۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
کد خبر: 55440909

گشت و گرد در طبیعت روان آدمی را جلا می‌بخشد، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره محبوب‌ترین دریاچه قزوین بدانید.

محبوب‌ترین دریاچه قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه اوان یکی از این دریاچه‌های بکر طبیعی ایران در استان قزوین است که مانند نگینی زیبا در منطقه کوهستانی و خوش آب‌وهوای الموت قزوین می‌درخشد. نزدیکی دریاچه اوان به تهران این محل را به مکانی مناسب برای برگزاری تورهای طبیعت‌گردی یک‌روزه تبدیل کرده است و سالانه میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی است. این دریاچه را که از تالاب‌های تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارد و در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین می‌توانید دیدن ببنید.

اوان؛ دریاچه‌ای محبوب و دیدنی

دریاچه اوان در شهر و دهستان معلم کلایه از توابع بخش رودبار الموت استان قزوین واقع است. این دریاچه در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در میان چهار روستای اوان، ورین، زوار دشت و زر آباد استان قزوین قرار دارد. این دریاچه که به نگین الموت مشهور است یکی از زیبایی‌های این منطقه است که در کنار قلعه الموت از مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌روند.

محبوب‌ترین دریاچه قزوین

مسیر دسترسی به دریاچه اوان این‌گونه است که باید اتوبان تهران قزوین را در پیش بگیرید. به ورودی قزوین و در اصطلاح مردم محلی، به میدان غریب کش رسیدید، سمت راستتان تابلوی الموت را می‌بینید. مسیر قزوین و الموت که مسیری تماشایی و پر از دشت‌های سرسبز و البته کوهستانی و صعب العبور و پر از گردنه های خطرناک و بسیار زیبا است را ادامه می دهید. از رجایی دشت که بگذرید و حدود سه ساعت که راه بپیمایید به یک دو راهی می‌رسید. یک راه به‌سمت الموت و راه دیگر به دریاچه اوان می‌رود. پس از طی هشت کیلومتر و گذشتن از روستای سرسبز زرآباد، گردنه آخر را که رد کنید، دریاچه اوان پیدا می‌شود.

دریاچه اوان با چشم‌اندازی زیبا و بی‌نظیر در میان چهار روستای «اوان»، «ورین»، «زواردشت» و «زرآباد» واقع شده است. اوان به‌معنای وان پر از آب و محل گرد آمدن آب است. این دریاچه بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می‌رسد. این دریاچه از محیط خارج خود آبی را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها منبع آن از آب نزولات جوی و چشمه‌های موجود در کف دریاچه هستند.

محبوب‌ترین دریاچه قزوین

همچنین، از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

بازدید از دریاچه محبوب‌تر قزوین

  • به‌دلیل حفظ اکوسیستم دریاچه اوان صید و شکار در این محل ممنوع است. پس به‌منظور حفظ حیات وحش و محیط زیست این دریاچه از این کارها جدا خودداری کنید.
  • شنا کردن در دریاچه اوان ممنوع به‌دلیل رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود ممنوع است و یک فعالیت پر خطر برای گردشگران محسوب می‌شود.
  • در کنار دریاچه اوان امکانات گردشگری چندانی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد. بهتر است ناهار و شام و وسایل مورد نیاز را با خودتان ببرید. در کنار دریاچه تخت‌هایی برای نشستن و صرف چای، سرویس‌های بهداشتی و محل‌هایی برای چادر زدن مسافران وجود دارد و فضایی نیز برای پارک خودروهای گردشگران در نظر گرفته شده است.
  • بهتر است بدانید که هم در رجایی دشت و هم معلم کلایه (۱۱ کیلومتر بعد از دو راهی دیکین) کافه و رستوران‌های کنار میسر وجود دارد که می‌توانید صبحانه را صرف کنید.
  • نگران تمام شدن بنزین خودروتان نباشید؛ چراکه رجایی دشت و معلم کلایه هر دو پمپ بنزین دارند.

محبوب‌ترین دریاچه قزوین

  • اگر قصد دارید شب را در کنار دریاچه بمانید و کمپ بزنید وسایل و لوازم لازم را با خود ببرید، چون اوان از شهر دور است. در فصول پاییز و زمستان دما بسیار پایین گاهی تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد و در هنگام شب دما به ۱۲ - درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. پس اگر قصد کمپینگ در اطراف این دریاچه را دارید لباس گرم و مناسب به‌همراه داشته باشید.
  • اگر هم می‌خواهید شب را در اقامتگاه سپری کنید، اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در منطقه الموت و در روستاهای نزدیک دریاچه مانند زرآباد و وربن وجود دارد که می‌توانید شب را در آن‌ها بمانید تا با حوصله و وقت بیشتری این منطقه خوش آب‌وهوای قزوین را بگردید.
  • در فصل بهار دریاچه اوان و طبیعت آن از زیبایی دوچندانی برخوردار و در فصل تابستان نیز تفرجگاهی مفرح برای گردشگران است. برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر آن، طلایی‌ترین زمان برای دیدن اردیبهشت‌ماه تا مهرماه است. به‌علت ارتفاع بالای دریاچه و قرار گرفتن در دامنه کوه خشچال، آب و هوای دریاچه در زمستان و پاییز بسیار سرد است.

محبوب‌ترین دریاچه قزوین

  • پرنده‌نگری: دریاچه اوان برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش و به‌ویژه پرنده‌گری نیز یکی از بهترین مکان‌ها است چراکه در زمان کوچ پرندگان و در فصل پاییز پرندگانی چون قو، غاز و مرغابی به این محل مهاجرت می‌کنند و فرصتی مناسب برای تماشای آن به وجود می‌آید.
  • صید ورزشی: ماهی‌گیری در دریاچه اوان ممنوع است اما هرساله اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین بر اساس شرایط اکولوژی این تالاب در چندین نوبت مجوز ماهیگری در دریاچه را صادر می‌کند و که در این صورت صیدورزشی (بگیر و رها کن) انجام می‌شود و بسیاری از صیادان ورزشی و علاقه‌مندان به ماهی گیری از سراسر کشور در این برنامه ورزشی - تفریحی شرکت می‌کنند.
  • اسکیت روی یخ: از تفریح‌هایی که می‌توانید در این دریاچه انجام دهید ورزش مهیج اسکیت روی یخ است که در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن انجام این فعالیت امکان‌پذیر است.
  • قایق‌رانی: در دریاچه اوان قایق‌های پدالی برای قایق‌رانی و لذت بردن از این تفریح فرح‌بخش وجود دارد.
  • کوه پیمایی: ارتفاعات اطراف اوان این فرصت را در اختیارتان می‌گذارند تا ضمن کوهنوردی اوان را از بالای بلندی ببنید و لذت ببرید.

محبوب‌ترین دریاچه قزوین

  • عکاسی: زیبایی‌ها و مناظر اطراف اوان بهترین سوژه‌ها برای عکاسی کردن است. اگر اهل عکاسی هستید، ثبت چشم‌اندازهای زیبایی اوان به‌ویژه مه صبحگاهی بر فراز دریاچه را از دست ندهید.

منبع: کجارو

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید