کلیساگردی تجربه درجه یکی است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره قلب مقدس مسیح؛ کلیسایی خاص در کرمانشاه بدانید.

قلب مقدس مسیح؛ کلیسایی خاص در کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان کرمانشاه در غرب ایران از جمله استان‌هایی است که بناهای مذهبی در آن اهمیت زیادی دارند. به‌دلیل قرارگیری کرمانشاه در مسیر عتبات عالیات، این استان اهمیت زیادی برای مسلمانان ایران دارد؛ ولی استان کرمانشاه دارای تعدادی از زیباترین کلیساهای ایران نیز است. کلیساهای «پنطی کاستی»، «نمازخانه» و «قلب مقدس مسیح» از جمله شاخص‌ترین کلیساهای استان کرمانشاه محسوب می‌شوند. کلیسای قلب مقدس مسیح که از جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود، از مهم‌ترین کلیساهای این منطقه است.

تاریخچه کلیسای قلب مقدس مسیح

کلیسای قلب مقدس مسیح در سال ۱۹۱۴ میلادی (مصادف با ۱۲۹۳ هجری شمسی) در زمینی به مساحت تقریبی ۲۸۰ مترمربع در کرمانشاه ساخته شد. در واقع زمان ساخت این کلیسا به دوره حکومت سلسله قاجاریه در ایران برمی‌گردد. دستور ساخت این کلیسا توسط «اسقف یوحنانیان» صادر شد و تقدس بنا نیز توسط خود وی صورت گرفت.

اسقف یوحنانیان شخصیت برجسته‌ای در تاریخ دین مسیحیت در ایران بوده است. وی علاوه بر نقشی که در ساخت و نوسازی برخی کلیساها در ایران ایفا کرد، سابقه نوشتن کتاب و همچنین ترجمه کتب خارجی در زمینه کلیسا را داشته است.

قلب مقدس مسیح؛ کلیسایی خاص در کرمانشاه

ایشان مدتی عنوان سر اسقفان کلیساهای کاتولیک ایران را نیز عهده‌دار بود. خدمتگذاری به دین، علم و دانش و حکمت زیاد و ذکاوت و هوش سرشار، از ویژگی‌های بارز ایشان محسوب می‌شد.

کلیسای قلب مقدس مسیح کجاست؟

آدرس:‌ استان کرمانشاه‌، کرمانشاه، خیابان مدرس و کوچه‌ امیر محترم

کلیسای قلب مقدس مسیح یکی از مهم‌ترین کلیساهای ارامنه در غرب کشور است که با دستور «اسقف یوحنانیان» احداث شد. کلیسای قلب مقدس مسیح در خیابان مدرس و کوچه‌ای به نام «امیر محترم» قرار دارد. خیابان مدرس از خیابان‌هایی است که تعدادی از بناهای مذهبی شاخص شهر کرمانشاه همچون «مسجد شافعی‌» و «مسجد حاج شهباز خان» در نزدیکی آن قرار دارند. کلیسای قلب مقدس مسیح نیز از آثار تاریخی و مذهبی زیبایی است که در این منطقه واقع شده و منتظر بازدید شما گردشگران گرامی است.

کلیسای قلب مقدس مسیح در تاریخ ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۸۳ هجری شمسی، یعنی حدود ۹۰ سال پس از تاریخ بهره‌برداری، با شماره ثبت ۱۱۰۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است تا یکی از ده‌ها کلیسای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور تا به امروز محسوب شود.

قلب مقدس مسیح؛ کلیسایی خاص در کرمانشاه

مسیر دسترسی به کلیسای قلب مقدس مسیح؛ دسترسی به کلیسای قلب مقدس مسیح به‌واسطه قرارگیری در مرکز شهر، با سهولت امکان‌پذیر است. از طریق میدان انقلاب در مرکز شهر کرمانشاه، وارد خیابان مدرس در خروجی جنوبی میدان شوید. با ادامه مسیر به‌طول چندصدمتر، کوچه «امیر محترم» در سمت راست شما قرار دارد که کلیسای قلب مقدس مسیح نیز در مرکز آن واقع شده است.

معماری کلیسای قلب مقدس مسیح

زیربنای این کلیسا با احتساب تمام فضاهای سرایداری، اتاق‌ها و سایر تاسیسات مربوط به بنا مساحتی در حدود ۱۶۰ متر مربع را شامل می‌شود. بام این کلیسای زیبا به‌صورت شیروانی ساخته شده و بخش داخلی سقف آن نیز چوبی است که بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

آجر، بیشترین مصالحی است که در ساخت این بنای ارزشمند از آن استفاده شده است. اگر به نمای خارجی ضلع غربی کلیسا نگاهی بیندازید، می‌توانید سه طاق نما را در آن قسمت مشاهده کنید که در طاق نمای میانی، ورودی کلیسا قرار گرفته است و در طاق نماهای جانبی، دو پنجره به چشم می‌خورد. درها و پنجره‌های کلیسا با قالب های آجری که در قسمت بالایی به قوسی زیبا ختم می‌شوند، تزیین شده‌اند که باعث زیبایی نما شده است.

قلب مقدس مسیح؛ کلیسایی خاص در کرمانشاه

در نماهای جنوبی و شمالی کلیسا نیز همچون نمای غربی از طاق نماها و پنجره‌های قوس دار استفاده شده است؛ ولی یک تفاوت در آن‌ها دیده می‌شود. تفاوت این است که پنجره‌های کلیسا در ضلع جنوبی مسدود شده‌اند و در واقع از آن‌ها به‌عنوان طاقچه استفاده می‌شود.

نکات بازدید از کلیسای قلب مقدس مسیح

در حال حاضر (نیمه اول سال ۱۴۰۱)، کلیسای قلب مقدس مسیح مدتی است که به‌جهت مرمت و بازسازی تعطیل شده است.

حفظ سکوت و رفتار محترمانه در محوطه کلیسای قلب مقدس مسیح الزامی است.

هنگام برگزاری مراسم مذهبی ارامنه، ورود افراد غیرمسیحی به کلیسا ممنوع خواهد بود.

بازدید از محوطه کلیسای قلب مقدس مسیح رایگان است.

جاهای دیدنی اطراف کلیسای قلب مقدس مسیح

تکیه معاون‌ الملک

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان حداد عادل

تکیه معاون الملک مجموعه‌ی تاریخی و متعلق به دوره قاجاریه است که از بخش‌های مختلفی چون حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل می‌شود. این بنا که دربرگیرنده موزه مردم‌شناسی نیز است، نمونه‌ای کامل از هنر و معماری ایرانی به‌حساب می‌آید که با کاشی‌کاری‌هایی بی‌نظیر، جلوه‌ای باشکوه را پدید آورده است.

قلب مقدس مسیح؛ کلیسایی خاص در کرمانشاه

کتیبه بیستون

آدرس:‌ ۳۰ کیلومتری شرق شهر کرمانشاه

کتیبه بیستون واقع در مجموعه تاریخی بیستون کرمانشاه، بزرگ‌ترین سنگ‌نگاره جهان محسوب می‌شود که از داریوش هخامنشی به‌یادگار مانده است. قدمت این کتیبه که از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود، به قرن اول پیش از میلاد بازمی‌گردد. این کتیبه تصویری از پیروزی داریوش‌شاه و گارد سلطنتی وی بر چند شورشی را نشان می‌دهد.

منبع: کجارو

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید