نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شد: نگران هستیم که سامانه‌هایی که ما در اختیار اوکراین بخواهیم قرار بدهیم، به دست ایران برسد و علیه اسرائیل استفاده شود.

ادعای نتانیاهو: اگر به اوکراین سلاح بدهیم ممکن است به دست ایران برسد
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با رسانه آمریکایی درباره روابط ایران و روسیه و اوضاع کرانه باختری ابراز نگرانی کرد و در تمجید از مواضع جو بایدن در قبال این رژیم، او را «صهیونیست» خواند.

بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفت که به رغم برخی اختلاف نظرات با جو بایدن درباره ایران، همکاری امنیتی، اطلاعاتی و نظامی اسرائیل و آمریکا قوی‌تر از هر زمان دیگری است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» یک بار دیگر درباره روابط گرم روسیه و ایران به شدت ابراز نگرانی کرد. خبرنگار این رسانه مطرح آمریکایی از بنیامین نتانیاهو درباره ادعای ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای جنگ اوکراین سوال کرد و نظر او را درباره احتمال تقویت روابط تهران و مسکو در حوزه‌های نظامی و تسلیحاتی جویا شد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جواب مدعی شد: «خوب مشخص است که رابطه (روسیه و ایران) بسیار نگران کننده است چرا که به ایران تسلیحات یا ابزارهای مورد نیاز برای تحقق اهدافش علیه اسرائیل و دیگران، کشورهای عربی و بسیاری دیگر از کشورها می‌دهد. همچنین ایران در حال دادن تسلیحاتی به روسیه است که در جنگ اوکراین استفاده شده است. مشخص است که ما درباره این موضوع نگرانیم و نگرانی خودمان را به روسیه اطلاع دادیم و همچنین در حال کمک کردن به اوکراین برای دفاع از غیرنظامیان هستیم».

خبرنگار آمریکایی از نتانیاهو پرسید: «مسکو در پاسخ (به ابراز نگرانی شما از روابط روسیه و ایران) چه گفته است؟»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد: «آنها کاملا از نگرانی ما اطلاع دارند. فکر میکنم این را هم متوجه باشید ما درباره این موضوع هم نگران هستیم که سیستم‌هایی(سامانه‌هایی) که ما در اختیار اوکراین بخواهیم قرار بدهیم، به دست ایران برسد و ممکن است مهندسی معکوس روی آنها انجام شده و خودمان را در موقعیتی ببینیم که سیستم‌های اسرائیلی علیه اسرائیل استفاده شود. در ضمن این یک تهدید خیالی و فرضی نیست چون برای سامانه‌های ضد تانک کشورهای غربی دقیقا همین موضوع اتفاق افتاده و ما آن را در مرزهایمان در دست حزب الله می‌بینیم».

خبرنگار وال استریت ژورنال سوال کرد: «سفیر اوکراین در اسرائیل اخیرا گفت که اسرائیل در محافل عمومی اعلام کرده که در جنگ روسیه و اوکراین اعلام بی‌طرفی کرده اما در عمل، مواضع اسرائیل در حمایت از روسیه انجام شده و اسرائیل واقعا وعده‌های خود درباره ارسال کمک به اوکراین را انجام نداده است. پاسخ شما به سخنان سفیر اوکراین چیست؟»

نتانیاهو در جواب به این پرسش گفت: «خوب این حرف درست نیست. دولت قبلی وعده‌هایی داد که در مسیر انجام آن بود اما عملی نکرده بود و من این کار را کردم...ما بی طرف نیستیم و همدردی خودمان را به اوکراین اعلام کرده‌ایم».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: «اما ما محدودیت داریم و نگرانی‌ها و منافعی هم داریم. اولین اقدام و اولویت من این است که امنیت اسرائیل تنها کشور یهودی را حفظ کنم. ما نگرانی‌هایی داریم که به شما گفتم و خلبانان ما در آسمان سوریه در نزدیکی خلبانان روسیه در حال پرواز در آسمان سوریه هستند تا مانع از اقدام ایران برای استقرار دومین جبهه حزب الله در سوریه شوند».

خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال درباره برنامه هسته‌ای ایران از نخست‌وزیر تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا سوال کرد و نتانیاهو ضمن تکرار ادعاهای بی اساس خود درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی، علیه غنی سازی اورانیوم توسط ایران موضع گرفت.

خبرنگار از نتانیاهو پرسید: «ایالات متحده اکنون در حال تعامل مجدد دیپلماتیک با ایران که موسوم به "توافق کوچک" درباره برنامه هسته‌ای ایران شده. به نظر شما این "توافق کوچک" اولین مرحله برای احیای توافق ایران (برجام) است یا به نظر شما، توافق قدیمی ایران واقعا مُرده است؟»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اینطور جواب داد: «هر توافقی با ایران که زیرساخت برنامه هسته‌ای آن را به عقب برنگرداند، توافق مفیدی نخواهد بود...این یک توافق بد خواهد بود. مشخص است که توافقی که صدها میلیارد دلار به آنها بدهد و آنها را قادر خواهد کرد که طی دو یا سه سال از همه محدودیت‌های موسوم به بندهای غروب از قبیل غنی سازی اورانیوم خلاص شوند، یک توافق بسیار بدتر خواهد بود. ببینید! نه توافق حداکثری یا توافق کوچک، هیچ کدام مانعی در برابر ما برای دفاع از اسرائیل علیه رژیمی که علنا می‌گوید خواهان نابود کردن ما است، ایجاد نخواهد کرد و ما اقدامات ضروری را برای دفاع از خودمان انجام خواهیم داد».

در ادامه این مصاحبه، درباره عدم دعوت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به واشنگتن و دیدار در کاخ سفید سوال شد.

خبرنگار وال استریت ژورنال پرسید: «شما رئیس‌جمهور بایدن را بیش از چهار دهه است که می‌شناسید. شما روابط دوستانه دارید اما از زمان تشکیل دولت جدیدتان شما هنوز دعوت نامه برای دیدار از کاخ سفید دریافت نکردید. این بازگو کننده چه چیزی درباره ماهیت روابط کنونی آمریکا و اسرائیل است؟»

نتانیاهو در پاسخ گفت: «برای شما درست گفتید من رئیس‌جمهور بایدن را بیش از ۴۰ سال است که می‌شناسم، روابط دوستانه نزدیکی داشته‌ایم ما همیشه با هم اتفاق نظر نداشتیم و گاها اختلاف نظر داشتیم خود او هم خودش را صهیونیست و طرفدار اسرائیل توصیف کرده است و من فکر نمی‌کنم که این توصیف، نادرست نیست و توصیف درستی است و او یک همدردی درونی برای دولت یهودی دارد البته در همه خانواده‌ها، اختلاف نظر وجود دارد و ما هم اختلاف نظر داشته‌ایم اما هیچ تردیدی درباره احساسات او ندارم و مطمئنم که این موضوع ادامه خواهد یافت. من می‌توانم به شما درباره دولت اوباما که آقای بایدن معاون رئیس‌جمهور بود، او اغلب به عنوان کانال ارتباطی ما عمل می‌کرد و تلاش می کرد تا یک راه حل میانه در دوره یک دوره پر تنش ایجاد شود در نتیجه دوستی (بایدن با اسرائیل) اصلا مورد سوال نیست. چیزی که مردم نمی‌دانند و موضوع دعوت (از من برای سفر به آمریکا) بر نظرات و دانش مردم درباره آنچه درباره همکاری‌های دو حکومت انجام می‌شود، سایه افکنده است. در واقع، همکاری امنیتی، نظامی، اطلاعاتی شامل حوزه سایبری تحت دولت‌های ما قوی‌تر از هر زمان دیگری است. من چند هفته قبل با رئیس‌جمهور تلفنی صحبت کردم و از زمان، شاید من به واشنگتن نرفته باشم اما واشنگتن به اینجا دارد می آید شامل جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بلینکن وزیر خارجه و رئیس سیا به اینجا آمده‌اند و من با همه آنها دیدار داشتم و تماس‌های تلفنی (بین دو طرف) مداوم است».

خبرنگار وال استریت ژورنال درباره وضعیت کرانه باختری سوال کرد و پرسید: «۱۵ ماه اخیر، خشونت بارترین زمان در کرانه باختری طی دو دهه اخیر بوده است. به گفته مقام‌های اسرائیلی، دلیل این موضوع آن بوده که تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل خود را بر بخش‌هایی از کرانه باختری از دست داده است. راه حل شما چیست؟ آیا آن طور که برخی از اعضای دولت خود شما می‌گویند قرار دادن نیروهای امنیتی اسرائیلی در این مناطق قرار بدهید یا تقویت کردن تشکیلات خودگردان فلسطین در آن مناطق؟»

نتانیاهو در جواب به این سوال تصریح کرد: «هر دوی اینها است. راه حل دوم، شکست خورده است و آنها (تشکیلات خودگردان فلسطین) در سیاست پیچیده خودشان گیر کرده‌اند».

وی با ابراز نگرانی درباره تشدید عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری علیه رژیم صهیونیستی، به توصیه برخی اعضای تندروی کابینه برای انحلال تشکیلات خودگردان واکنش نشان داد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وال استریت ژورنال گفت: «سیاست من قطعا این بوده است که تشکیلات خودگردان حفظ شود و من نمی‌خواهم آن را منحل کنم و اظهاراتی که برخی در این باره می‌زنند، مسخره است».

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید