در این ویدئو شرایط نابسامان بازار تهران که آبستن وقایعی بسیار خطرناک تر از پلاسکو است مورد واکاوی قرار گرفته.

فاجعه‌ای دلخراش‌تر از پلاسکو در راه است؟

سلام نو - سرویس اقتصادی: سال‌های سال است از ساماندهی بافت فرسوده بازار به عنوان یک اولویت یاد می شود. اولویتی که به هزار و یک دلیل فراموش شده است. یکی از آنها بحث مالکیت ترکیبی بازار اعم از عمومی، دولتی، خصوصی و وقفی است. این سرقفلی مغازه‌هاست که خرید و فروش می‌شود و مانند سایر املاک وقفی، اجاره بهای ناچیزی پرداخته می‌شود. به همین دلیل، ساماندهی بافت فرسوده بازار آسان نیست.

بازار تهران با ۱۱۲ هکتار دو دهم درصد از کل مساحت تهران را به خود اختصاص داده است. تعداد کسبه بازار تهران حدود ۷۰ هزار نفر برآورد شده است. ۵۲ درصد کسبه بازار عمده فروش، ۵ درصد خرده فروش هستند و ۷ درصد را کارگاه ها تشکیل می دهند. روزانه حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر به بازار تهران مراجعه می کنند.

مسیر باریک و پیچ در پیچ بازار تهران باعث شده خدمات شهری و امدادی به بازار تهران محدود شود. بیش از ۹۰۰ ساختمان نیز در محدوده بازار از نظر ایمنی سازه‌ای دچار مشکل هستند اما عمده علل حوادث رخ داده مربوط به ایمنی برق است. برق کشی عجیب و غریب در بازار تهران باعث شده تا کلاف سیم‌ها بارها و بارها عامل آتش سوزی در بازار شود. آمارها حکایت از وجود ۵۱ هزار انشعاب غیرایمن برق در بازار تهران دارد.

آنچه مسلم است در حوزه ایمنی خلاءهای قانونی وجود دارد. برای مثال اگر مغازه‌ای در این زمینه بی احتیاطی کند قانونی وجود ندارد که مغازه‌ها را جمع کند. ایمنی موضوعی نیست که یک نهاد به تنهایی آن را حل کنند بلکه نیازمند کمک همه دستگاه‌های متولی است.

مکانی که هویت آن به دوره صفویه بر می‌گردد و در دوران قاجار به تکامل رسیده ظرفیت بالایی در ارتقای گردشگری شهر تهران دارد. همین مساله باعث شده تا وزارت میراث فرهنگی روی این مجموعه حساسیت زیادی داشته باشد. حساسیتی که البته نه به مقاوم سازی بافت فرسوده منجر شده و نه تاثیر مثبتی در افزایش گردشگران بازار تهران داشته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید