باز هم حادثه، باز هم آتش و باز هم بافت فرسوده بازار تهران، بافت فرسوده‌ای که ظاهرا هیچ کس به فکر ترمیم آن نیست.

هشداری که شنیده نشد؛ تابستان سوزان و آتش در کمین بافت فرسوده بازار

سلام نو - سرویس اجتماعی: ساماندهی بافت فرسوده بازار تهران سال‌ها است که به عنوان یک اولویت مهم مطرح می‌شود، اما به دلایلی این اولویت هر بار با بی‌توجهی مواجه می‌شود. مالکیت ترکیبی بازار که شامل مالکیت عمومی، دولتی، خصوصی و وقفی می‌شود در کنار در هم‌تنیدگی بافت تجاری و تاریخی مشکلات ترمیم بافت بازار را چند برابر کرده است.

اما باید پذیرفت که مهم‌ترین مشکل بازار در تمام این سال‌ها مسئولیت ناپذیری مسئولان در حل مسئله بازار بوده است. از شورای اصلاح‌طلب تا اصولگرا و از شهردار اصلاح‌طلب تا اصولگرا، نوسازی بافت فرسوده هر بار به فراموشی سپرده می‌شود، بافت فرسوده‌ای که امروز از بازار تهران تا بازار تجریش و صالح آباد گسترده شده است.

به اخبار چند روز اخیر نگاه کنیم. ساعت ۹:۳۷ دقیقه صبح سه شنبه یک مورد آتش‌سوزی گسترده در چندین انبار و مغازه در بازار سید ولی گزارش شد. مهار این آتش‌سوزی ۵۴ ساعت طول کشید. جمعه – ۱۹ خرداد- نیز یک مغازه در محدود بازار تجریش که وسایل پلاستیکی در انبار خود داشته، دچار حریق شد و این آتش به مغازه های دیگر سرایت کرده است.

سه سال پیش سلام نو در گزارش مستند کوتاهی نسبت به خطرات بافت فرسوده منطقه بازار هشدار داد و سمت منطقه سید ولی هم رفت و با مغازه‌داران بازار گفت‌وگو کرد. تصاویر این مستند گویای وضعیت بحرانی بازار بود و سخنان مغازه‌داران نیز مُهر تاییدی بر خطراتی بود که در کمین بافت بازار تهران است.

حالا سه سال پس از آن ویدئو نه تنها هیچ گامِ مثبت محسوسی در راستای بهبود و نوسازی بافت فرسوده بازار برداشته نشده، بلکه فرسودگی به نقاطی مثل بازار تجریش و بازار صالح آباد هم رسیده است.

پرسش این است که صدای هشدار دلسوزان کی شنیده می‌شود و شوراهای شهر و شهرداران تهران چه زمانی تصمیم می‌گیرند به جای پشت گوش انداختن مشکل و بحران بافت فرسوده دنبال حل آن بروند؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید