکتار می رسد و تا امروز در حدود ۲۵۰ متر از مسیر آبی و ۳۰۰ متر از مسیر خشکی آن کشف و مورد بهره برداری قرار گرفته است. نکته آخر در معرفی غار سهولان این که نام این جاذبه در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران وارد شد و از آن به بعد مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت.

حال و هوای گردش در غار سهولان

بعد از گذر از مسیر پرپیچ و خم رسیدن به غار سهولان و پشت سر گذاشتن باغ ها و دشت های مختلف، به ورودی اصلی غار می رسیم. بیشتر اوقات در ورودی غار گروه موسیقی با نوای محلی شان در حال نواختن آهنگ های شاد کردی هستند. صدای ساز و آواز این گروه همان ابتدا شما را به وجد می آورد و برای چند لحظه مجبورتان می کند بایستید و از هنرنمایی این گروه لذت ببرید. بعد از اینکه انرژی تازه ای گرفتیم، بلیت های مان را تهیه می کنیم و به سمت دهانه اصلی غار راه می افتیم.

غار آبی و دیدنی سهولان در مهاباد

سهولان دو دهانه دارد؛ اما بیشتر گردشگران از دهانه بزرگتر که با چند درخت بزرگ و تنومند پوشانده شده اند وارد غار می شوند. ما نیز راه می افتیم و از دهانه اصلی به دنیای اسرارآمیز و تاریخی غار قدم می گذاریم. باید از ۱۰۶ پله بتونی پیچ در پیچ بگذریم و ۴۵ متر به سمت عمق زمین برویم تا به نخستین دریاچه درون غار برسیم. در همان پله های اول می توانیم متوجه تغییر دمای داخل غار با هوای بیرون شویم چرا که درجه حرارت درون غار بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی گراد متغیر است و رطوبت داخل آن نیز به ۷۰ تا ۸۰ درصد می رسد. هر چه پایین تر بروید هوا به دلیل همین رطوبت سنگین تر می شود و حتا ممکن است بوی خفیفی از گوگرد به مشام تان برسد. فضای تاریک غار با نورافکن های بزرگی که در قسمت های مختلف کار گذاشته شده روشن و زیبا شده است.

ویژگی ها و شگفتی های غار سهولان

هر جاذبه طبیعی ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را از جاذبه ها و دیدنی های دیگر متمایز می کند و می تواند به افراد دلیلی بدهد که از آن دیدن کنند. ما نیز قصد داریم در این قسمت شما را با تعدادی از ویژگی های غار سهولان آشنا کنیم.

غار آبی و دیدنی سهولان در مهاباد

*قدمت غار سهولان به اوخر دوره کرتاسه در ۷۰ میلیون سال پیش باز می گردد.

*این غار در کنار غار علیصدر همدان و غار هاموپوئیل مراغه از غارهای شناخته شده و جهانی ایران است.

*آب دریاچه های غار به صورت جوششی تامین می شود و از طریق سفره های زیرزمینی در نقطه ای دیگر به سطح زمین می رسد.

*ساختار زمین شناسی غار آبی-خاکی ست و جنس آن از سنگ آهک است.

*ساختار غار سهولان شباهت بسیاری به غار علیصدر همدان دارد.

*به دلیل تاریک بودن و نبود نور در فضای داخلی غار هیچ جلبکی در آب دریاچه آن دیده نمی شود و تنها جانداران میکروسکوپی در آن زندگی می کنند.

*آب دریاچه بسیار زلال و شفاف است و با وجود تاریک بودن نسبی فضای درونی غار، تا عمق چند متری دریاچه قابل مشاهده است.

*بیشترین عمق آب در غار سهولان به ۶۲ متر می رسد.

*اختلاف دمای درون و بیرون غار به ۱۰ الی ۱۵ درجه‌ سانتی گراد می رسد.

منبع: کارناوال

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید