باغ دولت‌آباد یزد از خاص‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر است، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره بازدید از معماری باغ دولت‌آباد یزد بدانید.

بازدید از معماری باغ دولت‌آباد یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: این باغ نمونه‎ای ستودنی از تفرجگاه ‎های ایران است که هر بیننده‎ای را مسحور خود می‎سازد. این مکان از جمله قدیمی‎ترین باغ‎های ایران است که در تاریخ ۲۳/۱۲/۱۳۴۶ خورشیدی در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. باغ دولت آباد یزد در گوشه گرم و سوزانی از میهن به شکل اعجاب‌آوری با زیبایی و طراوت قد کشیده است. درختان سرو و کاج این باغ کهن داستان رهگذرانی را در سینه دارند که از زمان‎های دور تا امروز بر آن‎ها تکیه زده‎اند. بهاران این باغ با بوی خوش گل‎های سرخ عطرآگین شده است. اینجا شکوه و زیبایی حد و مرزی ندارد. گویی جهان در پی شوخ طبعی دیرینه‎اش قصد کرده تا گرمای داغ کویر را به سخره بگیرد. این جا قلمرو تاریخ و زندگی است.

پلان باغ تاریخی دولت آباد یزد

این باغ در واقع مجموعه‎ای از عمارت‎ها و بناهایی تاریخی و دیدنی است که از بخش‎های گوناگونی تشکیل شده است. بخش بیرونی، مکانی برای برگزاری مراسم دولتی، رویدادهای ورزشی و ارائه فرامین حکومتی بوده است. بخش درونی، قسمتی متمایز بوده و منزل‎گاه خانوادگی ساکنان عمارت به شمار می‎رفته است.

بازدید از معماری باغ دولت‌آباد یزد

گذر از بخش بیرونی به باغ درونی از طریق گذرگاهی امکان پذیر بوده که بر هر سر آن عمارتی بنا شده است. یک سر این گذرگاه به عمارت سردر و سر دیگر آن به عمارت هشتی راه دارد. ساختمان هشتی یا بادگیر تابستانه در اصل، مهم‎ترین بنای این باغ است که در ضلع جنوبی قرار دارد. این ساختمان از دو طبقه تشکیل شده و شبیه یک هشت ضلعی است.

بنای بهشت آیین یا ساختمان زمستانی به طور دقیق در مقابل بنای هشتی قرار دارد. ساختمان بهشت آیین در واقع مرز میان باغ اندرونی و بیرونی است. عمارت سردر در حد فاصل هشتی و اقامتگاه زمستانه یا همان بهشت آیین و در بخش بیرونی قرار گرفته است. باغ دولت آباد یزد بنای اصلی باغ بهشت آیین به شمار می‎رود و در دو طبقه احداث شده است. از جمله بخش‎های دیگر این باغ می‎توان به ساختمان سردر اصلی، سردر جنوبی، بازارچه، دو برج دیدبانی، انبار عمومی و دیوانخانه اشاره کرد.

بازدید از معماری باغ دولت‌آباد یزد

ارتفاع بادگیر باغ دولت آباد در یزد

این باغ دارای یک بادگیر از جنس خشت است که با ارتفاع ۳۳.۸ متر به عنوان بلندترین بادگیر خشتی جهان به حساب می‎آید. این بادگیر، سازه‎ای هشت ضلعی است که به صورت یک منشور ساخته شده است. آب نما یا حوضی هم در پای این بادگیر تعبیه شده است.

چنین معماری هوشمندانه‎ای موجب می‎شود که بادگیر بتواند جریان هوا را به راحتی به بخش‎های زیرین هدایت کند. با این روش، هوای گذر کرده از تن بادگیر به سطح آب می‎رسد و خنک می‎شود. به این ترتیب، جریان هوای خنک، داخل بنای باغ را نیز از لطف خود بی‎نصیب نمی‎گذارد و خنکای خود را به آن می‎بخشد. این باغ به همراه بادگیر و قناتی که در دل خود دارد یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد است و از عجایب معماری کهن ایران به شمار می‎رود.

یزد نیز مانند سایر نقاط ایران در طول تاریخ حکمرانان و فرمانروایان زیادی را به خود دیده است. محمد تقی خان بافقی، سر سلسله خاندان خوانین یزد، معروف به خان بزرگ هم یکی از همین والیان بوده که در دوره حکومت افشاریه بر یزد فرمان می‎رانده است.

بازدید از معماری باغ دولت‌آباد یزد

وی در اواخر حکومت افشاریه یعنی در حدود سال ۱۱۶۰ هجری قمری این باغ و بادگیر آن را بنا کرد. پس از او حاکمان وقت دیگری از جمله شاهرخ میرزا و کریم خان زند نیز در عمارت باشکوه این باغ مسکن گزیدند. در دوران فرمانروایی زندیه این باغ با نام هشت باغ دولت آباد شهرت یافت. با فرارسیدن دوران سردمداری قاجاریه، شهر یزد وسعت بیش‎تری یافت و به این ترتیب، باغ دولت آباد یزد به دروازه چهار منار رسید.

در زمان حکومت پهلوی با افزایش جمعیت و گسترش ساخت و ساز، این باغ به تدریج در قلب یزد جای خود را باز کرد. پس از قاجاریه، باغ تاریخی دولت آباد یزد سالیان سال خالی از سکنه باقی ماند. اما سرانجام دفتر حفاظت از آثار باستانی ایران متولی مرمت این بنای تاریخی و بادگیر آن شد و در سال ۱۳۴۸ عملیات بازسازی آن را آغاز کرد.

پوشش گیاهی باغ تاریخی دولت آباد یزد

این باغ زیبا با درختان سایه گستر سرو و کاج و درختان پر ثمر گیلاس و انار و انگور آذین بندی شده است. گذرگاه‎های میان ساختمان‎ها با گیاه شبدر مفروش است.

بازدید از معماری باغ دولت‌آباد یزد

بوته‎های گل سرخ نیز برای خود عالمی دارند و در نقاط مختلف این باغ در ردیف‎های متعددی صف کشیده‎اند. این باغ علاوه بر آن چه که گفته شد مزین به حوض‎ها و آبنماهایی است که شمه‎ای از طراوت را در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‎دهند. از حوض مرمری زیر عمارت هشتی گرفته تا حوض میان بنا و سه حوض بخش شاه نشین همگی دست در دست هم آب، مایع حیات را در رگ و پی این عمارت با شکوه به گردش درمی‎آورند.

بهتر است قبل از سفر خود به یزد و بازدید از این باغ زیبا یکی از هتل های یزد با قیمت مناسب را رزرو کنید و شب را در این باغ قدم بزنید. هیچ عجله ای برای رفتن نداشته باشید چراکه شب هنگام نیز درخشش فانوس بر جای جای باغ دولت آباد انسان را مسحور می‎کند. گویی بر آسمانی پر ستاره قدم گذاشته‎ای و هر آینه خواهی توانست ستاره اقبالت را از این عرصه درخشنده بچینی.

منبع: رهی نو

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید