۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 55438493

در این مطلب قصد داریم تحلیلی راجع به نزدیک ترین فولادها به آهن داشته باشیم.

نزدیک ترین فولادها به آهن

در صورتی که درصد آلیاژهای اضافه شده به آهن، کم باشد، محصول نهایی که همان فولاد است، شباهت بسیار زیادی به آهن خواهد داشت. به بیان دیگر فولادهای کم آلیاژ، نزدیک ترین فولادها به آهن هستند. به عنوان مثال در فولاد ST52 تنها 2.42 درصد آلیاژ به کار رفته است و مابقی مواد تشکیل دهنده این نوع فولاد، همان مواد تشکیل دهنده آهن است. در واقع فولاد  ST52، شباهت بسیار زیادی به آهن عادی دارد.

آلیاژهای به کار رفته در نزدیک ترین فولادها به آهن

به منظور ساخت فولاد، آلیاژهای مختلفی را با هم ترکیب می کنند. اضافه شدن هر نوع آلیاژی به آهن، سبب می شود که قابلیت ها و خواص محصول نهایی، متفاوت شود. تعدادی از این آلیاژها عبارت هستند از:

  1. آلیاژ منگنز
  2. آلیاژ سیلیسیوم
  3. آلیاژ مولیبدن
  4. آلیاژ کربن

فولادهای کم آلیاژ نزدیک ترین فولادها به آهن

فولاد ها به دو دسته فولاد کم آلیاژ و فولاد پر آلیاژ تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی بر اساس میزان کربن موجود در آن ها است. نزدیک ترین فولاد به آهن، فولادی است که مقدار کربن کمی دارد. فولاد هایی هم که دارای کربن زیادی هستند، دورترین فولادها به آهن هستند یا به بیان دیگر، بیشترین اختلاف را با آهن دارند.

قیمت نزدیک ترین فولادها به آهن

از آن جایی که میزان آلیاژ به کار رفته در فولاد های نزدیک به آهن کم است، آن ها را با قیمت کم تری نسبت به فولادهای پر آلیاژ می توانید تهیه کنید. به بیان ساده‌ تر، هر چه میزان آلیاژ استفاده شده در ساخت یک نوع فولاد، بیشتر باشد قیمت آن هم به همان تناسب افزایش پیدا خواهد کرد.

فولاد ST52

فولاد ST52 یک نوع فولاد بسیار پر استفاده و محبوب است. از این نوع فولاد به صورت گسترده در صنایع مختلف استفاده می شود. فولاد ST52 دارای خواص بسیار مناسبی است. در واقع وجود عناصری مانند گوگرد و فسفر و منگنز و سیلیسیوم و کربن در این نوع فولاد باعث به وجود آمدن خواص متمایزی در آن شده است. همین خواص موجود در این نوع فولاد، امکان استفاده از آن را در کاربردهای متنوع فراهم کرده است. به عنوان مثال، خواص این نوع فولاد باعث شده اند که عمل جوش کاری را به راحتی بتوان بر روی آن انجام داد. از جمله کاربردهای فولاد ST52 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده گسترده از فولاد ST52 در صنعت اسلحه سازی و در همه موارد مربوط به صنایع نظامی
  2. استفاده گسترده از فولاد ST52 در صنعت خودرو سازی و موتور سیکلت سازی

در ساخت فولاد ST52 از یک سری از آلیاژها استفاده می شود. به عبارت بهتر، آلیاژهای به کار رفته در فولاد ST52 به پنج عنصر محدود می شوند که این عناصر و میزان استفاده از آن ها عبارت هستند از:

  1. 0.2 درصد آلیاژ کربن
  2. 0.55 درصد آلیاژ سیلیسیوم
  3. 1.6 درصد آلیاژ منگنز
  4. 0.035 درصد آلیاژ فسفر
  5. 0.035 درصد آلیاژ گوگرد

مقاطع زیادی هم از این نوع فولاد ساخته می شوند. از جمله مقاطعی که از فولاد ST52 تولید می شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. میلگرد ST52
  2. مقطع فولادی ورق
  3. مقطع فولادی تسمه
  4. مقطع فولادی لوله

فولاد ST37

فولاد ST37 یکی دیگر نزدیک ترین فولاد ها به آهن است. این نوع فولاد در گروه فولاد های کم آلیاژ و کم کربن طبقه بندی می شود. از چندین آلیاژ به منظور ساخت فولاد ST37 استفاده می شود. عناصر تشکیل دهنده فولاد ST37 به همراه درصد استفاده از هر کدام، عبارت هستند از:

  1. 0.16 درصد آلیاژ کربن
  2. 0.35 درصد آلیاژ سیلیسیوم
  3. 0.3 تا 1.2 درصد آلیاژ منگنز
  4. 0.025 درصد آلیاژ گوگرد
  5. 0.02 درصد آلیاژ فسفر
  6. 0.3 درصد آلیاژ کروم
  7. 0.3 درصد آلیاژ مس

فولاد ST37 دارای کاربردهای زیادی دز صنایع مختلف است. کاربردهای این نوع فولاد عبارت هستند از:

  1. در صنعت ساختمان سازی
  2.  در صنعت راه سازی
  3.  در صنعت پل سازی

مقاطع زیادی هم از این نوع فولاد ساخته می شوند. از جمله مقاطعی که از فولاد ST37 تولید می شوند، عبارت هستند از:

  1. مقطع فولادی میلگرد
  2. مقطع فولادی ورق
  3. مقطع فولادی تسمه

فولاد MO40

فولاد  MO40از جمله فولاد های کم آلیاژ و یا همان میکرو آلیاژ است. در واقع خواص فولاد  MO40  نزدیکی بسیار زیادی به خواص آهن دارند. این نوع فولاد در بازار با نام فولاد1/7225 نیز شناخته می شوند. آلیاژ های کروم و مولیبدن موجود در این نوع فولاد، باعث می شوند که خاصیت چقرمگی آن افزایش پیدا کند. فولاد MO40 دارای استحکام کششی بسیار بالایی است. همچنین این نوع فولاد، هدایت گرمایی خوبی دارد و از دوام بالایی نیز برخوردار است. از سوی دیگر فولاد  MO40  دارای قابلیت جوش کاری بسیار خوبی است. همچنین این نوع فولاد به خوبی شکل می پذیرد. همه این ویژگی های مثبت موجود در این نوع فولاد باعث می شوند که میزان استفاده از آن در صنایع و کاربردهای مختلف بسیار زیاد باشد. از جمله کاربردهای فولاد  MO40 عبارت هستند از:

  1. در ساخت چرخ های دندانه دار
  2. در ساخت پنیون ها
  3. در ساخت شاتون
  4. در ساخت در ساخت غلتک های صنایع سیمان
  5. در ساخت پیچ های مقاوم
  6. در ساخت دستگاههای سنگ شکن
  7. در ساخت میله های اتصال

فولاد CK45

 فولاد  CK45نزدیک ترین فولاد به آهن است. همین امر باعث می شود که قیمت پایینی داشته باشد. قیمت پایین آن نیز دلیلی ندارد جز کم بودن میزان کربن استفاده شده در ساخت آن. این نوع فولاد، کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. به عنوان مثال صنعت خودرو سازی، مهم ‌ترین صنعتی است که از این نوع فولاد به صورت گسترده استفاده می‌ کند. در واقع قیمت پایین فولاد  CK45هم صنایع خودرو سازی را به استفاده گسترده از آن ترغیب می کند. به جز قطعات خودرو، برای ساخت تجهیزات دیگری نیز از فولاد  CK45 استفاده می شود. سایر تجهیزاتی که از فولاد  CK45ساخته می شوند، عبارت هستند از:

  1. انواع پیچ و مهره
  2. انواع چکش

چند نمونه آلیاژ در ساخت فولاد  CK45مورد استفاده قرار می گیرند. آلیاژهای به کار رفته در ساخت فولاد  CK45 و میزان هر کدام در لیست زیر آورده شده اند:

  1.  0.42 تا نیم درصد آلیاژ کربن
  2.   0.4 درصد آلیاژ سیلیسیوم
  3.  0.5 تا 0.8 درصد آلیاژ منگنز
  4. 0.035  درصد آلیاژ گوگرد
  5.  0.035  درصد آلیاژ فسفر
  6.  0.4 درصد آلیاژ کروم
  7. 0.1  درصد آلیاژ مولیبدن
  8. 0.4  درصد آلیاژ نیکل

مقاطع زیادی هم از این نوع فولاد ساخته می شوند. از جمله مقاطعی که از فولاد CK45 تولید می شوند، عبارت هستند از:

  1. مقطع فولادی میلگرد
  2. مقطع فولادی ورق
  3. مقطع فولادی تسمه

قیمت فولاد Ck45 نسبت به بسیاری از انواع دیگر فولاد، کم تر است و دلیل این امر هم پایین بودن میزان آلیاژ به کار رفته در ساخت آن است. با این وجود نمی توانیم قیمت فولاد CK45 را به صورت دقیق بیان کنیم. چرا که نوسانات بسیار زیادی در بازار وجود دارد و بالا و پایین شدن قیمت دلار، تاثیر کاملا مستقیمی بر روی قیمت انواع فلزات از جمله قیمت CK45 دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید