به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، توسعه سواد در ایران به ۹۸ درصد رسیده و فاصله بین توسعه سواد بین زنان و مردان به ۶ درصد تقلیل یافته است.

 ۹۸ درصد ایرانیان باسوادند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، علیرضا عبدی در نشستی خبری که به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی با موضوع "گام دوم نهضت" برگزار شد، با اشاره به اول تا هفتم دی ماه به عنوان هفته سوادآموزی اظهار کرد: جریان نهضت سوادآموزی در سال ۵۸ با صدور پیامی توسط امام خمینی(ره) آغاز شد. آن زمان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ما ۴۷ درصد باسواد داشتیم و فاصله‌ ۲۳ درصدی بین توسعه سواد زنان و مردان و فاصله ۳۴.۹ درصدی بین سواد در مناطق شهری و روستایی داشتیم.


وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت سواد در ایران در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به نزدیک ۹۸ درصد رسیده است. فاصله باسوادی زنان و مردان به ۶ درصد کاهش یافته است. همچنین اختلاف سواد در مناطق شهری و روستایی به ۱۱ درصد رسیده است. این اتفاق مگر بر اساس یک جریان نهضتی و مردمی نمی‌افتاد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیام صادر شده از سوی دبیرکل یونسکو در ۱۷ شهریور امسال، یادآور شد: ایشان پیامی صادر کردند که قسمتی از آن این بود که در ۴۰ سال گذشته رشد باسوادی در دنیا حدود ۱۸ درصد بوده است این در حالی است که در کشور ما در این مدت این رشد بالغ بر ۵۰ درصد و تقریبا ۲.۵ برابر دنیا بوده است؛ یعنی شتاب خوبی در امر سوادآموزی داشتیم. مضافا بر اینکه جمعیت ما در سال ۵۵ حدود ۳۵ میلیون بوده و الان ۸۶ میلیون به بالاست یعنی علاوه بر اینکه در امر سوادآموزی شتاب ۲.۵ برابری نسبت به دنیا داشتیم، افزایش جمعیت را هم تجربه کردیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ماموریت این سازمان در گام اول در راستای خواندن و نوشتن برای ایرانیان طراحی و هدف گذاری شده بود گفت: در این میان با عنایت به تعریف گام دوم برای انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی هم با توجه به سیاست‌های بیانیه گام دوم و رویکرد جدید داخلی و خارجی برای خود تکلیفی مشخص و طراحی کرده است.

آغاز به کار گام دوم نهضت سوادآموزی بر اساس برنامه هفتم توسعه



وی توضیح داد: بالغ بر یک سال گذشته جلسات مختلفی با علما در حوزه آموزش بزرگسالان و اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس برگزار شد. در برنامه هفتم توسعه نیز بندی برای نهضت سوادآموزی جانمایی شده است که با تصویب آن از سوی شورای نگهبان، گام دوم نهضت سوادآموزی آغاز به کار می‌کند. این بند می‌گوید "وزارت آموزش و پرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی که مصوبه سوم خرداد ۶۳ است را با هدف ریشه کنی کامل بی‌سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد و در جهت ارتقای سوادآموزی جامعه مبتنی به مفاهیم جدید و آموزش مستمر و همگانی را بازنگری کرده و ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، اقدامات لازم را انجام دهد.

عبدی ادامه داد: تصویب این بند شروع گام دوم نهضت سوادآموزی است که می‌توان گفت پایه اول این اساسنامه تعریف جدیدی از سواد است که حتما با نگاه توسعه‌ای، تعمیق و سواد جدید و تبدیل سواد به کارکرد خواهد بود. حتما گام جدید نهضت نیازمند یک نهضت دوباره، همگانی و حرکت همگانی است. نهضت سوادآموزی از یک متصدی به یک تنظیم گر بین دستگاه‌ها، جریانات مردمی و حلقه‌های میانی برای توسعه و تعمیق سواد و توسعه سوادهای جدید تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید