اردبیل جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیزی را در خود جای داده، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره شورابیل؛ دریاچه‌ای جالب در اردبیل بدانید.

شورابیل؛ دریاچه‌ای جالب در اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه شورابیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران بوده و مسیر پیاده‌روی آن طولانی‌ترین جاده تندرستی کشورمان است. این دریاچه‌ زیبا در شهر اردبیل قرار دارد و در اطراف آن، امکانات رفاهی و تفریحی جذابی برای گردشگران فراهم شده است. این امکانات باعث شده بازدیدکنندگان دریاچه شورابیل لحظات خاطره‌انگیز و خوشی را در این مکان تجربه کنند. اگر قصد سفر به اردبیل و بازدید از دریاچه شورابیل را دارید با ما همراه باشید تا به معرفی این دریاچه‌ زیبا بپردازیم.

دریاچه شورابیل کجاست؟

دریاچه شورابیل کجاست و برای دیدن این جاذبه طبیعی باید به کدام شهر سفر کنیم؟ این دریاچه در حریم شهری اردبیل واقع شده و اگر مسافر این شهر باشید می‌توانید چند ساعتی را در کنار دریاچه شورابیل بگذرانید. شهرک‌های نادری، مهر، کوثر، ولیعصر، دادگستری و دانشگاه‌های علوم پزشکی، محقق اردبیلی، پیام نور و نمایشگاه‌های بین‌المللی اردبیل در حاشیه این دریاچه قرار دارند.

دریاچه شورابیل چگونه تشکیل شده است؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید دریاچه شورابیل چگونه تشکیل شده است؟ تشکیل این دریاچه به اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین‌شناسی برمی‌گردد و قدمت آن حتی از دریاچه ارومیه هم بیشتر است.

شورابیل؛ دریاچه‌ای جالب در اردبیل

خوشبختانه این دریاچه با گذشت میلیون‌ها سال، همچنان به حیات خود ادامه داده است و امروزه جزو یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی اردبیل محسوب می‌شود. در گذشته این دریاچه تالابی بود که آب آن از بارش‌های سالیانه و رودخانه «بالیقلوچای» تامین می‌شد. با روند شیرین‌سازی شورابیل در دهه ۷۰، میزان آب دریاچه هم به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و مساحت این دریاچه از ۷ هکتار به حدود ۱۸ هکتار رسید. همچنین در سالیان اخیر یک دریچه تخلیه برای کنترل سطح آب این دریاچه تعبیه شده است.

ویژگی‌های دریاچه شورابیل

از ویژگی‌های دریاچه شورابیل می‌توان به گودالی بودن آن اشاره کرد که اطراف آن را خاکریزهای انسان ساخت یا طبیعی در بر گرفته است. حداکثر عمق آب این دریاچه ۱۱ متر بوده و میزان نوسانات سطح آب در فصل‌های پر بارش و گرم سال حدودا به ۰.۵ متر می‌رسد. در گذشته به علت شور بودن آب دریاچه، شورابیل هرگز یخ نمی‌زد اما با افزودن آب شیرین به آن که در دهه ۷۰ انجام شد معمولا با سرد شدن هوا، تمام یا بخشی از آب دریاچه یخ می‌زند.

شورابیل؛ دریاچه‌ای جالب در اردبیل

دریاچه شورابیل مساحت ۱۸۰ هکتاری دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۵۰متر است. این ارتفاع زیاد باعث شده، میانگین دمای اطراف دریاچه در طول سال فقط ۸.۵درجه بالاتر از صفر باشد.

گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه شورابیل

گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه شورابیل در گذشته بیشتر از امروز بودند. مثلا در گذشته به علت شور بودن آب دریاچه گیاهانی مانند نی، گز، اویارسلام، سازو، سلمه، گل گندم و جو در این منطقه زیاد رشد می‌کردند اما با شیرین شدن آب، این گیاهان دیگر فرصت رشد پیدا نکردند. همچنین ساخت و سازهای زیاد در اطراف دریاچه باعث شد جمعیت پرندگانی که در این دریاچه زندگی می‌کردند کم‌تر شوند.

امروزه پرندگان بومی مانند دراج ، قرقاول ، مرغابی ، خوتکا ، حواسیل ، چنگر و آنگوت و پرندگان مهاجر مانند پلیکان های خاکستری، اردک تاجدار، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله بال و لک لک در این دریاچه زندگی می‌کنند. همچنین آب شیرین این دریاچه شرایط مناسبی را برای پرورش یک نوع ماهی قزل‌آلا فراهم کرده است.

شورابیل؛ دریاچه‌ای جالب در اردبیل

خاصیت درمانی آب دریاچه شورابیل

در گذشته خاصیت درمانی آب دریاچه شورابیل امکان درمان بیماری‌های پوستی و دردهای مفصلی را فراهم می‌کرد. در سال‌های نه چندان دور، میزان شوری آب این دریاچه بسیار زیاد بود و علت نامگذاری این دریاچه هم همین مسئله بوده است.

شوری آب این دریاچه باعث خاصیت درمانی آن شده بود و افرادی که از ناراحتی‌های پوستی و دردهای مفصلی رنج می‌بردند از گل دریاچه به پوست خود مالیده و درمان می‌شدند. اما بعدها از طریق رودخانه بالیقلی چای و دیگر چشمه‌های اطراف، آب شیرین به دریاچه اضافه شد که میزان شوری آب شورابیل را تا ۴۰ برابر کمتر کرد. این تغییرات باعث از دست رفتن خاصیت درمانی آب شورابیل شد و گیاهانی مانند نی، گز، اویارسلام، سازو، سلمه، گل گندم هم که مقاوم به آب شور بودند از بین رفتند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه شورابیل

اردبیل یکی از شهرهای سردسیر ایران است که در مناطق کوهستانی قرار دارد. این شهر در فصل‌های پاییز و زمستان هوای سرد و پربارشی را تجربه می‌کند و دریاچه شورابیل در این فصول معمولا یخ می‌زند. گردشگرانی که علاقه‌مند به دیدن دریاچه یخ‌زده هستند می‌توانند در فصول سرد به شهر اردبیل سفر کنند.

شورابیل؛ دریاچه‌ای جالب در اردبیل

با شروع بهار و فرا رسیدن ماه فروردین، آب و هوای منطقه همچنان سرد است اما با فرا رسیدن اردیبهشت از میزان سردی هوا کاسته شده و هوای اردبیل کم‌کم گرم می‎شود. گرمای هوا امکان پیاده‌روی در کنار دریاچه و استفاده از امکانات و تفریحات اطراف دریاچه را برای گردشگران فراهم می‌کند. دوستداران این دریاچه حتی در فصل تابستان هم سفر لذت‌بخشی را به این منطقه تجربه خواهند کرد زیرا گرمای هوا شدید نیست و باعث آزار مسافران نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    بهترین تفریح قطار دور دریاچه با موسیقی شاد آذری است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید