قدم زدن میان زمین و آسمان، تجربه خاصی به شمار می‌رود به همین جهت با ما همراه باشید و درباره پلی معلق در میان طبیعت بدانید.

پلی معلق در میان طبیعت اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: هرچند اغلب ما استان دیدنی اردبیل را با شهر سرعین و چشمه های آب گرم معروف آن می شناسیم، اما جاذبه های فوق العاده دیگری نیز در آن جا واقع شده اند. مشگین شهر و پل معلق آن، جزء اماکنی هستند که دیدن شان به همه افراد توصیه می شود. این شهر در فاصله 90 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است و هر ساله از هزاران توریست از نقاط مختلف کشور، میزبانی می کند. عمدتاً تابستان ها و فصل بهار که شلوغ ترین ایامی به شمار می آیند می توان برای سفر به آن جا انتخاب کرد. البته آب و هوای مطلوب و خنکی که در چنین موقعی از سال در جریان است، دلیل بسیار مناسبی برای هجوم مسافران به نظر می رسد. فرار از گرما و همین طور تماشای طبیعت خیره کننده از فراز پل معلق، بی شک لذت گردش و تفریح را دو چندان خواهد کرد.

تاریخچه پل معلق مشگین شهر

در تاریخ 26 اردیبهشت ماه سال 1394 شمسی، طولانی ترین پل کابلی خاورمیانه در ایران و مشگین شهر استان اردبیل افتتاح شد.

پلی معلق در میان طبیعت اردبیل

طراحی و احداث آن کاملاً بر پایه دانش مهندسین و معماران ایرانی بوده، به نام آقایان محمود و علی گنجعلی بیک و تماما از المان های بومی بهره برداری شده است. هزینه پروژه بر اساس محاسب های اولیه و در صورتی که از سازندگان خارجی استفاد می شد، حدودا به بیش از 10 میلیون پوند می رسید. به همین علت مسئولین مربوطه، ساخت و ساز را به تیمی داخلی سپردند تا نهایتا 40 میلیارد تومان هزینه به دنبال بیاورد.

شروع به کار از سال 1386 کلید خورد اما بنا به دلایلی متوقف گشت تا دوباره پس از مدتی در 1392 از سرگرفته شود. مراحل به سرعت پیش رفت تا در شهریور سال بعد پروژه به اتمام رسید. مراسم افتتاحیه رسمی نیز در روز جشن بعثت پیامبر(ص) صورت گرفت. طراحی پل معلق مشگین شهر از پل کاپیلانوی ونکوور کانادا الهام گرفته شد، همچون آن، طبیعت سرسبز و زیبای محیط اطراف از ارتفاعی هیجان انگیز زیر پای رهگذران قرار می گیرد. البته جالب است بدانید که نمونه موجود در ایران، 10 متر بلند تر بوده است و 80 متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

پلی معلق در میان طبیعت اردبیل

مشخصات و ویژگی ها

علاوه بر ارتفاع، طول 365 متری آن هم یکی دیگر از ویژگی های بر بحث و بسیار مهم آن به شمار می آید. به جزء این مورد، در خاورمیانه هیچ نمونه مشابهی از این لحاظ به چشم نمی خورد. عرض پل 2 متر است و بلندی دکل هم به 21 متر می رسد. کامپوزیت و پلیمر از مواد اصلی به کار رفته در ساخت عرشه هستند. استفاده از این آن ها، پل را در برابر آتش سوزی و رطوبت بالا حفظ می کند.

همچنین سنسورهایی برای سنجش سرعت باد و صاعقه گیر نیز روی آن نصب شده است تا امنیت بیشتری را شاهد باشیم. همان طور که می دانید معلق بودن فرکانس های حرکتی با عبور و مرور مردم کم و زیاد شوند، بنابراین وجود میراگر بسیار ضروری خواهد بود. ابزارهایی برای کاهش و حتی خنثی سازی ارتعاشات لرزه ای در سازه های بلند قامت تا در اثر زلزله یا هر اتفاق دیگری، خطری متوجه عابران نباشد. در نهایت پی 12 متری در کنار کابل هایی که 70 متر ارتفاع دارند؛ نه تنها منظره بی نظیری خلق کرده، بلکه ایمن و مطمئن نیز هست.

پلی معلق در میان طبیعت اردبیل

شیشه ای بودن قسمتی از کف پل، احتمالا هیجان انگیز ترین بخش آن است. می توانید به راحتی از 80 متر بالاتر، زمین زیر پا را به تماشا بنشینید و جریان آدرنالین خالص را در خون تان احساس کنید. تجربه ای که بی شک فراموش نشدنی خواهد بود.

خدمات و امکانات گردشگری مجاور

پل معلق مشگین شهر در مجموعه توریستی عظیمی واقع شده که از خیاو تا گردولی را در برمی گیرد. این محوطه دیدنی چندین سوئیت، رستوران، تالارهای پذیرایی، شهربازی، بازارچه، فضای سبز و … شامل می شود. یکی از مهم ترین تفریحاتی که می توانید در آن جا امتحان کنید؛ زیپ لاین است. علاوه بر آن پاراگلایدر سواری، هارد سافت، دوچرخه و موتور سواری هم در دسترس هستند.

شرایط بازدید پل معلق مشگین شهر

همه روزه از ساعت 8 صبح تا 10 شب عبور و مرور از پل مجاز است و مانعی ندارد. برای استفاده و گشت و گذار در محیط لازم است تا مبلغ ورودی بپردازید. اگر مایل باشید تا تمام طول آن را طی کنید حدودا 2 ساعت کافی به نظر می رسد. مکانی فوق العاده برای گرفتن زیباترین عکس های یادگاری که تابستان ها در بهترین حالت خود قرار دارد.

پلی معلق در میان طبیعت اردبیل

آدرس و مسیرهای دسترسی با وسایل مختلف

همین حالا در راهی ارزان و به صرفه تنها یک بلیط اتوبوس مشگین شهر تهیه کنید و به دیدن یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق کشور بروید. طبیعت سرسبز و شاهکار معماری موجود در آن، پل معلق 365 متری، سفری به یاد ماندنی و تکرار نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. اگر هم مایل بودید تا با خطوط هوایی جا به جا شوید، بلیط هواپیما اردبیل را بخرید تا سریع و راحت تر برسید. از بازدید هر دو شهر لذت ببرید و از تک تک دقایق به نحو احسن استفاده کنید.

منبع: مستر بلیط

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید