تالاب‌ها از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره چشم‌اندازهای منحصربه فرد انزلی سل بدانید.

چشم‌اندازهای منحصربه فرد انزلی سل

سلام نو _ سرویس گردشگری: تالاب انزلی گیلان یا «انزلی سل» در زبان گیلکی، یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‎‌های طبیعی آب شیرین کشور در جنوب غربی شهر بندرانزلی و دریای کاسپین است که با وجود مناظر منحصر به ‌فرد، تنوع زیستی و قدمتی از ۱۵ هزار سال قبل، یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی در استان گیلان به شمار می‌آید. نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را در تالاب خلق می‌کنند که از دیدن آن سیر نخواهید شد. قایقرانی، ماهیگیری و پرنده نگری از محبوب‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. در ادامه مطلب آسمونی با جزئیات بیشتری از این تالاب بین المللی آشنا خواهیم شد.

تالاب انزلی کجاست؟

بندر انزلی، واقع در استان گیلان، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شمال کشور است که هر سال، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری زیبا و طبیعت بکر و منحصربه‌فرد، به آن سفر می‌کنند. این شهر، بزرگ‌ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای مازندران است و پرباران‌ترین شهر ایران به شمار می‌آید.

چشم‌اندازهای منحصربه فرد انزلی سل

یکی از جاهای دیدنی شهر بندر انزلی، تالاب یا مرداب انزلی است؛ تالابی بین‌المللی در جنوب غربی سواحل دریای خزر. تالاب انزلی در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی و در فاصله حدود ۴۰ دقیقه‌ای از شهر رشت قرار گرفته است و از جنوب به صومعه سرا، از شرق به پیر بازار، از شمال به شهرستان انزلی و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود می‌شود.

مجموعه تالاب انزلی شامل ۴ بخش کلی می‌باشد:

  • بخش شرقی
  • بخش غربی آبکنار
  • بخش مرکزی
  • پناهگاه حیات‌وحش سلکهو منطقه حفاظت‌شده سیاه‌کشیم

این چهار بخش از نظر خصوصیات فیزیکوشیمیائی، مرفولوژیک، فیتواکولوژی و جغرافیائی دارای تفاوت‌های چشم‌گیری هستند.

حیات وحش تالاب انزلی

در گوشه ‌های تالاب نیزارها و لاله ‌های دریایی قابل مشاهده است و در وسط آن می‌توانید انبوهی از نیلوفرهای آبی را ببینید که با رنگ صورتی خود جلوه‌ی رویایی به این تالاب داده اند. نیلوفرهای آبی گیاهان زیبایی هستند که ریشه خود را در آب نگه می‌دارند و تا گل‌های زیبای آن همانند نگینی روی آب را مزین کنند.

چشم‌اندازهای منحصربه فرد انزلی سل

این تالاب به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط زیست بومی، محل سکونت و تخم ریزی گونه های بسیاری از آبزیان است. از این رو این تالاب میزبان پرندگان نادر بومی و مهاجر است علاوه بر این بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه ماهی در این تالاب زندگی می‌کنند. از پرندگانی که در این تالاب زندگی می‌کنند می‌توان به حواصیل، انواع اردک، کشیم سیاه گردن، غاز پا کوتاه، قو، عروس غاز اشاره کرد.

تالاب انزلی جز تالاب‌های ساحلی کشورمان است که همانند دستگاه تصفیه عمل می‌کند. بدین صورت که تعداد ۱۱ رود بعد از آبیاری مزارع به داخل تالاب می‌ریزد، علاوه بر این ۳۰ رود دیگر نقش مهمی در آب رسانی به تالاب را دارند پس از آن آب این تالاب با عبور از کانال کشتیرانی به دریای خزر می‌ریزد و گیاهان این تالاب همانند دستگاه تصفیه از عبور زباله‌ها و دیگر مواد شیمیایی به داخل آب دریای خزر جلوگیری می‌کند. اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش گردشگر و رعایت نکردن باعث شده است زیست بوم این منطقه به خطر بیوفتد.

چشم‌اندازهای منحصربه فرد انزلی سل

از آنجایی که انزلی دارای تابستان‌های گرم و شرجی می‌باشد می‌توانم بهترین فصل برای بازدید از این مرداب را در فصل بهار و پاییز بدانیم. اگر می‌خواهید از گل‌های مردابی عکس بگیرید بهتر است در فصل بهار به خصوص در اواخر خرداد ماه به دیدن تالاب بروید زیرا در زمستان خبری از گل‌های اسرار آمیز نیلوفرآبی نیست.

ساعت دسترسی به این تالاب ۲۴ ساعته و مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید هم ۲ الی ۳ ساعت است، که روز و شب هرکدام زیبایی‌های خودش را دارد.

آب و هوای تالاب انزلی

تالاب انزلی به‌طور کلی تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های ملایم دارد. مشخصات جوی تالاب انزلی شبیه به انزلی و غازیان است اما مقدار رطوبت تالاب بیشتر از مناطق مجاور است. حداقل دما در زمستان، نزدیک یا مساوی صفر درجه سانتی‌گراد بوده و به ندرت، به زیر صفر می‌رسد. حداکثر دما نیز، بین ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد در اواسط تابستان از ایستگاه‌های هواشناسی محلی گزارش شده‌است.

تالاب انزلی چگونه به وجود آمد؟

گفته می‌شود که تالاب انزلی در حدود ۱۵ هزار سال قبل به وجود آمده است و رسوبات جدید یا کاسپین، آخرین رسوباتی هستند که شهر انزلی روی آن‌ها بنا شده است. این رسوبات نرم یا «فورش»، شامل رس، ماسه و آهک می‌شوند و ضخامت آن‌ها از ۳۰ تا ۱۶۰ متر متغیر است.

چشم‌اندازهای منحصربه فرد انزلی سل

جالب است بدانید که پس از بنا شدن شهر انزلی، آب دریا به‌تدریج پسروی کرد و به همین دلیل، مساحت شهر، هر روز بیشتر شد. در اثر همین پس‌روی دریا، جزیره‌ای دو قسمتی بر اثر فعل و انفعالات جوی و سایر عوامل طبیعی شکل گرفت و کانالی بین این دو قسمت ایجاد شد.

منبع: آسمونی

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • آلیس IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 2
    خشک شده دیگه هیچی ازش نمونده
  • اذرگون IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    قشنگه
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    تو روستا رکن کلا از توابع کیاکلا هست خیلی زیباست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید