۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 55446895

امتحان کردن غذاهای محلی در هر دیاری جذاب و به یاد ماندنی خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره اشکنه خاص کرمان بدانید.

اشکنه خاص کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: طرز تهیه اشکنه کرمانی را به شما ارائه می‌کنیم به این امید که حتما آن را در منزل تهیه کنید و از خوردنش لذت ببرید. اشکنه در ایران انواع مختلفی دارد. غذایی که اصیل، قدیمی و کاملا ایرانی است و بدون شک نسل جدید اصلاً با آن آشنا نیستند. جالب اینجاست که بدانید در هر شهر ایران این غذا را متناسب با فرهنگ خود تهیه می‌کنند. یعنی اشکنه شهرکرمان هیچ شباهتی به اشکنه مازندرانی و اشکنه مشهدی هیچ شباهتی به اشکنه شیرازی ندارد. شاید برخی از مواد در آن‌ها یکی باشد، اما در نهایت شما با یک اشکنه کاملاً متفاوت نسبت به سایر شهرهای ایران روبه‌رو خواهید بود.

مواد لازم برای پنج نفر

این اشکنه را با مواد اولیه و ساده‌ای مانند پیاز و سیب زمینی، سبزی خشک معطر و ادویه‌جات به همراه آرد و تخم مرغ آماده می‌کنند. بدون شک برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که حتی سبزی خشکی که در اشکنه نقاط مختلف ایران استفاده می‌شود نیز متفاوت است.

اشکنه خاص کرمان

اشکنه کشک، اشکنه عدس، اشکنه گوجه فرنگی، اشکنه سیب زمینی، اشکنه سیر و سایر اشکنه‌ها نیز با اینکه در نهایت یک غذای آبگوشتی هستند اما طعم و رنگ متفاوتی دارند. ما در این مطلب طرز تهیه اشکنه کرمان را مرحله به مرحله برای شما توضیح خواهیم داد.

  • پیاز بزرگ پوست‌کنده و ریز خرد شده: ۵ عدد
  • سیب‌زمینی بزرگ پوست‌کنده و ریز خرد شده: ۶ عدد
  • تخم‌مرغ: ۵ عدد
  • آرد گندم: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن ترجیحاً حیوانی: ۲ ملاقه
  • رب گوجه یا گوجه‌فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک، فلفل و ترخون: به مقدار لازم
  • آب: به مقدار لازم
  • نان، ترشی و سبزی برای سرو: به مقدار لازم

مراحل طبخ اشکنه خاص در کرمان

طرز تهیه این اشکنه نه نیاز به مهارت دارد و نه تخصص خاصی می‌خواهد. پیشنهاد ما برای روزهای برفی و بارانی زمستان اشکنه لذیذ کرمانی است.

مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه این غذای محلی، ابتدا باید پیاز را پوست گرفته و آن را شستشو دهید.

مرحله دوم: سپس پیاز را بصورت ریز و نگینی خرد کنید. بعد از خرد کردن پیازها، حالا یک قابلمه مناسب را بر روی حرارت قرار داده و کمی در آن روغن بریزید.

اشکنه خاص کرمان

مرحله سوم: اجازه دهید که تابه و روغن شما به خوبی داغ شوند. بعد از داغ شدن روغن و تابه حالا پیاهای نگینی خرد شده را به آن اضافه کنید. پیازها باید در روغن داغ به خوبی تفت خورده و کاملاً سبک شوند.

مرحله چهارم: وقتی آب پیازها گرفته شد حالا فلفل سیاه و زردچوبه را به آن‌ها اضافه کنید وهم بزنید. ادویه‌جات با پیازشما باید به خوبی ترکیب شده و عطر خامی زردچوبه کاملا از آن گرفته شود.

مرحله پنجم: در گام بعد باید کمی رب گوجه فرنگی به پیاز داغ و ادویه‌های خود اضافه کنید. رب گوجه شما باید با پیاز و ادویه خوب همزده شود و تفت بخورد تا بوی خامی رب گوجه فرنگی نیز از آن گرفته شود. همچنین رب شما باید کاملاً سرخ شود.

مرحله ششم: در گام بعد از تهیه این غذای سنتی کرمانی وقتی رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شد، حالا می‌توانید کمی سبزی شنبلیله و گشنیز خشک شده به آن اضافه کنید. دقت کنید که میزان استفاده از سبزی‌های خشک شما زیاد نشود.

اشکنه خاص کرمان

مرحله هفتم: بعد از اینکه سبزیجات خشک را با دست پودر کرده و به اشکنه کرمانی خود اضافه کردید، حالا باید آرد را نیز مرحله به مرحله و کم‌کم به این ترکیب اضافه کنید. دقت کنید که در زمان اضافه کردن آرد، اشکنه شما باید به صورت مداوم هم زده شود تا از گلوله گلوله شدن آرد جلوگیری به عمل آید.

مرحله هشتم: در مرحله بعد نوبت به آماده کردن سیب‌زمینی‌ها می‌رسد. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و بشویید. سپس آن‌ها را به شکل نگینی‌های درشت به اندازه حبه‌های قند خرد کنید. مجدد آن‌ها را شستشو دهید تا نشاسته اضافیشان کاملا جدا شود.

مرحله نهم: بعد از آن سیب زمینی‌ها را به قابلمه خود اضافه کنید. سیب زمینی باید به همراه مواد دیگر حداقل ۱ دقیقه الی ۲ دقیقه تفت داده شود. بعد از این مدت زمان حالا ۳ لیوان یا ۳ پیمانه آب جوشیده شده به اشکنه خود اضافه کنید.

مرحله دهم: سپس درب قابلمه را ببندید و ۱۰ دقیقه به این غذا مهلت دهید تا به خوبی پخته شده و سیب زمینی‌ها نرم شوند. در نهایت بعد از ۸ دقیقه الی ۱۰ دقیقه اشکنه شما آماده مرحله نهایی است.

اشکنه خاص کرمان

مرحله یازدهم: در مرحله آخر از طرز تهیه این غذای سنتی کرمانی حالا تخم مرغ‌ها را دانه دانه به قابلمه اشکنه اضافه کنید. در زمان اضافه کردن تخم مرغ‌ها، محتویات قابلمه را مداوم هم بزنید تا تخم مرغ‌ها سفت شده و خود را بگیرند. حالا بعد از ۳ دقیقه الی ۴ دقیقه اشکنه شما آماده سرو خواهد بود. حالا آن را به ظرف سرو نهایی منتقل کرده و به شکل سنتی با نان محلی یا نان بربری و سنگک ترید کرده و نوش جان کنید.

برای لذیذتر شدن این غذای محلی کرمانی پیشنهادات جذابی برای شما داریم. برخی از افراد حس خوبی از چشیدن و لمس قطعات پیاز زیر دندان خود ندارند، به همین دلیل می‌توانید پیاز را رنده کنید. در صورت رنده کردن پیاز، حتما آب پیاز را بگیرید تا غذای شما تلخ نشود. سبزی‌های خشک گشنیز و شنبلیله اگر زیاد استفاده شوند، غذای شما را تلخ خواهند کرد.

به جای رب گوجه فرنگی می‌توانید از پوره گوجه فرنگی، پودر گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی خشک نیز استفاده کنید. بهتر است تخم مرغ‌ها را دانه دانه در یک کاسه بشکنید تا اگر فاسد بودند غذای شما را خراب نکنند.

اشکنه خاص کرمان

این غذا را در صورت تمایل می‌توانید با روغن یا کره محلی تهیه کنید. سرخ شدن رب گوجه فرنگی در روغن کمک می‌کند که اشکنه شما حسابی جا افتاده و بسیار خوش رنگ و لعاب باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید