۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 55448437

روستاگردی کاری است مهیج و خاص به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره اورامان، روستایی شگفت‌انگیز بدانید.

اورامان، روستایی شگفت‌انگیز

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای اورامان که به آن اورامانات نیز می‌گویند یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران است که به طبیعت بی‌نظیر و معماری منحصر به فرد خانه‌های روستا شهرت دارد. اگر بخواهید که در این روستا قدم بزنید باید در میان کوهستان پیاده‌روی کنید و از دل کوه‌های سرسبز و خوش آب‌وهوایش بگذرید. بسیاری از گردشگران و عاشقان طبیعت‌ اعتراف می‌کنند که روستای اورامانات یکی از زیباترین روستاهای کشور است چرا که علاوه‌بر سرسبزی منطقه و آب و هوای خوش، معماری کلی روستا نیز چشمان هر انسان خوش‌ذوقی را نوازش می‌دهد. زیبایی‌های طبیعت اورامان مدیون دره‌های پیچ در پیچ و رودخانه‌های خروشان و پر پیچ و تابی است که جریان خود را بر دامان کوه‌ها ادامه می‌دهند و بر سرسبزی هرچه بیشتر محیط و خوش آب‌وهوایی آن می‌افزایند.

طبیعت گردی در روستای اورامانات

این منطقه در ارتفاع بالایی از سطح دریا قرار دارد و ابرها به قدری به شما نزدیک هستند که در برخی از مواقع خانه‌ها در آغوش خود می‌گیرند و فضای روستا را رویایی می‌سازند.

اورامان، روستایی شگفت‌انگیز

پیاده‌روی در این روستا احساس قدم زدن روی ابرها را القا می‌کند و قطرات شبنم روی پوست و موهای شما می‌نشیند. این مساله احساس شادابی و نشاط را به گردشگران هدیه می‌دهد و فرصت خوبی برای عکاسی کردن در طبیعت است.

طبیعت گردی در دل کوه‌های سرسبز از دیگر تفریحات و زیبایی‌های سفر به این روستاست. شما می‌توانید در این مسیر از مقبره‌ پیر شالیار و مسجد حضرت عبدالله نیز دیدن کنید. این دو بنای قدیمی با استفاده از سنگ‌های کوهستان و چوب‌ گردوی درختان همین منطقه بنا شده‌اند و از جاذبه‌های دیدنی روستا به حساب می‌آیند. جنگل‌های این قسمت از کردستان پوشیده از درختان سربرافراشته گردو، بلوط، گلابی وحشی و زالزالک است که باعث معطر شدن هوا و زیبایی طبیعت شده است.

معماری خانه های روستای اورامانات

خانه‌های ساخته‌ شده در اورامانات هماهنگی خاصی با طبیعت دارند و نه تنها از ابهت و زیبایی کوه کم نمی‌کنند، بلکه بر زیبایی و چشم‌نوازی طبیعت نیز می‌افزایند. معماران خوش‌ذوق وسازندگان این خانه از محدودیتی که طبیعت و کوهستان در پیش پایشان قرار داد به درستی استفاده کرده‌اند و شاهکار بی‌نظیری را رقم زدند.

اورامان، روستایی شگفت‌انگیز

این خانه‌های پلکانی کاملا با اقلیم کردستان مطابقت دارند و به صورتی ساخته شده‌اند که پشت‌بام هر خانه حیاط خانه بالایی است. جنس خانه‌ها از سنگ‌های همان کوهستان است و هیچ نوع ملاتی برای چسباندن سنگ‌ها روی هم استفاده نشده است. این سبک از خانه‌سازی که به آن خشکه چینی می‌گویند بسیار اعجاب‌آور و باورنکردنی است.

تاریخچه اورامانات

آنچه اورامان را نسبت به روستاهای مشابه خود متمایز می‌کند تاریخ آن است. از هنگامی که باستان‌شناسان تعدادی آتشکده، پرستشگاه و مقداری استخوان و اسکلت انسان در این منطقه کشف کردند جذابیت روستای اورامانت برای گردشگران بیش از پیش شد. دلیل این موضوع آن است که مدارک نشان می‌دهند که قدمت این روستا به چیزی بیشتر از ۴۰ هزار سال می‌رسد. به همین دلیل شما با سفر به اورامان تنها از یک روستای زیبا با طبیعتی بی‌نظیر بازدید می‌کنید بلکه برگ مهمی از تاریخ ایران کهن در مقابل چشمانتان ورق خواهد خورد.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و معماری که باعث جذب هزاران گردشگر به این منطقه می‌شود. آداب و رسوم مردم محلی نیز طرفداران مخصوص خود را دارد.

اورامان، روستایی شگفت‌انگیز

مراسم پیرشالیار و کوچ‌های ییلاقی، رقص‌ و موسیقی محلی و مراسم آش پختن از جمله مواردی است که بسیاری از گردشگران مشتاق را به سوی خود جذب می‌کند.

بهترین فصل سفر به اورامان

از آنجا که اورامان در منطقه‌ سرد و معتدل کوهستانی قرار دارد، بهترین زمان سفر به آن فصول گرم سال است. روستای اورامانات در اواخر فصل بهار و فصل تابستان مسافر و گردشگر بیشتری را به خود می‌بیند چرا که دشت‌ها سرسبز و رودها پرآب هستند.

این روستا از فرهنگ و آداب و رسوم غنی برخوردار است و مراسم پیرشالیار به عنوان یکی از جذاب‌ترین مراسم آنهاست که سالیانه برگزار می‌شود. مردم روستا اورامانات و روستاهای اطراف در این جشن سالگرد ازدواج پیرشالیار با دختر شاه بخارا را جشن می‌گیرند. این جشن دو قسمت دارد که یکی در ۱۵ بهمن و یکی در ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود.

زیبایی جشن و صفای مردم محلی احساس خوبی را در دل هر بیننده زنده می‌کند چرا که با سازها و غذاهای محلی مردم پذیرایی می‌شود و نحوه قربانی کردن و پرستش خداوند را می‌بیند. به همین دلیل بازدید گردشگران از این روستا در ماه بهمن و خصوصا اردیبهشت افزایش می‌یابد.

اورامان، روستایی شگفت‌انگیز

اکنون که با این روستای زیبا آشنا شدید احتمالا این سوال در ذهن‌تان به وجود آمده که اورمانان کجاست؟ اورامان روستایی قدیمی در دل استان کردستان است. این روستا در شهر سروآباد کردستان و جنوب شرقی مریوان قرار دارد و فاصله آن تا مریوان تنها ۳۶ کیلومتر است.

شما در این روستا فاصله زیادی با روستای نگل، روستای بلبر، دریاچه زریوار و آبشارهای کوچک و بزرک منطقه ندارید و بازدید از این جاذبه‌های گردشگری را نیز می‌توانید در برنامه سفر خود بگنجانید. اینکه اورامان کجاست و چقدر از محل زندگی شما فاصله دارد مهم نیست. مهم این است که شما در این سفر زیبایی‌هایی را تجربه خواهید کرد که مشابه آن را در هیچ جایی ندیده‌اید.

کد خبرنگار: ۲۶
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • کیانوس DE ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    2 0
    باسلام ضمن تشکر از مطالب ارزشمندتون اورامانات به منطقه ای در غرب ایران که از پاوه در استان کرمانشاه شروع شده وتا مریوان در استان کردستان را شامل میشودوقسمتی از آن نیز در خاک عراق میباشد.که بافت تمام‌ روستاهای آن پلکانی میباشد به همین خاطر پاوه را هزار ماسوله نیز میگویند.منظور شما از روستای اورامانات ،روستای اورامان تخت میباشد که در گذشته مرکز اورامانات بوده است
  • کیانوس DE ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    1 0
    باسلام ضمن تشکر از مطالب ارزشمندتون اورامانات به منطقه ای در غرب ایران که از پاوه در استان کرمانشاه شروع شده وتا مریوان در استان کردستان را شامل میشودوقسمتی از آن نیز در خاک عراق میباشد.که بافت تمام‌ روستاهای آن پلکانی میباشد به همین خاطر پاوه را هزار ماسوله نیز میگویند.منظور شما از روستای اورامانات ،روستای اورامان تخت میباشد که در گذشته مرکز اورامانات بوده است
  • jalal IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    2 1
    بی‌نظیر است ...ممنون بابت معرفی.
  • ایرانی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    1 0
    اگر میخواهید فرهنگ اصیل ایرانی وعطوفت ومهربانی وگوشه ای کوچک از زندگی انبیا با زحمات ومشقات البته دلخوشی وخوشبختی را ببینید به کردستان وخصوصا اورامان (هورامان)سفر کنید من رفتم وبازهم خواهم رفت
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    با سلام جهت اطلاع اورامان یک روستا نیست بلکه چندین روستای قسمتی در استان کردستان قسمتی از استان کرمانشاه وبخش از کردستان عراق
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    7 1
    انصافا منطقه هورامان عالیست مخصوصا روستای سلین و رود سیروان که وقتی آنجا سفر کنی انگار داری به تابلو نقاشی نگاه میکنی طبیعت خاص و منحصر به خود هورامات
  • توانا IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    مردم مهربان و خونگرمی دارد آدمهایی تا این حد با صفا و با مرام ندیدم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید