سکته چشم از امراض ناگوار چشمی است که برخی افراد به دلایل متفاوتی دچار آن می شوند، در این مطلب به معرفی علائم سکته چشمی و نحوه پیشگیری و درمان این بیماری پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سکته چشم چیست و چه علائمی دارد؟ | نحوه پیشگیری و درمان سکته چشم چگونه است؟

به گزارش سلام نو، تنگ شدن مویرگ های چشم عامل سکته چشمی است. هر روز سیب بخورید تا از سکته چشمی در امان بمانید. سیب از آسیب به سلول های چشم جلوگیری می کند. از تنگ شدن مویرگ های چشم جلوگیری می کند. سیب قند و فشار خون را تنظیم می کند. آب سیب برای کلیه بسیار مفید است. سیب ناشتا موجب تصفیه خون و کبد می شود. سیب با پوست محرک روده است.

علائم سکته چشم

علائم سکته چشم می تواند به آرامی در طی چند ساعت یا چند روز ایجاد شده یا به طور ناگهانی ظاهر شود. بزرگترین راه برای شناخت سکته شبکیه این است که علائم شما فقط در یک چشم ظاهر شود. نشانه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

نقاط شناور، که به نظر می رسد به عنوان نقاط خاکستری کوچک شناور در زمینه دید شما ظاهر می شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که خون و سایر مایعات نشت می‌کنند و سپس در وسط چشم جمع می‌شوند.

درد یا فشار در چشم، هر چند سکته چشم اغلب بدون درد است.

تار دیدن که به طور پیوسته در یک یا دو چشم بدتر می شود.

از دست دادن کامل بینایی که به تدریج یا ناگهانی اتفاق می افتد.

اگر علائم سکته چشم را دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید، حتی اگر به نظر می رسد علائم بهتر می شوند. توجه داشته باشید که اگر از درمان سکته چشم غافل شوید، می تواند منجر به از دست دادن بینایی دائمی شود.

علت سکته چشمی

سکته چشمی ناشی از انسداد جریان خون است که به شبکیه آسیب می رساند. این امر معمولاً به دلیل باریک شدن رگ های خونی یا لخته شدن خون اتفاق می افتد.

همیشه روشن نیست که چرا سکته مغزی چشم رخ می دهد، اما شرایط بهداشتی خاص، مانند فشار خون بالا و دیابت، می تواند خطر سکته چشمی را افزایش دهد.

گروه های پر خطر

هر کسی ممکن است دچار سکته چشم شود، اما برخی عوامل احتمال آن را بیشتر می کند. برای مثال، با افزایش سن، احتمال سکته چشمی بیشتر می شود. همچنین باید گفت که سکته چشمی در بین مردان شایع تر از زنان است.

برخی از شرایط پزشکی همچنین خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد. این شرایط شامل موارد زیر است:

دیابت

گلوکوم

مشکلات مربوط به جریان خون، مانند فشار خون و کلسترول بالا

سایر بیماری های قلبی عروقی

باریک شدن شریان کاروتید یا شریان گردن

اختلالات خونی نادر

گفتنی است که سیگار کشیدن نیز خطر ابتلا به انواع سکته مغزی را افزایش می دهد.

راه های تشخیص

پزشک برای پیدا کردن مشکل، کارش را با معاینه فیزیکی شروع می کند. آن‌ها از یک افتالموسکوپ که به آن فونوسکوپ نیز گفته می شود، استفاده می کنند تا با جزئیات داخل چشم شما را بررسی کنند.

دیگر آزمایش های تشخیصی می تواند شامل موارد زیر باشد:

توموگرافی انسجام نوری (OCT): یک تست تصویربرداری است که می تواند تورم شبکیه را تشخیص دهد.

آنژیوگرافی فلورسین: برای این آزمایش، رنگی به بازو تزریق می شود تا به برجسته کردن رگ های خونی در چشم کمک کند.

از آنجا که مشکلات چشم می تواند ناشی از بیماری های اساسی باشد، ممکن است از نظر سایر بیماری ها مانند فشار خون بالا و دیابت نیز آزمایش شوید. همچنین سلامت قلب شما نیز باید بررسی شود.

درمان سکته چشم

درمان بستگی به میزان آسیب توسط سکته مغزی دارد. توجه دیگر درمان به سلامت کلی شما است. برخی از درمان های احتمالی عبارتند از:

ماساژ منطقه چشم برای باز کردن شبکیه چشم

داروهای ضد لخته

داروهای ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، که به طور مستقیم به چشم تزریق می شوند

کورتیکواستروئیدها، که می توانند به چشم تزریق شود

درمان با لیزر

هرچه زودتر درمان را شروع کنید، شانس بیشتری برای بازیافتن تمام بینایی خود دارید. توجه داشته باشید که هر شرایط دیگری نیز که موجب لخته شدن خون شود باید درمان شود.

عوارض سکته چشمی

التهاب ماکولا

ماکولا قسمت وسطی شبکیه است که به وضوح چشم انداز شما کمک می کند. تورم ماکولا می تواند دید شما را تیره کند یا منجر به از دست دادن بینایی شود.

نئوواسکولاریزاسیون

وضعیتی که در آن عروق خونی جدید و غیر طبیعی در شبکیه ایجاد می شود. اینها می توانند به داخل زجاجیه نشت کرده و باعث ایجاد نقاط شناور شوند. در موارد شدید، شبکیه می تواند به طور کامل جدا شود.

گلوکوم نئوواسکولار

افزایش فشار در چشم به علت تشکیل رگ های خونی جدید. درکنار تمامی موارد ذکر شده، خطر از دست دادن کامل بینایی چشم را باید مهم ترین اتفاق از عوارض سکته چشم دانست.

روش های پیشگیری

دیابت خود را کنترل کنید و برای حفظ قند خون خود در محدوده بهینه طبق توصیه پزشک تلاش کنید.

اگر مبتلا به گلوکوم هستید تحت درمان قرار بگیرید، گلوکوم فشار را در چشم شما افزایش می دهد و خطر ابتلا به سکته را افزایش می دهد. داروها می توانند به کنترل فشار کمک کنند.

فشار خود را در محدوده ایمن نگه دارید. فشار خون بالا خطر ابتلا به انواع سکته مغزی را افزایش می دهد. تغییرات شیوه زندگی می تواند به شما کمک کند. انواع داروهای فشار خون موثر نیز موجود است.

کلسترول خود را بررسی کنید. اگر بیش از حد بالا باشد، رژیم غذایی و ورزش می تواند به بهبود آن کمک کند. در صورت لزوم، می توانید دارو مصرف کنید.

سیگار نکشید. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سکته را افزایش دهد.

چشم انداز سکته چشم

به دلیل پتانسیل عوارض جدی این بیماری باید به توصیه پزشک عمل کنید. ممکن است نیاز به نظارت و درمان برای یک سال یا بیشتر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که هر گونه علائم جدید را به پزشک گزارش دهید.

شما همچنین نیاز به نظارت بر سایر شرایط بهداشتی که می تواند بر روی چشم شما تاثیر بگذارد، دارید. اگر مشکلات قلبی یا دیابت دارید، توصیه های پزشک خود را جدی بگیرید. یک رژیم متعادل داشته باشید، ورزش کنید و وزن خود را کنترل کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید