از آنجا که نوشابه دارای قند و اسید فسفریک است، مصرف همزمان آن با برخی از غذاها می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت ایجاد کند.

چه غذاهایی را با نوشابه نباید خورد؟

نوشابه‌ها به دلیل طعم شیرین و مزه دلچسبی که دارند، برای بسیاری از افراد یک انتخاب محبوب و دوست داشتنی همراه با غذا محسوب می‌شوند. اما مصرف همزمان نوشابه با برخی از غذاها ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. اگر به خوردن نوشابه در کنار غذا عادت کرده‌اید و یا گاهی اوقات در کنار غذاهایتان از نوشابه استفاده می‌کنید، بهتر است مراقب غذاهایی که همراه با نوشابه می‌خورید، باشید. در این مقاله می‌توانید با ۷ غذایی که نباید با نوشابه مصرف کنید، آشنا شوید.

۱- شیر و نوشابه

شیر و نوشابه نباید با هم مصرف شوند. کارشناسان معتقد هستند که مصرف شیر در کنار نوشابه موجب تولید مقداری زیادی اسید در معده می‌شود و عوارضی مثل دل درد و رفلاکس و سوء هاضمه را در فرد ایجاد می‌کند. مهم نیست یک لیوان شیر میل می‌کنید یا در پاستا و کیک خامه‌ای شما از شیر استفاده است؛ بهتر است در کنار غذاهایی که داخل آن‌ها شیر به کار رفته از نوشابه استفاده نکنید.

۲- غذاهای سرشار از آهن و نوشابه

بعضی از غذاها مثل گوشت قرمز، ماهی و اسفناج مقدار آهن زیادی دارند. هنگامی که نوشابه را با این غذاها مصرف می‌کنید، ترکیب آهن و اسید فسفریک موجود در نوشابه می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد. آهن از عناصر مهمی است که برای ساختن هموگلوبین و حمل اکسیژن در بدن ضروری است. لذا، مصرف همزمان غذاهای سرشار از آهن با نوشابه ممکن است منجر به کاهش جذب آهن و کمبود آن در بدن شود. این موضوع به خصوص در افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند، اهمیت بیشتری دارد.

۳- غذاهای سرشار از ویتامین C و نوشابه

مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C مثل پرتقال، گوجه‌فرنگی و فلفل با نوشابه که حالت اسیدی دارد، منجر به از بین بردن بخشی از ویتامین C شود. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در سلامتی پوست، سیستم ایمنی بدن و جذب آهن نقش دارد. بنابراین، مصرف همزمان غذاهای حاوی ویتامین C با نوشابه می‌تواند موجب از بین بردن بخش زیادی از ویتامین C و کاهش خواص مواد غذایی شود.

۴- غذاهای حاوی فیبر و نوشابه

غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها برای سلامتی دستگاه گوارش اهمیت زیادی دارند. اما مصرف نوشابه با این غذاها می‌تواند منجر به کاهش جذب فیبر و تحریک سیستم گوارشی شود. علاوه بر این، نوشابه معمولاً دارای قند و اسید است که می‌توانند باعث افزایش احتمال بروز مشکلات معده و گوارشی شوند. به خاطر داشته باشید که، مصرف همزمان نوشابه با غذاهای حاوی فیبر ممکن است منجر به کاهش میزان فیبر و تخلیه نامناسب روده شود.

۵- قهوه با نوشابه

شاید نوشیدن قهوه و نوشابه با هم عجیب به نظر برسد، اما تصور کنید که برای ناهار از یک کنسرو ماهی تن و کیلکا  ۱۲۰ و ۱۸۰ گرمی استفاده می‌کنید و در کنار آن یک لیوان نوشابه هم میل می‌کنید. بعد از تمام شدن ناهار تصمیمی می‌گیرد یک فنجان قهوه میل کنید و فیلم مورد علاقه‌تان را تماشا کنید. حال چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟ نوشیدن قهوه بعد از نوشابه می‌تواند در سیستم گوارش ما یک نوع کف فرار ایجاد کند و موجب سوء هاضمه شدید و عوارضی مثل تند مزاجی، عصبانیت و معده درد شود. اگر برای ناهار از نوشابه استفاده می‌کنید، فکر نوشیدن قهوه را از سرتان بیرون کنید.

۶- غذاهای تند و پر از ادویه

چه غذاهایی را با نوشابه نباید خورد؟

خوردن غذاهای تند و پرادویه آن هم در کنار یک لیوان نوشابه بسیار لذت‌بخش است و ظاهرا موجب خنک شدن دهان می‌شود. اما در حقیقت ترکیب نوشابه با غذاهای تند موجب تولید اسید سولفوریک در بدن می‌شود. در این شرایط  ترشحات گوارشی در معده افزایش پیدا می‌کند و فرد دچار مشکلات مختلف گوارشی مثل معده درد و رفلاکس خواهد شد.

 ۷- آبنبات‌های نعنایی با نوشابه

اگر کلیپ معروف ترکیب آبنبات نعنایی و نوشابه را ندیده‌اید، می‌توانید خودتان آن را امتحان کنید. برای این که متوجه شوید با خوردن همزمان آب‌نبات نعنایی و نوشابه چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد، می‌توانید مقداری نوشابه در لیوان بریزید و بعد آب‌نبات نعنایی را داخل آن بیندازید. چند ثانیه طول نمی‌کشد که نوشابه شروع به جوشیدن می‌کنید و تقریبا یک انفجار کوچک در لیوان رخ می‌دهد. حال تصور کنید با خوردن هم زمان این دو ماده غذایی با هم همین اتفاق در معده شما می‌افتد. ترکیب نوشابه با آب‌نبات نعنایی موجب ایجاد واکنش شیمیایی و گاز زیادی در معده می‌شود که به شدت برای سلامت مضر است. مصرف هم زمان این دو ماده غذایی با هم موجب معده درد، نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود.

سخن نهایی

از آنجا که نوشابه دارای قند و اسید فسفریک است، مصرف همزمان آن با برخی از غذاها می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت ایجاد کند. شاید نوشیدن یک لیوان نوشابه در کنار انواع غذا لذت‌بخش باشد، اما باید بدانید که مصرف این نوشیدنی همراه با برخی خوراکی‌ها و غذاهای خاص می‌تواند خطر بروز سوء هاضمه و مشکلات گوارشی را افزایش دهد. فراموش نکنید که نوشابه در کنار طعم لذیذی که دارد، نباید به مقدار زیاد مصرف شود. بهتر است انواع نوشابه سیاه، زرد، لیموناد و همینطور خانواده و قوطی را به صورت متعادل و با ملاحظه مصرف کنید و سعی کنید آن را با غذاهایی مصرف کنید که مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید