ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری هم هستند که در صورت مصرف زیاد آنها عوارضی مثل ریزش مو به وجود خواهد آمد.

این ویتامین‌ها باعث ریزش موی سر می شوند

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، همیشه شنیده‌اید که کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ریزش مو را به دنبال دارد. اما آیا می‌دانستید که مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها نیز ممکن است منجر به ریزش مو شود؟ حفظ تعادل در مصرف مواد غذایی اهمیت بالایی دارد. حتی مواد غذایی سالم و مفید اگر بیش از حد توصیه شده مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند با عوارضی ناگوار همراه باشند. می‌دانید مصرف زیاد کدام ویتامین باعث ریزش مو خواهد شد؟

آیا ویتامین‌ها می‌توانند باعث ریزش مو شوند؟

به گزارش مثبت سبز، یکی از دلایل عمده ریزش مو تغذیه ناسالم و کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن است. اگر برای درمان ریزش مو از قرص ضد ریزش مو استفاده می‌کنید، حتما مقدار مصرف را باید بدانید. همچنین مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامین می‌تواند با عوارض همراه باشد. شما باید دقیقا بدانید کمبود کدام ویتامین را دارید و بعد برای مصرف آن اقدام نمایید.

مصرف بیش از حد برخی مواد مغذی می‌تواند به تلوژن افلوویوم که نوعی ریزش موی موقت است، منجر شود. در طول چرخه طبیعی مو حدود 8 تا 10 درصد از موها دچار ریزش می‌شوند.

اما تلوژن افلوویوم بر اثر مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند ریزش مو را تا 30 درصد افزایش دهد. ویتامین A یکی از ویتامین‌هایی است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

مصرف بیش از حد ویتامین A مساوی است با ریزش مو

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که به تقویت سیستم ایمنی، حمایت از قدرت بینایی، حمایت از تولید مثل سالم و رشد و تکامل بدن کمک می‌کند. همچنین برای اینکه فولیکول‌های موی شما به درستی رشد کنند، شما به مقادیر مناسب ویتامین آ نیاز دارید. مقدار توصیه شده ویتامین A برای مردان بزرگسال 900 و برای زنان بزرگسال 700 میکروگرم است.

مصرف زیاد این ویتامین باعث ریزش مو می‌شود

اگر با قرص ویتامین A مصرف روزانه این ویتامین را به بیش از ۳۰۰۰ میکروگرم در روز برسانید، بسیار خطرناک خواهد بود. سطوح بالای ویتامین آ در بدن نه تنها ریزش مو را به دنبال دارد بلکه باعث عوارضی همچون تاری دید و استفراغ خواهد شد.

چرا مصرف بیش از حد ویتامین A موجب ریزش مو می‌شود؟

ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است؛ به این معنا که مازاد آن می‌تواند در کبد ذخیره شود. مصرف بیش از حد ویتامین A یا اوردوز با ویتامین A معمولا با مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین ایجاد می‌شود؛ نه با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین مثل هویج یا کدو حلوایی.

اگرچه ویتامین A برای سلامت مو و رشد طبیعی مو ضروری به شمار می‌آید اما مصرف بیش از حد ویتامین آ در قالب مکمل باعث می‌شود که فولیکول‌های مو بیش از حد فعال شوند؛ به این معنا که فولیکول مو خیلی سریع به مرحله پایان رشد خود خواهد رسید. در این صورت بدن قادر نیست به سرعت تارهای موی جدید را جایگزین موی از دست رفته کند و بنابراین ریزش مو افزایش می‌یابد.

مصرف بیش از حد کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود؟

علاوه بر مصرف بیش از حد ویتامین A که منجر به ریزش مو خواهد شد، ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری هم هستند که در صورت مصرف زیاد آنها عوارضی مثل ریزش مو به وجود خواهد آمد. این ویتامین‌ها و مواد معدنی عبارتند از:

  • ویتامین E: مصرف بیش از 1000 میلی‌گرم ویتامین E در روز می‌تواند به ریزش مو منجر شود.
  • زینک (روی): اگرچه روی یک ماده معدنی مهم برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت موهای سالم است اما جالب است بدانید که مصرف بیش از حد آن ریزش مو را به دنبال خواهد داشت. مقدار توصیه شده زینک برای مردان و زنان به ترتیب ۱۱ و ۸ میلی‌گرم است.
  • سلنیوم: این ماده معدنی نیز برای کمک به رشد موها ضروری است اما مصرف بیش از حد آن ریزش مو، شکنندگی موها، حالت تهوع و بثورات پوستی را به دنبال دارد. بیش از ۴۰۰ میکروگرم سلنیوم در روز نباید استفاده شود.
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید