۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 55445890

غارگردی از جمله کارهای هیجان‌انگیزی است که هر مسافری می‌تواند انجام دهد، با ما همراه باشید و درباره غار عجیب خربس بدانید.

غار عجیب خربس

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از دیدنی های جذاب جزیره قشم که در دل کوه های این جزیره قرار دارد غار خربس است، اگر از قدم زدن در مکان های تاریک و همراه با چاشنی هیجان و ترس لذت می برید، بازدید از غار خربس قشم را از دست ندهید. در مقاله ای که پیش روی شماست قصد داریم به معرفی این جاذبه گردشگری بی نظیر، مسیرهای دسترسی، دیدنی های آن و دیگر اطلاعات مرتبط به غار خربس بپردازیم.

معرفی غار خربس

غار خربس تاریخچه دیرینه دارد و معماری مرموز و عجیب آن باعث تعجب بازدیدکنندگان می شود. یکی از نکات جالب غار خربس این است که ساختار آن به غارهای آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر شباهت دارد، اطراف این غار را تپه های مرجانی احاطه کرده اند، دیوارهای غار خربس ۲۰ تا ۳۰ متر ارتفاع دارند. این غار که در دنباله چین خوردگی های زاگرس به وجود آمده است از فشار آب دریا به کوه و ایجاد حفره های تو در تو به وجود آمده است. مردم با کشف این غار و وارد شدن به آن، کنده کاری های زیادی روی دیوارهای آن به وجود آوردند.

غار عجیب خربس

غار خربس یکی از پدیده های ارزشمند زمین شناسی است که در ۱۱ کیلومتری جنوب قشم واقع شده است. صخره ای که این غار در آن قرار گرفته است ارتفاعی نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ متر دارد. این غار در سال ۱۳۷۷ جزء فهرست آثار ملی قشم، به ثبت رسیده است.

درباره قدمت این غار، اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی معتقدند که این غار به دوره مادها که نوشتن با استفاده از کتیبه ها و سنگ ها صورت می گرفت باز می گردد. این درحالی است که اداره میراث فرهنگی اعلام کرده است که قدمت این غار مربوط به دوره ساسانیان و اشکانیان است که با مادها ۸۰۰ سال فاصله تاریخی دارند؛ با این وجود اگر بخواهیم هر دو نظر را زیر ذره بین قرار دهیم می توانیم بگوییم که از قدمت این غار حداقل ۱۵۰۰ سال می گذرد. با این تفاسیر غار خربس یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری در منطقه قشم به حساب می آید.

ساختار غار خربس

غار خربس ۹ روزنه به عنوان ورودی دارد، وقتی به غار وارد شوید آنجا دهلیزها، اتاق ها، چشمه ها و روزنه های متعددی را خواهید دید. ابعاد اتاق ها و تالارهای غار خربس ۴ در ۵.۵ متر است. در پایین دهانه غار برکه ای هست و زمانی که باران میبارد آب در آنجا جمع می شود.

غار عجیب خربس

غار خربس دو طبقه دارد، طبقه اول بخش طبیعی آن است که دالانی با سه ورودی و طبقه دوم بخش اصلی است که دارای یک فضای مرکزی می باشد. این فضا مکانی بوده است که خورشید پرستان یا دیگر مردم جمع می شدند و اعمال مذهبی انجام می داده اند، راهروها و اتاق ها اطراف این تالار قرار دارند.

دریچه هایی در بدنه صخره ها در مقابل دشت وجود دارند که برای غار نقش پنجره را ایفا می کنند و روشنایی از آن ها به داخل وارد می شود. اندازه تالار مرکزی نزدیک به ۲۵ متر است. طاقچه هایی نیز در غار تعبیه شده بودند که گویا در گذشته از آن ها به عنوان جاچراغی استفاده می شده است.

کاربردهای غار خربس در طول تاریخ

این غار پر رمز و راز در دل خود قصه های زیادی برای گفتن دارد. این غار در گذشته محلی پر رفت و آمد افراد بومی بوده است و به گفته برخی مورخان خربس در واقع تغییر یافته خوربس است و نهایتا به این نتیجه می رسند که غار خربس جایی بوده که خورشیدپرستان در آن تجمع می کردند.

غار عجیب خربس

این غار مکانی مقدس برای این افراد محسوب میشده است و به عنوان معبد از آن استفاده می کردند. آن ها در این غار به پرستش الهه میترا می پرداختند و مراسم یادبود مردگان را در این مکان برگزار می کردند؛ بعد از گرایش مردم به دین زردشتی کم کم کاربرد این غار نیز دچار تغییر شد و پیروان این دین از آن به عنوان جایی برای نگهداری استخوان مردگان استفاده می کردند. در زبان محلی به این مکان استودان می گفتند.

به جز کاربردهای مذهبی این غار کاربردهای دیگری نیز داشت. گفته می شود مردمی که مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفته بودند به این غار پناه آوردند. این مکان گویی مکانی بود که هر زمان بومی ها احساس خطر می کردند به آن پناه می آوردند. این فرضیه اتاقک های غار و حفره هایی که برای ذخیره آب و غذا از آن استفاده می شد را توجیه می کند.

پرندگان صخره و غار خربس

اگر خوش شانس باشید زمانی که به بازدید از غار خربس می روید می توانید جفت عقاب ماهیگیری که بالای کوه این غار زندگی می کنند را تماشا کنید.

غار عجیب خربس

ارزش این عقاب های ماهیگیر بالاست چرا که جزو پرندگان نادر به حساب می آیند، علاوه بر عقاب ماهیگیر، خفاش دم موشی ساکن دیگر غار خربس است. این خفاش هم یکی از گونه های در حال انقراض است با این وجود اکنون زندگی امنی در غار خربس دارد. اگر روزی به این غار سر زدید احتیاط کنید که آرامش این پرندگان را خدشه دار نکنید.

منبع: بزن بریم سفر

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید