جوش ‌های سرسیاه زمانی ایجاد می ‌شوند که در دهانه فولیکول‌ های مو در پوست شما گرفتگی یا پلاک ایجاد شود.

روش های خانگی برای درمان جوش های سرسیاه

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، درمان جوش سرسیاه معمولاً با محصولات آکنه بدون نسخه امکان پذیر است. جوش ‌های سرسیاه نوعی آکنه خفیف هستند که معمولاً روی صورت ایجاد می ‌شوند، اما بر روی قفسه سینه، گردن، بازوها و شانه ها هم دیده می شود.

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

به گفته بهترین دکتر جوش، جوش ‌های سرسیاه زمانی ایجاد می ‌شوند که در دهانه فولیکول‌ های مو در پوست شما گرفتگی یا پلاک ایجاد شود. هر فولیکول حاوی یک مو و یک غده چربی است که چربی تولید می کند. این چربی که سبوم نام دارد، به نرمی پوست شما کمک می کند.

چربی ها و سلول های مرده پوست در دهانه فولیکول پوست جمع می شوند و برآمدگی هایی به نام کومدو را ایجاد می کنند. اگر پوست روی برجستگی بسته بماند، برجستگی سر سفید نامیده می شود. هنگامی که پوست روی برآمدگی باز شود، قرار گرفتن در معرض هوا باعث می شود که سیاه به نظر برسد و یک جوش سرسیاه تشکیل شود. برخی از عوامل می توانند شانس ابتلا به آکنه و جوش های سر سیاه را افزایش دهند که عبارتند از:

  • تولید بیش از حد چربی بدن

  • تجمع باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه روی پوست

  • تحریک فولیکول های مو زمانی که سلول های مرده پوست به طور منظم از بین نمی روند

  • تغییرات هورمونی

  • مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن ها

علائم جوش سر سیاه چیست؟

به دلیل رنگ تیره، جوش های سرسیاه به راحتی روی پوست دیده می شوند. آنها کمی برآمده هستند، اگرچه دردناک نیستند زیرا مانند سایر جوش ها، ملتهب نیستند.

جوش های سر سیاه چگونه درمان می شوند؟

از جمله روش های درمان جوش های سر سیاه عبارتند از:

با جوش های سرسیاه و روش های درمان آن آشنا شوید

درمان های بدون نسخه (OTC)

بسیاری از داروهای بدون نسخه برای درمان جوش سرسیاه می توانند موثر باشند. این داروها به صورت کرم، ژل و پماد موجود هستند و مستقیماً روی پوست زده می شوند. این داروها حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و رزورسینول هستند.

داروهای تجویزی

اگر درمان OTC آکنه شما را بهبود نبخشد، بهترین دکتر جوش ممکن است به شما پیشنهاد کند که از داروهای تجویزی قوی تری استفاده کنید. داروهایی که حاوی ویتامین A هستند، از تشکیل پلاک ‌ها در فولیکول ‌های مو جلوگیری می ‌کنند. این داروها به صورت موضعی هستند و مستقیماً روی پوست شما زده می شوند و می توانند شامل ترتینوئین، تازاروتن یا آداپالن باشند.

پزشک شما همچنین ممکن است نوع دیگری از داروهای موضعی حاوی بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک ها را تجویز کند. اگر علاوه بر جوش های سرسیاه، جوش یا کیست آکنه هم دارید، این نوع دارو ممکن است بسیار مفید باشد.

خارج کردن جوش

متخصصان پوست یا متخصصان مراقبت از پوست آموزش دیده از ابزار خاصی برای برداشتن پلاک های ایجاد کننده جوش سرسیاه استفاده می کنند.

میکرودرم ابریژن

در طول میکرودرم ابریژن، بهترین دکتر جوش از ابزار خاصی استفاده می ‌کند که حاوی سطحی ناهموار است تا لایه ‌های بالایی پوست شما را سنباده بزند. سنباده زدن پوست، گرفتگی هایی را که باعث ایجاد جوش های سرسیاه می شوند را از بین می برد.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی همچنین گرفتگی ها را از بین می برد و سلول های مرده پوست را که به ایجاد جوش های سر سیاه کمک می کنند، از بین می برد. در طول لایه برداری، یک محلول شیمیایی قوی روی پوست اعمال می شود. با گذشت زمان، لایه های بالایی پوست کنده می شوند و پوست صاف تری در زیر آن نمایان می شود.

لیزر و نور درمانی

لیزر و نور درمانی از پرتوهای ریز نور شدید برای کاهش تولید چربی یا از بین بردن باکتری ها استفاده می کنند. هم لیزر و هم پرتوهای نور به زیر سطح پوست می رسند تا جوش های سرسیاه و آکنه را بدون آسیب رساندن به لایه های بالایی پوست درمان کنند.

روش های جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه

با استفاده از چند مورد از ایده های زیر می توانید بدون صرف هزینه زیاد از ایجاد جوش های سر سیاه جلوگیری کنید:

صورت خود را بشویید

هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خواب صورت خود را بشویید تا تجمع چربی از بین برود. شستشوی بیش از دو بار در روز می تواند پوست شما را تحریک کند و آکنه شما را بدتر کند. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید که پوست شما را قرمز یا تحریک نکند.

شستن هر روز موهای خود را نیز در نظر بگیرید، به خصوص اگر موهایتان چرب است. چربی های مو می توانند به مسدود شدن منافذ پوست کمک کنند. همچنین مهم است که بعد از خوردن غذاهای چرب مانند پیتزا، صورت خود را بشویید، زیرا روغن حاصل از این غذاها می تواند منافذ را مسدود کند.

با جوش های سرسیاه و روش های درمان آن آشنا شوید

از محصولات بدون چربی استفاده کنید

هر محصولی که حاوی چربی باشد می تواند به ایجاد جوش های سرسیاه جدید کمک کند. لوازم آرایشی، لوسیون ها و ضدآفتاب های بدون روغن یا غیر کومدون زا را انتخاب کنید تا از بدتر شدن مشکل خود جلوگیری کنید.

یک محصول لایه بردار را امتحان کنید

اسکراب ها و ماسک های لایه بردار سلول های مرده پوست را از صورت شما پاک می کنند و می توانند به کاهش جوش های سر سیاه کمک کنند. به دنبال محصولاتی باشید که پوست شما را تحریک نکنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید