۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 55438963

طبیعت‌گردی و تماشای تالاب‌ها در ایران تجربه منحصربه‌فردی توصیف می‌شود از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم تالاب چغاخور در کجاست.

تالاب چغاخور در کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: چغاخور که بیشتر از ۲,۳۰۰ هکتار مساحت دارد، در قدیم محل استراحت ایل بختیاری بود و امروزه نیز پذیرای عشایر بختیاری در طول تابستان است. هزاران پرنده ساکن تالاب هستند که در این میان، پرندگان مهاجر در فصل بهار و زمستان به چغاخور مهاجرت می‌کنند و زیبایی خاصی به آن می‌بخشند. علاوه بر پرنده‌نگری، امکان ماهیگیری، پیک‌نیک، طبیعت‌گردی و... در تالاب چغاخور وجود دارد. ضمن اینکه جاذبه‌های متنوعی در اطراف تالاب وجود دارد.

چغاخور؛ تالابی شگفت‌انگیز

تالاب مهم و دیدنی چغاخور در دهستان چغاخور واقع است. این دهستان با مساحتی حدود ۲۲۰ کیلومترمربع در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. از لحاظ جغرافیایی این تالاب در دهستان چغاخور در دامنه ارتفاعات برآفتاب در شمال و از جنوب در امتداد کوه های کلار نیز نقش بسته است. رشته کوه زیبای کلار نیز در سمت جنوب غربی مشرف بر تالاب است که قله آن ۳۸۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاری وسیع در بر گرفته که مساحت آن حدود ۷۰۰ هکتار برآورد شده است.

تالاب چغاخور در کجاست؟

این مرغزار در ماه‌های اردیبهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می‌گذارد، از این هم وسیع‌تر می‌شود. مساحت آبی تالاب از ۱۳۶۰ هکتار قبل از احداث سد بر روی آن تا ۲۳۰۰ هکتاری بعد از احداث سد و مساحت منطقه شکار ممنوع ۲۵۰۰ هکتار برآورد شده است.

میانگین دمای هوا در این منطقه در گرم ترین ماه های سال (مانند مرداد) به ۲۱ درجه سانتی گراد و در سردترین ماه های (مانند دی) نیز به منفی ۶ درجه هم می رسد. همچنین میانگین دما در این منطقه حدود ۷۰۰ میلی متر است. از همین رو بهترین زمان برای سفر به تالاب چغاخور در چهارمحال و بختیاری نیز فصل بهار و پاییز است.

عواملی مانند قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی، برخورداری از تنوع بالای زیستگاهی، گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولقان، علی آباد و گندمان اهمیت تالاب چغاخور را به لحاظ گردشگری دوچندان ساخته است. این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی و همچنین گونه های مختلفی از ماهی هایی کپور، فیتوفاک، آمور و شیرماهی می باشد.

تالاب چغاخور در کجاست؟

هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبا و بی نظیر این جاذبه های طبیعی سبب شده تا گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این منطقه سفر کنند. گفته می‌شود که چغاخور از دو کلمه فارسی و ترکی تشکیل شده است؛ به این صورت که «خور» در پارسی به آفتاب تعبیر شده و «چغا» به ترکی یعنی تپه و مرغزار. به این ترتیب، چغاخور به‌معنای «مرغزار خورشید» است.

محل قرارگیری تالاب چغاخور

چغاخور یک تالاب بین‌المللی معروف و از جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که در ارتفاع ۲,۱۰۰ متری کوهستان مرکزی زاگرس در میان علفزاری وسیع و در دامنه کوه‌های کلار قرار دارد و یکی از تالاب‌های مهم کشور برای زیست پرندگان آبزی به حساب می‌آید.

انعکاس چشم‌انداز دیدنی طبیعت پیرامون و رقص توام با آواز پرندگان بر سطح تالاب بسیار چشم‌نواز است. در فصل بهار در یک سوی تالاب، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و سپیدپوش کلار و در سوی دیگر، درختان و چمن‌زاری وسیع و سرسبز خودنمایی می‌کنند. این منطقه در تابستان محل ییلاق عشایر بختیاری است که تماشای زندگی آرام و باصفایشان به‌اندازه تماشای زیبایی‌های طبیعی چغاخور، برای گردشگران جذابیت دارد.

تالاب چغاخور در کجاست؟

عواملی مانند قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی، برخورداری از تنوع بالای گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولقان، علی‌آباد و گندمان اهمیت تالاب چغاخور را به‌لحاظ گردشگری دوچندان ساخته و تالاب را در زمره یکی از کانون‌های گردشگری استان قرار داده است.

از سال ۱۳۷۸ به‌دلیل گونه‌های جانوری نادر در اطراف تالاب و شرایط متنوع زیستی آن، سازمان حفاظت محیط زیست، چغاخور را منطقه شکار ممنوع اعلام کرد و آن را تحت پوشش و حمایت خود قرار داد. منطقه شکار ممنوع تالاب بیش از ۲,۳۰۰ هکتار مساحت دارد. چغاخور یکی از تالاب‌های کنوانسیون بین‌المللی رامسر است و در فهرست مناطق مهم پرندگان (IBA) نیز به چشم می‌خورد. این تالاب بخشی از یازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران با عنوان «تنگ صیاد-سبزکوه» به شمار می‌رود که به ثبت جهانی رسیده است.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، ۴۴ کیلومتری شهر بروجن، جاده شهرکرد-خوزستان

تالاب چغاخور در ۴۴ کیلومتری بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این تالاب در نزدیکی شهر بلداجی و در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان، در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

تالاب چغاخور در کجاست؟

چغاخور بین ارتفاعات نسبتا بلند برآفتاب در شمال، کلار در جنوب و شاهپور ناز در غرب واقع شده و از زیباترین تالاب‌های استان است.

مسیر تالاب چغاخور از شهرکرد: برای اینکه از شهرکرد به تالاب چغاخور بروید، می‌توانید وارد مسیر شهرکرد-خوزستان شوید و از شمس آباد، شلمزار و گهرود عبور کنید. درست قبل از ورودی جاده‌ای که به ایذه می‌رود، به تالاب چغارخور خواهید رسید.

مسیر تالاب چغاخور از بروجن: دسترسی به تالاب از شهر بروجن به این صورت است که باید از جنوب غربی شهر وارد جاده‌ بلداجی شوید. پس از گذشتن از بلداجی،‌ آورگان و کلبی بک به تالاب چغاخور می‌رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • اسدی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    بهتر بودچغاخور رایکی ازمناطق گردشگری شهربروجن بلداجی معرفی میکردی چون به این دوشهرخیلی نزدیکتراست وهموطن عزیز ازاین دوشهرراحت ترمی توانند به این تالاب برسن وسپاس ازمعرفی تالاب زیبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید