لرستان مملو از جاذبه‌های دیدنی و زیبا است، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره تماشایی‌ترین بام در لرستان بدانید.

تماشایی‌ترین بام در لرستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد «بام لرستان» نام دارد که بسیاری از گردشگران در هنگام سفر به این استان از آن بازدید می‌کنند، همچنین در میان شهروندان به‌عنوان مکانی دنج و آرام برای استراحت و تفریح شناخته می‌شود. ساخت فاز اول این جاذبه گردشگری و تحقیقاتی که ۸۰۰ هکتار وسعت دارد، در سال ۱۳۸۹ و در ماه رمضان به مرحله اجرا درآمد.

دیدنی‌ترین چشم‌انداز لرستان

در ابتدا در این منطقه هیچ‌گونه پوشش گیاهی و درختی وجود نداشت؛ اما پس از شروع به کار در حدود ۷۰۰ هزار درخت برای ایجاد فضای سبز در آن کاشته شد و ۵۰۰ هکتار از این مجموعه به فضای سبز تبدیل شد. بام لرستان فقط محدود به این فضای سبز مرتفع نیست، بلکه در این مجموعه امکانات و تفریحات متنوعی در نظر گرفته شده است که هر گردشگری را به‌سمت خود می‌کشاند.

هم‌اکنون مجتمع بام لرستان بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی غرب کشور است و به‌عنوان یک مجتمع تفریحی، گردشگری و تحقیقاتی شناخته می‌شود. در سفر به خرم آباد نباید تماشای زیبایی‌های این منطقه تفریحی و هوای خنک آن را از دست داد.

بام لرستان تنها کاربرد تفریحی ندارد؛ پس از اقدامات لازم برای فضای سبز، خدماتی که برای مجتمع انتظار داشتند را تعیین کردند و برای هرکدام محدوده و عرصه‌ای را اختصاص دادند. در طول چند سال گذشته خدمات مختلفی از جمله هتل، رستوران، خزانه پرورش نهال، رصدخانه و باغ وحش با همکاری و مشارکت دولت و بخش خصوصی در این مجموعه ایجاد شده است. همچنین مکان‌هایی برای تفریح و استراحت خانواده‌ها نیز در نظر گرفته شده‌ است.

تماشایی‌ترین بام در لرستان

کار روی این مجتمع هنوز به اتمام نرسیده است و بخش‌های تفریحی، رفاهی و تحقیقاتی بیشتری از جمله آکواریوم گیاهی، بانک ژن، مرکز تحقیقات محیط زیست و حیات وحش، مرکز تحقیقات منابع طبیعی، ایستگاه هوایی پاراگلایدر، پارک آبی، دو هتل چهار و پنج ستاره و... در آن در حال ساخت است.

استان لرستان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که به‌دلیل قرارگیری در کوه‌های زاگرس، دسترسی به بسیاری از آن‌ها دشوار است. برای همین طبیعت استان در بیرون از شهرها به نسبت دست نخورده باقی مانده است. در این بین، شهر خرم‌آباد به‌عنوان مرکز این استان یکی از پررونق‌ترین مقاصد گردشگری منطقه است؛ شهری کوهستانی و خوش آب و هوا که در میان دره‌های پر آب استان لرستان قرار گرفته است. این شهر بناهای تاریخی، رودخانه‌ها و چشمه‌های فراوانی را در خود جای داده است و به همین دلیل، یکی از شهرهای گردشگر پذیر کشور به شمار می‌آید.

جاذبه‌های بام لرستان

چشم‌انداز

بام لرستان زیباترین چشم‌انداز شهر خرم‌آباد محسوب می‌شود که از بالای آن، به‌خصوص هنگام طلوع و غروب خورشید، می‌توانید از منظره زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

تماشایی‌ترین بام در لرستان

به‌ویژه بام لرستان در شب یکی از دیدنی‌ترین چشم‌اندازها را دارد و با نورپردازی‌های جالب، تماشایی‌تر نیز می‌شود. از اصلی‌ترین تفریحات در بام لرستان می‌توان کوهنوردی، پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شب گردی، عکاسی و تماشای چشم‌انداز فوق‌العاده آن به شهر را نام برد. همچنین می‌توانید برای گذراندن یک روز متفاوت به بالای آن بروید و روی یکی از ۳۰۰ سکوی پیکنیکی، روزی خوب در دل طبیعت را تجربه کنید.

آبشار مصنوعی

احداث آبشار مصنوعی با پمپاژ برگردان آب با ارتفاع ۳۲۷ متر در کنار درختان سرسبز، حس آرامش را در فضا بیشتر کرده است و باعث طراوت بیشتر و بالا رفتن جذابیت و زیبایی این مجموعه شده است. علاوه بر عکاسی، در این منطقه به‌دلیل منظره زیبا می‌توان از طبیعت و صدای آرامش‌بخش آب استفاده برد.

رصدخانه

رصدخانه‌ بام لرستان «کاسپین» نام دارد و در ارتفاع ۵۵۰ متری، در بالاترین قسمت کوه قرار گرفته است. این رصدخانه اولین مرکز نجوم و ستاره‌شناسی دانش‌بنیان در ایران است که در ارتفاع ۱۸۶۰ متری از سطح دریا ساخته شده و بهترین محل برای دنبال کردن پدیده‌های نجومی و ستاره‌ها در غرب ایران است که در خاورمیانه بی‌نظیر است. این رصدخانه علاوه بر تجهیزات رصد به هتل، رستوران گردان، آمفی تئاتر و کافی شاپ نیز مجهز است.

تماشایی‌ترین بام در لرستان

از ویژگی‌های رصدخانه کاسپین در بام لرستان گنبد الکترومکانیکی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه، تلسکوپ با قطر آینه ۰٫۵ متر و وجود پیشرفته‌ترین تلسکوپ خورشیدی است. برای بازدیدکنندگان از رصدخانه ۱۶ دستگاه تلسکوپ متحرک و دوربین‌های دوچشمی تعبیه شده است.

با توجه به مدرن بودن رصدخانه کاسپین امکان رصد شگفتی‌های آسمان هم در روز و هم در شب فراهم است. وجود نمایشگاه از زمین تا کیهان در کنار آمفی‌تئاتر ایده‌ای برای به تصویر کشیدن اجرام آسمانی بود که امکان رصد کردن آن‌ها با چشم مسلح امکان‌پذیر نیست. رصدخانه کاسپین ایجاد شد تا روح علاقه‌مندان را از زمین به آسمان پیوند بزند و احساس نزدیکی بیشتری به آسمان در آن‌ها ایجاد کند.

باغ وحش

از دیگر امکانات تفریحی و سرگرم‌ کننده در بام لرستان، باغ وحش آن است که گونه‌های مختلفی از حیوانات و پرندگان را در خود جای داده است. عمده حیواناتی که در این باغ وحش خواهید دید ۱۵۷ حیوان از ۲۷ گونه جانوری عمدتا گوشت‌خوار، مانند شیر آفریقایی هستند.

منبع: کجارو

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • م.پ IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 1
    به دور از شوخی خرم اباد هم مرکز استان ماست و رگ وریشه همه مایکی هست و شهر بسیارزیبا باجاذبه های گردشگری بسیاریست ومردمی مهمان نواز ومتعصب وخونگرمی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید