معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، گفت: "تب کریمه‌کنگو" یک بیماری وارداتی نیست بلکه این بیماری از گذشته تاکنون در ایران و فارس وجود داشته و امروز موارد تشخیص افزایش یافته است.

افزایش بیماران مبتلا به "تب کریمه کنگو" در کشور | "تب کریمه کنگو" بیماری ایرانی است

به گزارش سلام نو، دکتر عباس رضائیان‌زاده گفت: بیماری تب کریمه کنگو از دیرباز در قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپای شرقی، کشورهای همجوار و ایران وجود داشته و در سال های اخیر به دلیل افزایش اطلاعات مردم پیرامون علایم این بیماری و ارتقاء تکنولوژی‌های تشخیصی، شاهد افزایش موارد گزارش شده این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه کنه‌ مخزن بیماری تب کریمه کنگو است، افزود: گزیده شدن توسط کنه آلوده موجب انتقال این بیماری به دام‌ها و انسان‌ها می‌شود.

او علائم بیماری تب کریمه ‌کنگو را شروع ناگهانی تب شدید بالای ۳۹ درجه، سردرد شدید، سرگیجه، درد گردن و کمر و سفتی گردن، درد مفاصل و دردهای عضلانی در پشت پاها، دل‌ درد همراه با اسهال و استفراغ، حساس شدن چشم‌ها به نور، قرمز و دردناک شدن چشم‌ها، قرمز شدن گلو و دردناک شدن آن، برافروختگی صورت و ایجاد لکه‌های قرمز دهانی، پس از دوره نهفتگی بیماری عنوان کرد.

وی بیان کرد: پس از این مرحله خونریزی مخاطی و پوستی به‌ خصوص در قسمت بالای بدن، خط زیر بغل، محل‌های تزریق و تحت فشار و لثه و در بانوان نیز خونریزی از رحم اتفاق می‌افتد.

او ضمن تاکید بر اهمیت زمان در نتایج درمان این بیماری ویروسی، گفت: مهمترین راه‌های انتقال این بیماری، تماس با دام یا ترشحات و بقایای حیوان آلوده، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن و تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است.

وی سم ‌پاشی جایگاه و بدن دام در دوره های ۱۴ روزه، کنترل قاچاق دام، بهسازی محیط نگهداری دام، تهیه گوشت از مراکز مجاز، خودداری از انجام ذبح خارج از کشتارگاه، نگهداری احشای خوراکی دام به مدت ۷۲ ساعت، نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال را از مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک دانست.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید