قائم مقام دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: امروز کشتی درمان مستقیم تأمین اجتماعی به گِل نشسته است؛ به عنوان نمونه بهترین بیمارستان را ساخته‌ایم و بهترین کادر هم در آن بکار گرفته ایم اما استقبالی برای بستری و رجوع به آن نمی‌شود.

درمان مستقیم تأمین اجتماعی، روز به روز بیشتر مورد غفلت قرار می‌گیرد

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه متأسفانه در برنامه هفتم، بیمه تکمیلی به رسمیت شناخته شده است، تصریح کرد: قانونی با عنوان بیمه تکمیلی در برنامه هفتم به رسمیت شناخته شده که این موضوع رقیب جدی درمان پایه خواهد بود و درمان پایه را رسماً قربانی می‌کند؛ ما باید این بند را از برنامه توسعه هفتم حذف کنیم؛ و تأمین اجتماعی باید این بند را حذف کند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در همایش کمیته‌های بیمه و درمان سراسر کشور، که با حضور نمایندگان تشکلات کارگری و بازنشستگی از سراسر کشور، در سالن جوادالائمه(ع) بیمارستان امام رضا(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: درمان مستقیم تأمین اجتماعی، روز به روز بیشتر مورد غفلت قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما به عنوان خدمت گیرنده از سازمان تأمین اجتماعی، دچار یک خودشیفتگی شدیم که شاه بیت آن به تشکلات کارگری بر می‌گردد؛ تشکلات کارگری فکر می‌کنند که اصل خدمت‌شان بحث بیمه تکمیلی است که باید آن را محور قرار دهند، درحالی که متوجه نیستند دارند در زمین دشمنان درمان مستقیم تأمین اجتماعی بازی می‌کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: اساس کار که می‌تواند بالندگی را برای جامعه هدف خدمت گیرنده بیمه تأمین اجتماعی به دنبال داشته باشد، نادیده گرفته و به فرعیات می‌پردازیم؛ در ستاد هم ارائه خدمات مستقیم اثرات منفی از خود به جای می گذارد و ستاد هم در جهت بهتر اداره کردن درمان مستقیم و بها دادن به درمان مستقیم، کم لطف و کم توجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ضریب اشتغال ما در برخی از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی کشور، ۴۰، ۳۶ و ۱۷ درصد است و به خوبی از ظرفیت کادر درمان در این بیمارستان‌ها استفاده نمی‌شود؛ با این فرمانی که درمان مستقیم را هدایت می‌کنیم به ناکجاآباد می‌رسیم.

صادقی در ادامه با بیان این که مرحوم نوربخش رئیس فقید سازمان تأمین اجتماعی از حوزه درمان بود و نسبت به درمان و بیمه آگاهی خوبی داشت، گفت: بنده به ایشان می گفتم که کل درمان را هلدینگ کنید تا از این قوانین دست و پا گیر که مدیر یک بیمارستان نمی تواند از مجموعه اش کار بکشد و نهایتا بخاطر ناکارآمدی، از کار کنار می‌کشد. اما باز هم شاهد هستیم که او در جای دیگری خدمت می‌کند.

وی ادامه داد: بیمارستان میلاد زاگرس ۳۲ تخته استان ایلام، فقط ۶ تخت اشغال شده دارد و بیمارستانی که از سال ۹۶ ساخته شده تا به امروز، هتلینگ آن در پایین ترین سطح قرار گرفته و بیشتر به مخروبه ای شبیه است تا بیمارستان نوساز و تجهیز شده.

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: امروز کشتی درمان مستقیم تأمین اجتماعی به گِل نشسته است؛ به عنوان نمونه بهترین بیمارستان را ساخته‌ایم و بهترین کادر هم در آن بکار گرفته ایم اما استقبالی برای بستری و رجوع به آن نمی‌شود.

وی اظهار کرد: شرایط درمان ما به گونه ای است که ما را ناچار می‌کند بیشتر به درمان مستقیم توجه کنیم؛ و اگر توجه و تمرکز ویژه ای به بحث درمان مستقیم نداشته باشیم، فردا جامعه بازنشسته گریبان ما را رها نخواهد کرد؛ شرایط موجود ما را ناگزیر سوق می دهد به سمت اینکه از ظرفیت مراکز درمانی مستقیم استفاده کنیم.

صادقی با بیان اینکه درمان غیر مستقیم موجب افزایش هزینه‌ها برای جامعه مورد پوشش می شود، گفت: نظام پرداخت پزشکان را بهبود بخشیدیم تا بتوانیم پزشکان خود را حفظ کنیم و همچنان این اقدامات باید تقویت شود.

وی اظهار کرد: انتظار من از معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی این است که به این موضوع توجه جدی کند؛ ایرادی ندارد که نسبت به پزشکان موجود در ستاد، نظر لطف داشته باشد اما پزشکی که در میدان درمان درحال تلاش است باید ویژه‌تر دیده شود.

این فعال کارگری تصریح کرد: منابع سال جاری باید به پروژه‌های درحال اجرای سازمان تأمین اجتماعی اختصاص یابد، چراکه ۱۱ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده است و این مبلغ باید با نگاه تخصصی مورد استفاده قرار گیرد.

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه اولویت را باید بر مبنای نیاز منطقه متمرکز کنیم، اضافه کرد: باید از منافع بخشی، منافع نمایندگان و منافع جریانات سیاسی پرهیز کنیم و ملاک را اولویت‌هایی که برای آنان برنامه‌ریزی کرده‌ایم قرار دهیم؛ اگر منابع موجود مثل همین ۱۱هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، اثربخش، مدیریت شده و بهینه توزیع نشود درحال درجا زدن خواهیم بود و باز هم شاهد این خواهیم بود که بیمارستانی مثل بیمارستان فیاض‌بخش و دیگر بیمارستان‌هایی که عملیات‌ ساخت آنها ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و قابل توجه بوده است، تکمیل نشود.

وی با بیان این که در برنامه هفتم توسعه کشور، موضوع تک نرخی شدن درمان باید مصوب شود، خاطرنشان کرد: اگر برنامه هفتم دقیق خوانده شده بود، سازمان تأمین اجتماعی زیر بار این بند نمی‌رفت؛ اگر درمان چند نرخی شود هر کسی با هر نرخی نسخه بپیچد، دردسرهای آن دامن‌گیر قشر محروم می‌شود.

صادقی با بیان اینکه متأسفانه در برنامه هفتم، بیمه تکمیلی به رسمیت شناخته شده است، تصریح کرد: قانونی با عنوان بیمه تکمیلی در برنامه هفتم به رسمیت شناخته شده که این موضوع رقیب جدی درمان پایه خواهد بود و درمان پایه را رسماً قربانی می‌کند؛ ما باید تلاش کنیم تا تأمین اجتماعی این بند را از برنامه هفتم توسعه حذف کند.

وی گفت: آثار بیمه تکمیلی این است که ضریب اشغال پایین آمده است و در نتیجه هتلینگ بیمارستان‌های خیریه ارتقاء یافته، اما هتلینگ بیمارستان‌های خودمان به سطح پایینی تنزل یافته است و از آن طرف موجب افزایش تعداد بیمارستانهای خصوصی و دولتی و خیریه ای ذینفع از بیمه تکمیلی شده است؛ به عبارتی می توان گفت به نام بازنشستگان و به کام بیمارستانهای طرف قرارداد با بیمه های تکمیلی شده است.

این فعال کارگری تصریح کرد: بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های نیمه کاره باید هر چه سریعتر تمام شود و به چرخه ارائه خدمات درمان مستقیم اضافه شود؛ اگر توجه نکنیم و پیگیری نداشته باشیم، درمان مستقیم دچار یک مرگ مغزی می‌شود و مسبب آن هم ما هستیم.

وی گفت: بیمارستان امام رضا(ع) تنها بیمارستان بیمه‌ای شهر قم و قم هم که ام القرآی جهان اسلام است؛ شهری که زائران و مسافران بسیاری دارد و به همین علت همیشه مورد استقبال است اما در دیگر استان‌ها همانند تهران، این وضعیت را که ضریب اشغال تخت های بیمارستانی همانند ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در قم باشد را شاهد نیستیم.

صادقی اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی با توجه به هزینه‌های فراوانی که در حوزه IT شده است، هنوز فاقد یک سازمان هوشمند است و تا رسیدن به یک سازمان هوشمند فراگیر فاصله زیادی داریم و اینجاست که ما ناگزیر هستیم مدیرعامل محترم را خطاب قرار دهیم و تجدیدنظر در این حوزه را خواستار شویم؛ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی باید به حوزه شرکت خدمات ماشینی ورود کند و شخصاً موضوع را بررسی کند که دلیل این عدم فراگیری چیست؟

وی با بیان اینکه درمان مستقیم را با وضعیت فعلی نمی‌توان اداره کرد، گفت: ما باید به سازمان تامین اجتماعی کمک کنیم که این کمک در حوزه‌های درآمدی و هزینه‌ای است؛ باید مطالبات تأمین اجتماعی از دولت که در برنامه هفتم توسعه کشور دیده نشده است را مورد انتقاد قرار دهیم تا این اشکال بر طرف شده و در نهایت مورد توجه قرار گیرد؛ سهم سازمان‌های خدماتی همانند کمیته امداد و بهزیستی دیده شده اما برای سازمان تأمین اجتماعی، دولت تعهدی برای خود ندیده است و بدتر از آن هم سود به روز را حذف کرده و مبلغ اصلی را ملاحظه کرده است؛ این یعنی اگر ۶۰۰ هزار تومان طلبکار باشیم، می شود ۲۵۰ هزار تومان؛ این وضعیت نیازمند مطالبه و پیگیری جدی ما بعنوان سهامداران تأمین اجتماعی است.

رئیس پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه نمایندگان از متون اصلی برنامه هفتم بی اطلاع هستند و در جریان همه موادی که در این برنامه آمده نیستند، اظهار کرد: اکنون نمایندگان درگیر انتخابات شده اند و حوصله مطالعه این برنامه را ندارند؛ نمایندگان کارگری و تشکل‌ها باید به سراغ نمایندگان بروند و آن‌ها را نسبت به حقایق برنامه هفتم آگاه کنند.

وی مطرح کرد: سازمان تأمین اجتماعی برای طبقه کارگر است و ما وظیفه داریم آن را حفظ کنیم؛ به همین علت دولت باید در برنامه های خود، سازمان تأمین اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

صادقی اضافه کرد: ما از حوزه ستادی انتظار داریم که به درمان مستقیم اهمیت دهد و استان های محروم را از هلدینگ جدا کند و به چرخه درمان مستقیم برگرداند و در استان‌های برخوردار، موضوع هلدینگ را بیشتر مورد توجه قرار دهد و تمرکز به هلدینگی اداره کردن باشد.

وی با بیان اینکه نمایندگان کارگری مشاوران خوبی برای تأمین اجتماعی هستند، گفت: امروز مشاوره می‌دهیم که برای حفظ درمان باید کوشید؛ عده ای در وزارت بهداشت و درمان برای این مسیر کف می زنند چراکه دوست دارند درمان مستقیم ما را ناکارآمد جلوه دهد و مجدد این بحث را به وزارت بهداشت برگردانند؛ اکنون این تفکر وجود دارد و در درون سازمان نیز عده ای این موضوع را دنبال می کنند؛ ما برای حفظ سازمان تأمین اجتماعی در کنار شما هستیم و در مقابل شما نیستیم.

صادقی ادامه داد: همانطور که در گرفتن بودجه متمم کمک کردیم و به ارتقای کارآمدی فلان بیمارستان هم کمک کردیم، برای حفظ آنچه که داریم هم تلاش خواهیم کرد؛ اما اگر چشم بسته و دست به دیوار حرکت کنیم، وزارت بهداشت از این وضعیت بهتر استفاده می کند و درمان مستقیم ما را به دلیل ناکارآمدی که از خودش بروز خواهد داد، به وزارت بهداشت باز می‌گرداند. پس باید مراقب باشیم برای اینکه این اتفاق تکرار نشود باید در حوزه بیمارستانهای ملکی به صورت جدی مدیریت کرد و مدیران دلسوزی را که نسبت به درمان مستقیم تعصب دارند، بکار گرفت.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید