۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 55441869

کرمان جاذبه‌های خاصی را در دل خود دارد، از این جهت پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و درباره باغ تماشایی فتح‌آباد کرمان بدانید.

باغ تماشایی فتح‌آباد کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: با وجود اینکه اکثر باغ‌های ایران در زمان قاجار ساخته شده‌است، اما هر یک با توجه به موقعیت جغرافیایی، سبک و معماری مختص به خود را دارد. باغ فتح آباد یکی از باغ‌هایی است که در همین دوره ساخته شده‌است و امروزه یکی از جاهای دیدنی کرمان به شمار می‌رود.

باغ فتح‌آباد؛ دیدنی و جالب

باغ فتح آباد در زمان محمدشاه قاجار در بین سال‌های ۱۲۱۶ تا ۱۲۱۸ شمسی ساخته شد. این باغ یکی از باغ‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌رود که به دستور حاکم وقت کرمان، فضلعلی خان بیگلربیگی بنا شد. هدف اکثر پادشاهان یا حاکمان از ایجاد اینگونه باغ‌ها، فراهم کردن مکانی به منظور گردش و تفریح برای خود و اطرافیان بوده ‌است.

پس از بیگلربیگی، حاکم بعدی کرمان یعنی نصرت الممالک، مالکیت باغ را برعهده گرفت. در آن دوران باغ رونق فراوانی داشت. اما هنگامی که باغ به رستم خان امیری رسید، او به دلیل داشتن پنج همسر برای تقسیم ارث به مشکل برخورد و تصمیم گرفت باغ را در سال ۱۳۵۲ وقف کند.

باغ تماشایی فتح‌آباد کرمان

پس از او دیگر به باغ رسیدگی نمی‌شد و قنات هم رو به خشکی بود و آبادی خود را از دست داد. در سالهای بعد با وجود اینکه باغ در فهرست آثار ملی قرار گرفت ولی باز هم توجه زیادی به آن نشد و سرپناهی برای افراد معتاد و بی‌خانه شد. در طی این سال‌ها آسیب‌های فراوانی به باغ وارد شد.

آب مورد نیاز باغ فتح آباد از قناتی در نزدیکی باغ به نام قنات رستم آباد تأمین می‌شد که امروزه به دلیل خشک شدن این قنات از چاه‌های اطراف استفاده می‌شود. در سال ۱۳۹۳ با تلاش‌های استاندار کرمان، مهندس رزم حسینی و همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور عملیات بازسازی و مرمت با حضور بهترین معماران و استادکاران کشور و بودجه ۹ میلیارد تومانی آغاز شد و پس از یک‌سال تلاش بی‌وقفه، در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ درهای باغ فتح آباد به‌روی گردشگران باز شد.

باغ فتح آباد در ۲۵ کیلومتر شهر کرمان در روستای اختیار آباد واقع شده‌است. برای دسترسی به این باغ زیبا دو مسیر پیش‌رو دارید. می‌توانید از کمربندی امام رضا کرمان به روستای زنگی آباد و سپس به روستای اختیار آباد بشوید.

باغ تماشایی فتح‌آباد کرمان

در اول این روستا باغ را خواهید دید. دومین مسیر بلوار هوانیروز کرمان به جاده اختیار آباد است که می‌توانید این مسیر را برای رفتن به باغ انتخاب کنید. اگر در مسیریابی به مشکل خوردید، می‌توانید از لوکیشن زیر استفاده کنید.

معماری خاص و تماشایی باغ فتح‌آباد

با نگاه اول به عمارت باغ فتح آباد سبکی ایرانی – اروپایی را می‌بینیم که در ساخت این عمارت به‌کار گرفته شده‌است. وسعت کل باغ به ۱۳ هکتار و مساحت عمارت آن به ۱۵۰۰ متر می‌رسد. حوض بزرگی با ابعاد ۶ در ۶۰ متر در وسط باغ بنا شده‌است که عمارت را در خود منعکس می‌کند.

معماری خلاقانه و زیبای عمارت، آن را متمایز با تمامی باغ‌های بنا شده در کرمان می‌کند و همین امر باعث شد در نوروز سال ۱۳۹۶ پربازدیدترین جاذبه کرمان معرفی شود. ساختمان اصلی در ضلع شمالی باغ واقع شده‌است. این عمارت با مصالحی همچون خشت خام، ملات و گچ ساخته شده‌است. اتاق‌های پنج دری و سه دری و طاق‌نماهایی که در دو طرف آن قرار گرفته‌، همگی به زیباتر شدن هرچه بیشتر آن کمک می‌کند.

باغ تماشایی فتح‌آباد کرمان

درون و بیرون ساختمان با گچ‌کاری های بی‌نظیری تزیین شده و نورپردازی هایی که در آن قرار داده ‌شده‌است، زیبایی ساختمان را در شب دوچندان می‌کند.

به محض ورود به باغ در سمت راست عمارتی با عنوان عمارت چهارفصل قرار دارد که سبک معماری آن با عمارت اصلی باغ متفاوت است. در ساخت این عمارت از معماری اصیل ایرانی کمک گرفته‌ شده و نمای آن با آجر و گچ و پنجره‌های رنگی تزیین شده‌است. در گذشته نمای عمارت اصلی تنها خشت و ملات بوده، اما پس از بازسازی، از گچ برای نما استفاده شد. همچنین نورپردازی و نیمکت‌هایی که برای بازدیدکنندگان قرار داده‌شده همگی پس از بازسازی به باغ اضافه شده‌است.

این باغ زیبا همانند باغ شازده ماهان در دل کویر بنا شده‌است، با این تفاوت که در اطراف تعدادی باغ و زمین‌های کشاورزی قرار دارد. باغ فتح آباد از سه بخش خیابان اصلی، خیابان دوم و باغ اندرونی تشکیل شده‌است. در خیابان اصلی حوض و عمارت اصلی واقع شده‌است.

باغ تماشایی فتح‌آباد کرمان

در سمت راست خیابان دوم قرار دارد که عمارت چهار فصل و در سمت چپ خیابان اصلی باغ اندرونی جا خوش کرده‌است. در ادامه قصد داریم شما را با بخش‌های مختلف این باغ باشکوه آشنا کنیم.

موزه حکام

یکی از قسمت‌های ارزشمند این باغ، موزه حکام آن است. در این موزه می‌توانید زندگی‌نامه و تصاویر حاکمان شهر کرمان را بخوانید و ببینید. علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند به اینجا آمده و از آن دیدن کنند.

اتاق نقاشی

در زمان گذشته، در عمارت اصلی اتاقی به نام اتاق نقاشی وجود داشت که محل اقامت حاکمان بود. در سراسر این اتاق نقاشی‌های چشم‌گیری کشیده شده و با آب طلا تزیین شده‌بود. متاسفانه برخی افراد به اتاق آسیب رساندند و طلاهای آن را به تاراج بردند ولی هنوز هم می‌توانید از سایر دیوار نگاره‌ها که باقی‌ مانده‌اند بازدید کنید.

عمارت چهارفصل

همانطور که گفتیم در سمت راست باغ، عمارت چهار فصل به چشم می‌خورد. این عمارت در یک طبقه با ایوان‌های ستون‌دار خود و گنبدی زیبا خودنمایی می‌کند. نمای این عمارت با گچ‌کاری و آجرکاری مزین شده‌است. امروزه این عمارت به صورت VIP جهت برگزاری مراسم به مردم اجاره داده می‌شود.

باغ تماشایی فتح‌آباد کرمان

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید