۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
کد خبر: 55440923

گشت و گرد در آرامستان از کارهای جالبی است که پیشنهاد می‌کنیم انجام دهید، از این رو با ما همراه باشید و درباره آرامستانی خاص در قزوین بدانید.

آرامستانی خاص در قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: قبرستان دانسفهان یکی از جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود که سنگ‌ قبرهایی زیبا و کم‌نظیر با قدمت بیش از سه قرن را در خود جای داده است. این سنگ ‌قبرها با نقوش متنوعی مانند تسبیح، انگشتر، مهر، سوزن، قیچی، مناره و گلدسته و... حکاکی شده‌اند. رسم نقوش متنوع بر سنگ قبر افراد غالبا دارای دو پیام و مفهوم یعنی احترام بازماندگان به متوفی، جنسیت و شغل متوفی بوده است. با وجود ارزش تاریخی و هنری بالا، این قبرستان نه‌تنها در کشور، بلکه در استان قزوین نیز ناشناخته مانده است و گذر زمان، بی‌توجهی مسئولان و سودجویی از عوامل تهدیدکننده آن هستند.

آرامستان دانسفهان؛ جذاب و خاص

شهرستان بوئین زهرا و مناطق مجاور آن از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی و تمدنی کشور و آسیا محسوب می‌شوند. هر قسمت از خاک این منطقه دربردارنده محوطه‌های کم‌نظیر باستانی و تاریخی است. تمدن کهن «سگزآباد» به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی و یک‌جانشینی انسان در فلات ایران، از جمله گویاترین نمونه‌های تمدن‌ کهن این منطقه به شمار می‌رود. ارزش تاریخی و فرهنگی بوئین زهرا صرفا به دوره‌های پیش از اسلام محدود نمی‌شود و غنای تمدنی آن در قرون پس از اسلام نیز در تمام جنبه‌های خود، از جمله هنر اسلامی ادامه می‌یابد.

آرامستانی خاص در قزوین

گذشته از معماری بناهای ارزشمند و کهن تاریخی در بوئین زهرا، قبرستان دانسفهان به‌دلیل وجود سنگ‌ قبرهای دارای نقش‌ونگار و خطاطی، از مظاهر زیبای هنر و آداب و رسوم اجتماعی در این منطقه به حساب می‌آید.

متاسفانه این منطقه ارزشمند تاریخی در طول سال‌های متمادی، به‌ویژه سال‌های اخیر صدمه‌های فراوانی از ناحیه سوداگران اشیای تاریخی متحمل شده؛ به‌گونه‌ای که ضرورت محافظت و صیانت بیش از پیش از آن دوچندان شده است.

نویسنده کتاب «تاریخ اسلام در قفقاز و آسیای میانه» معتقد است قدمت قبرستان دانسفهان به حدود سه قرن می‌رسد. ساخت این نوع سنگ قبر با این نوع نگاه و نمادها، از باورهای کهن »شمنیستی» و «توتم‌گرایانه» نشئت می‌گیرد. شمنیسم به‌معنای «دانایی‌گرایی» است و از جمله کهن‌ترین و عمیق‌ترین رسوم تفکر و اندیشه در میان انسان‌ها به حساب می‌آید .

شاهسون‌های منطقه بوئین زهرا و دانسفهان از جمله اقوامی بودند که بنا به روایت‌های تاریخی در اعصار پیش از ظهور اسلام، ادیان تصویری مانوی و شمنیستی داشتند. در این ادیان غالب مفاهیم از طریق نقاشی، رنگ و جلوه‌گری به پیروانشان منتقل می‌شد.

آرامستانی خاص در قزوین

بعدها باور شمنیستی در اقوامی مانند قوم شاهسون از بین رفت و این اقوام از جمله نخستین گروه‌هایی بودند که به مذهب شیعه روی آوردند. از شمنیسم و مانوی‌گرایی تنها گوشه‌ای از سنت‌های آن‌ها بر جای مانده که نقوش روی قبرهای قبرستان دانسفهان یکی از این موارد است.

نمونه مشابه و قدیمی‌تر شمن‌گرایی در میان اقوام ایران را می‌توان در قبرستان شهر باستانی و مرموز «یئری» در شهرستان مشگین شهر مشاهده کرد که از نظر نمادگرایی روی سنگ قبرها، شباهت بسیاری به قبرستان دانسفهان دارد.

سنگ مزارهای خاص

سنگ ‌قبرهای قبرستان دانسفهان با نقوش عجیب و کم‌نظیری همچون تسبیح، انگشتر، مهر، گلابدان، کوزه، سوزن، دوک نخ‌ریسی، قیچی، مناره و گلدسته، رحل قرآن و... حکاکی شده‌اند. این نقوش روی بیشتر سنگ قبرها وجود دارد و هرچه قدمت سنگ‌ها بیشتر باشد، تعداد نقوش روی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. این حکاکی‌ها از احترام بازماندگان به متوفی حکایت دارند؛ مثلا نقش مناره و گلدسته، رحل قرآن، تسبیح، انگشتر و مهر نشان می‌دهند که متوفی در طول زندگی خود فردی مومن بوده است. همچنین این نقوش به‌نوعی به جنسیت و شغل متوفی اشاره دارند؛ چنانکه روی قبر زنان دوک نخ‌ریسی یا تصویر قیچی دیده می‌شود.

آرامستانی خاص در قزوین

تنوع و کیفیت خطوط روی سنگ قبرها از دیگر نکات درخورتوجه درباره این قبرستان است؛ به‌طوری که بیشترین سطح آن‌ها به خطاطی اختصاص یافته‌اند. خطوط تنوع زیبایی دارند؛ حاشیه سنگ قبر غالبا دارای توقیع بوده و سطح میانی سنگ نیز بیشتر با اشعار و اطلاعاتی به خطوط نسخ، ریحان و حتی شکسته نستعلیق حکاکی شده است. نقش خطوط اسلامی روی این سنگ‌قبرها نمایانگر تاثیرات اسلامی است که در غالب سنگ‌ قبرهای قدیمی ایران به چشم می‌خورد.

خطوط روی سنگ‌ها در سبک‌های مختلف و شیوه‌های متنوع اجرا شده‌اند که چیره‌دستی خالقان آن‌ را نشان می‌دهد؛ تا جایی که هرکدام از سنگ‌ها در حد تابلوهای خطاطی استادان قهار معاصر هستند.

کوچه باغ‌های دانسفهان: دانسفهان با کوچه باغ‌های سرسبز و قدیمی‌اش شناخته می‌شود و از همین رو هر سال طبیعت‌دوستان و گردشگران زیادی به دانسفهان سفر می‌کنند. طبیعت زیبا و بکر دانسفهان نه‌تنها در فصل بهار، بلکه در تمام فصول سال دیدنی است.

منطقه حفاظت‌شده دانسفهان: این منطقه با مساحت ۲۷,۰۰۰ هکتار در اراضی جنوب جاده بویین زهرا-همدان قرار دارد.

آرامستانی خاص در قزوین

این منطقه جهت حفظ جمعیت پرندگان منطقه و احیای گونه‌های منقرض‌شده به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد. در گذشته شکار بی‌رویه گونه‌های آهو، قوچ ومیش در این منطقه انقراض آن‌ها را رقم زد. جمعیت پرندگان این منطقه در اثر مدیریت زیست محیطی افزایش یافته است.

منبع: کجارو

کد خبرنگار: ۲۶
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • سیدمسعود قائم مقامی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    10 0
    برای سنگ مزارها اجازه ایمیل و ثبت نظر میدید ولی برای مسائل مهم ممکلت نه؟ چرا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    6 1
    قزوینی های مهمن نواز استان من
  • داود طنوریان IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    4 1
    قبرستان قدیمی با ا ثار تاریخی است موفق باشید
  • کیوان جهانشاهی انبوهی IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 2
    سلام در روستای دینک درمنطقه شمالی قزوین نیزاین نوع قبرستان وجود دارد.سنگ قبر۴۰۰ساله هم دیدم ک متاسفانه دزدیده شده.اماسال قبل سنگ ۳۰۰و۲۴۰ساله هم باهمین نقش نگارای اسب تسبیح اسلحه و...مشاهده کردم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید