روستاگردی از مهیج‌ترین کارهای ممکن در سفر است، از این رو با ما همراه باشید و درباره روستایی با مردمانی خاص در قزوین بدانید.

روستایی با مردمانی خاص در قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: شاید بارها و بارها مسیر تهران به قزوین را پیموده باشید اما هیچ وقت توجه تان به یکی از منحصر به فرد ترین روستاهای ایران جلب نشده باشد. این روستا،‌ ویژگی هایی دارد که شاید در هیچ جای جهان مشابه آن یافت نشود. این روستا، روستای زرگر نام دارد. حالا سوالی که مطرح می شود این است که، روستای زرگر کجاست؟ روستای زرگر واقع در ۱۰۰ کیلومتری غرب تهران است و در استان قزوین و بعد از آبیک قرار گرفته است. ویژگی خاص این روستا، داشتن زبان رومانو است. مردم زرگر، به زبان های فارسی، ترکی و رومانویی صحبت می کنند. در واقع زبان مادری آن ها رومانویی است که آن را با فارسی و ترکی ادغام کرده و به شیوه جدید تلفظش می کنند. به علاوه،‌ آنها به جای فارسی، به لاتین می نویسند. این زبان، نقطه تمایز این روستا با سایر روستاهاست.

آشنایی با روستای زرگر قزوین

با همه این ها، شاید برایتان سوال شده باشد که اهالی و مردم این روستا چه سابقه و تاریخچه ای دارند؟

روستایی با مردمانی خاص در قزوین

آیا اصالتا ایرانی هستند؟ ترک هستند؟ اروپایی اند؟ و یا اهل رومانی؟ چرا به زبان رومانو صحبت می کنند؟ و چرا به خط لاتین می نویسند؟ این ها اسرار و رمز و رازهایی است که حتی خود مردم روستای زرگر هم نمی دانند. تاریخچه و سرگذشت آن ها،‌ رازی است که بر همه پنهان مانده است و درباره آن روایت های متفاوتی وجود دارد اما نمی توان گفت کدام یک از روایت ها صد در صد صحیح است و کدام صحیح نیست. فقط می توان بر اساس اسناد تاریخی بعضی را بر برخی دیگر مستدل تر دانست. در اینجا به بیان این روایات می پردازیم و در کنار آن عکس مردم روستای زرگر را ضمیمه این روایت ها می کنیم.

یکی از این روایت ها می گوید، تاریخچه رومانو ها اصالتا به خود کشور ایران بر می گردد و چون آن ها به صفت شجاعت مزین بودند، در ارتش صفویه مبارزه می کردند. روایت دیگر می گوید، رومانوها از بقایای کولی های اروپا به حساب می آیند. اما عده ای آن ها را از رومانو های ترکیه می شمارند.

روستایی با مردمانی خاص در قزوین

به این علت که رومانو، کلمه ای با آوای زبان ایتالیایی است، برخی آن ها را از اهالی کشور ایتالیا می دانند که در جنگ ایران و روم به عنوان اسیر به ایران آورده شدند. به علاوه، بعضی باور دارند، رومانو ها گروهی هستند که مدت ها قبل از مرز شمالی ایران وارد کشور ما شده و پس از مدتی از کوچ نشینی و ایل نشینی به یک جا نشینی روی آورده و در این روستا ساکن شدند. عده ای آن ها را از اهالی کشور رومانی یا یونان می پندارند.

از میان این همه روایت های گوناگون که نه تنها ما را گیج کرده است بلکه حتی خود رومانوها و مردم روستای زرگر را نیز در ابهام گذاشته است، یک روایت درباره تاریخچه آن ها، شاید به واقعیت نزدیک تر باشد. همایون زرگر، از بزرگان اهل روستای زرگر است که در زمینه فرهنگی،‌ زبان، تاریخ و شعر زرگری فعالیت می کند. او درباره تاریخ زرگر این چنین می گوید، رومانو ها، گروه و ایلی بزرگ هستند که در دوره ساسانی از هند و کشمیر به سمت غرب روانه شدند.

روستایی با مردمانی خاص در قزوین

گروهی به اروپا رفتند و گروهی وارد ایران شدند و در دولت ساسانی، قدرت و مقام به دست آوردند. به علاوه بر اساس اسناد تاریخی، تاریخ رومانو ها با ایل روملو ها مطابقت تاریخی دارد. آن ها به این علت که کوچ نشین بودند و علاقه ای به یک جانشینی نداشتند، به تدریج در سراسر جهان پخش شدند. همچنین آمده است که عده ای دیگر از رومانو ها در عهد صفوی وارد کشور شدند و در روستای زرگر سکنی گزیدند و از میان آن ها نیز عده ای به اصی نقاط ایران مهاجرت کردند.

در اینجا باید گفت،‌ از میان این عده که به سایر نقاط ایران رفتند، مانند خوی، قوچان، بیله سوار و شهریار، تنها مردم روستای زرگر هستند که فرهنگ، زبان و خط خود را حفظ کرده اند و به آن وفادار و متعصب مانده اند. از ویژگی های فرهنگی خاص مردم روستای زرگر، مهمان نوازی، محبت ایل نشینان و نداشتن طلاق، بی وفایی و خیانت در میان آن ها است. آن ها مهمانان عزیز کرده خود را با آیرانه سی که نوعی دوغ و کره به همراه آن است، پذیرایی می کنند.

روستایی با مردمانی خاص در قزوین

ویژگی خاص مردمان زرگر در قزوین

از ویژگی های روستای زرگر، زمین ها، مزارع و گندم زار های فراوان در اطراف این روستا است که بر زیبایی این روستا می افزاید. از ویژگی های ظاهری مردم این ناحیه می توان به قد بلند، و اندام قوی و تنومندشان اشاره کرد. چهره شان ترکیبی از صورت آریایی و اروپایی است که به همین دلیل این روستا را روستای نیمه ایرانی - نیمه اروپایی نیز می نامند.

زبان رومانو، دستور زبان خاص خود را دارد و تنها خود رومانو ها می توانند این زبان را بفهمند. به طوری که اگر با سرعت زیاد به این زبان سخن گفته شود، مخاطب و شنونده، آن را نمی فهمد. در ایران به زبان رومانو، زبان زرگری نیز گفته می شود و روستا نیز به همین علت روستای زرگر نامیده شده است.

اما این زبان، با زبان زرگری که بر مبنای حرف ز از حروف الفبا است، کاملا متفاوت می باشد. ایل نشینان و کوچ نشینان زرگر، از وقتی ساکن شده و یک جا نشین گشته اند، مانند سایر روستایان و یک جا نشینان به کشاورزی، دامداری و نگهداری پرندگانی چون مرغ و خروس، روی آورده اند. مردم روستای زرگر، با سابقه و تاریخچه ای مبهم و نا معلوم، مسلمان و شیعه هستند و به ایران بسیار علاقه مند بوده و خود را ایرانی می دانند.

منبع: ایران هتل آنلاین

روستایی با مردمانی خاص در قزوین

کد خبرنگار: ۲۶
۲۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • کامران زرگر IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    13 6
    زرگر اصل هستم از رومانیا به هند مهاجرت کردند اقوام ما.در آنجا به کار شمشیر سازی مشغول شدند روزها کار میکردند و شب ها با دورهمی ها به رقص و پایکوبی می پرداحتند که بعد از چندین سال به ایران مهاجرت کردند که انگشت شمار در روستای زرگر یا رومانو سکونت یافتند که تپه بزرگی در روستا هست که دفینه آن نشان میدهد که مردم آنجا به کار گروهی می پرداختند مثل کوزه گری و سفال سازی گ ختی خانه های آنها زیز تپه مدفون شده که تونلی که پیدا شده بود که چندین راه تولی در زیر تپه به هم متصل و بهم راه دارند
    • علی افشار IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      11 0
      فکر می کنم این لعکس ها مال روستای زرگر نباشد چون روستا در جای کاملا مسطح قرار دارد و کوه ندارد
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    19 3
    سلام خیلی ممنون از شما که روستای زیبای من را تعریف کرده و از شما مردم عزیز ایران خواهانم که به روستای زیبا وبا کلاس ما سفر کنید
    • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      3 2
      حتما البته روزی یه دفعه رد میشیم ازش
    • داش احمد گل IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      2 2
      شما خودتم اونجایی؟ اگه نیستی الکی نیایم😁😜
    • طاها IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      2 2
      آدرس دقیق رو میشه بگید
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    2 1
    روستای زرگردقیقاکجای قزوینه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    3 1
    آدرس دقیق بدید لطفا کنجکاو شدم برم از نزدیک آشنابشم
  • حمید IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    0 0
    یه گروهشونم اومدن آبیک خیابان عارف ساکن شدند. به اونام یه سربزنید
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    1 2
    بسیار روستای دلنشین َمشاغل خوب فقط تاریخچه ناقص بود که آیا در آن نزدیکی هتل و یا اسکانی هست که آدم بره از نزدیک انجا را ببینه ویا محصول لبنیات خریداری کنه
  • میثم باجلوند IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    4 1
    چرا عکس اشتباه میزارین اینا عکسا زرگر نیست که
  • زارع IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    9 0
    عکسها واقعی نیست
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    0 0
    واقعا ایران جاهای دیدنی و تاریخی زیادی داره که خیلی ها مون بهش بی اهمیت هستیم یا نمی‌شناسیم
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    در۱۶ کیلومتری آبیک است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید