با دانستن حقوق مسافران، خدماتی را که در ازای خرید بلیط به مسافران تعلق می گیرد، درک خواهند کرد. در این صورت مشکلات آن ها به حداقل می رسد و تجربه پرواز خوبی خواهند داشت.

حقوق مسافرین

حقوق مسافران در پرواز، مجموعه‌ای از حقوق و مزایایی است که برای مسافران هنگام سفر با هواپیما تعیین شده است. این حقوق براساس قوانین و مقررات مربوطه، توافقات بین‌المللی و سیاست‌های شرکت‌های هواپیمایی برای حمایت از حقوق مسافران تعریف می‌شوند.

یکی از اصلی‌ترین حقوق مسافران، حقوق اطلاع رسانی است. شرکت‌های هواپیمایی موظفند به مسافران اطلاعات کاملی درباره بلیت، زمان پرواز، تغییرات زمانی، وضعیت پرواز و سایر جزئیات مربوط به سفر را ارائه دهند. این اطلاعات باید به صورت صحیح و به موقع ارائه شوند تا مسافران بتوانند برنامه‌ریزی صحیحی برای سفر خود داشته باشند.

مسافر حق دارد قبل از پرواز از وزن بار مجازی که می تواند با خود ببرد مطلع شود. به طوری که در فرودگاه و قبل از پرواز مشکلی نداشته باشد. هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما، مسافر می تواند در صفحه خرید بلیط، میزان بار اضافی را بررسی کند. به عنوان مثال در تور روسیه با پرواز نورویند میزان حداقل بار مجاز 20 کیلوگرم است.

حقوق مسافران در پرواز چیست؟
میزان بار مجاز در ایرلاین

با توجه به سلامت اثاثیه شخصی و چمدان مسافران، شرکت هواپیمایی موظف است طبق دستورالعمل ردیابی، ردیابی و جبران خسارت، خسارت مفقود یا آسیب دیدن چمدان را به مسافر جبران کند. در صورت آسیب دیدن چمدان خود، مسافر باید بلافاصله قبل از خروج از فرودگاه گزارش و فهرست محتویات را به شرکت هواپیمایی خود ارائه دهد. علاوه بر این، مسافر باید فهرست کالاها و اقلام ممنوعه را بداند. کالاهای ممنوعه به مجموعه ای از ابزارها، وسایل و اشیاء گفته می شود که حمل و نقل آنها در کابین هواپیما به لحاظ ماهیت ممنوع است. هرکسی که ناخواسته یا عمدا این چیزها را به همراه داشته باشد در طول پرواز دچار مشکل می شود.

حقوق مسافران در پرواز چیست؟
لیست اشیا ممنوعه در سفر

ضمنا مسافر حق دارد از زمان دقیق پرواز اطلاع داشته باشد تا مدارک لازم را در فرودگاه دریافت کند. در صورت تأخیر، شرکت های هواپیمایی باید در مدت زمان معقولی به مسافران اطلاع دهند تا از تأخیر بیش از حد و ازدحام غیرضروری در فرودگاه جلوگیری شود. اگر مسافری در فرودگاه حضور داشته باشد و پرواز با تاخیرهای متعددی مواجه شود، بالطبع مسئولیت مراقبت از مسافر و ارائه پشتیبانی به عهده شرکت هواپیمایی است.

مسافران حق دارند طبق مقررات از شرایط استرداد وجه خود مطلع شوند. به این ترتیب، در صورت کنسل کردن بلیط، می توانند طبق قوانین شرکت هواپیمایی، مبلغ را پس بگیرند. مسافران می توانند هنگام رزرو بلیط، شرایط کنسلی بلیط را از  کارشناسان فروش بپرسند.

شرکت های هواپیمایی و آژانس های بلیط فروشی باید بلیط های مسافری را با مشخصات کامل شامل شرایط و ضوابط بلیط صادر شده، قیمت نهایی (قیمت پایه، گمرک، قوانین کنسلی و هزینه های اضافی)، نام شرکت هواپیمایی و سایر اطلاعات لازم ارسال کنند. به مسافران ارائه دهند.

مسافرانی که دارای شرایط خاص بهداشتی، ناتوانی یا ناشنوایی هستند باید در تمام مراحل کمک و حمایت شوند. البته مسافران هنگام خرید بلیط باید این شرایط را توضیح دهند و اعلام می کند که خود یا شریک زندگی اش مشکل پزشکی دارد.

از طرفی تنقلات یا غذا باید کاملا سالم و تازه باشد تا باعث مسمومیت مسافران نشود. اگر مسافر رژیم غذایی خاصی دارد، مثلاً دیابتی است یا گیاهخوار است، باید به شرکت هواپیمایی هم اطلاع دهد. زمان اطلاع این موضوع پس از خرید بلیط است. خطوط هوایی همچنین باید وعده های غذایی کافی برای مسافران فراهم کنند.

حقوق مسافران در پرواز چیست؟
خوراکی ها و غذاهای  هواپیما

خطوط هوایی بهتر است برنامه های ویژه ای را برای سرگرمی مسافران در نظر بگیرند. مهمانداران هواپیما نیز باید با مسافران مهربان باشند، در برابر مشکلات آنها صبر و مهربانی نشان دهند و رفتاری به دور از تبعیض و نژاد پرستی از خود نشان دهند.

با دانستن حقوق مسافران، خدماتی را که در ازای خرید بلیط به مسافران تعلق می گیرد، درک خواهند کرد. در این صورت مشکلات آن ها به حداقل می رسد و تجربه پرواز خوبی خواهند داشت.

خدمات گردشگری

امروزه با گسترش سفرها، افزایش تعداد مسافران و به تبع آن افزایش آژانس های مسافرتی، ایرلاین ها و افزایش مراکز خرید تور، رقابتی بین آنها نصب شده است که عمدتاً به نفع گردشگران بوده است. هر یک از خطوط هوایی یا فروش بلیط با ارائه خدمات متفاوت به مسافران از خود پیشی می گیرند.

با وجود گسترش اینترنت و بازار فروش آنلاین ، مردم به راحتی می توانند خدمات آژانس های مختلف را با هم مقایسه کرده و بهترین تور را انتخاب کنند. با پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات، دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای خرید بلیط هواپیما نیست.

با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانید به سرعت وب سایت های معتبری در زمینه خرید تور پیدا خواهید کرد. با چند کلیک ساده میتوانید تور دلخواه خود را رزرو کنید. در این زمینه می توان آژانس آرزوی سفر را اولین و قابل اعتمادترین وب سایت ارائه دهنده خدمات گردشگری نامید. این آژانس با بیش از یک دهه تجربه و با کارشناسان فروش مجرب امکان خرید تور قسطی را برای شما فراهم نموده تا بدون نگرانی از هزینه های سفر تور دلخواه خود را رزرو نموده تا در بهترین هتل ها و با بهترین خدمات خاطرات خوشی را از سفر خود به ارمغان بیاورید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید