۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
کد خبر: 55438293

روستاگردی تجربه کم نظیری است، در همین راستا با ما همراه باشید تا بدانیم یکی از عیجب‌ترین روستاهای ایران یعنی روستای ماخونیک کجاست.

روستای ماخونیک کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در برخی منابع آمده است که قدمت روستا و منطقه ماخونیک به هزاران سال پیش باز می گردد و این روستا تاریخ کهنی دارد. یکی از شواهد این ادعا نیز سنگ نگاره ای ست که در نزدیکی قنات ماخونیک کشف شده و نقش چوپان و بزی بر روی آن دیده می شود. البته این نقش طی سال ها به دلایل مختلف مانند باران، دخالت انسان و باد تا حد زیادی از بین رفته و چیز زیادی از آن باقی نمانده است. به غیر از این سابقه مکتوب دیگری در مورد تاریخ این روستا وجود ندارد. تنها "کلنل چارلز ادوار دبیت" در کتاب سفرنامه خراسان و سیستان در دوره ناصرالدین شاه اشاره هایی به منطقه ماخونیک کرده است.

ماخونیک؛ روستایی درخورتوجه

هرچند ممکن است که با شنیدن نام ماخونیک اولین چیزی که ذهنتان می‌رسد، روستایی باشد که مردمان آن قدی کوتاه دارند و به روستای آدم کوتوله‌ها معروف شده است؛ اما قطعا بیشتر تعجب خواهید اگر با فرهنگ و باورهای خاص و عجیب و غریب اهالی ماخونیک آشنا شوید.

روستای ماخونیک کجاست؟

ماخونیک روستای شگفت‌انگیز و دورافتاده و پنهان در میان کوه‌ها است و از جاهای دیدنی بیرجند به شمار می‌آید. روستایی که به خاطر آداب و رسوم و فرهنگی که مردمان زحمت کش و مهربانش دارند، نه‌تنها در ایران بلکه در جهان نیز معروف شده است. روستای ماخونیک در منطقه ماخونیک و در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد.

همین دور بودن ماخونیک عاملی برای انزوا و تاثیرپذیری کمتر آن از محیط بیرونی شده است؛ به‌گونه‌ای که مسافران و سیاحانی که در قرن ۱۹ میلادی از این روستا دیدن کردند، از انزوای مردمان آن حیرت زده شدند. ماخونیک حتی تا ۴۰ سال پیش ارتباط بسیار محدودی با جامعه بیرون داشت و از دهه‌های اخیر است که این روستا به برخی از امکانات رفاهی دست پیدا کرده است.

از دیدنی‌های این روستا می‌توان به سنگ سیاه یا سنگ‌نگاره، بنای برج و قلعه، برج گل انجیر، منزل سرگردونی و نادر مرده اشاره کرد. یک برج سنگی در طبقات بالای روستا ساخته شده است؛ به‌طوری که به اطراف روستا اشراف داشته باشد. از این برج جهت دیده بانی استفاده می‌کردند تا در صورت حمله احتمالی دشمن، به همه اهالی روستا اطلاع دهند.

روستای ماخونیک کجاست؟

اهالی ماخونیک افغان‌هایی هستند که چندین قرن پیش به ایران مهاجرت کردند و با زبان فارسی و با لهجه خاص محل تکلم می‌کنند. این مردمان اهل تسنن و پیرو ابوحنیفه نعمان بن ثابت، از ائمه چهارگانه اهل سنت هستند و علاقه بسیاری به آموزش مسائل دینی دارند. به‌طوری که در این روستا یک موسسه علوم قرآنی وجود دارد و در میان روستاهای منطقه مرکزیت دارد. روستاییان اطراف نیز، که از هم‌کیشان ماخونیکی‌ها هستند، ترجیح می‌دهند به‌جای مدارس دولتی، فرزندانشان را برای آموزش‌ به مدارس دینی بفرستند.

مهاجرت و رفتن به شهر در بین ماخونیکی‌ها یعنی طرد جامعه و جابه‌جایی آن‌ها نیز منحصر به کلاته‌های منطقه ماخونیک است. آنان حتی با وجود فقر و مشکلاتی که داشته‌اند، حاضر به ترک روستا نمی‌شدند؛ هرچند که برای کارهای موقت و فصلی به‌جای دیگر می‌رفتند که تعداد آن‌ها بسیار کم بوده است.

در باورها و عقاید ماخونیکی‌ها تجاوز و غارت اموال دیگران معنایی ندارد و مردمانی صلح‌طلب هستند که حتی شکار هم نمی‌کردند. بسیاری از آداب و رسوم نیز از نحوه قضاوت تا شیوه کشاورزی و از چگونگی تقسیم ارث تا بازی‌ها، همگی از گذشته‌های دور جریان داشته و اغلب آن‌ها دست نخورده باقی مانده است.

روستای ماخونیک کجاست؟

محل قرارگیری روستای جالب ماخونیک

روستای ماخونیک روستای عجیب و جذاب در استان خراسان جنوبی که جز هفت روستا و دهکده عجیب در جهان است. روستای ماخونیک یک روستای منحصر به فرد در گوشه‌ای دور افتاده در استان خراسان جنوبی ایران است که قدمت آن به صدها سال پیش برمی‌گردد. این دهکده مرموز که به عنوان سرزمین لی لی پوتیان شناخته می شود بیشتر ساکنانش افراد قد کوتاه هستند.

این روستا با معماری قابل توجه یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان است. اغلب ساکنان این روستا قدی کوتاه دارند و دلیل این امر ازدواج‌های فامیلی و رژیم غذایی نامناسب اجداد این افراد است که به همین دلیل معماری خانه‌های روستا نیز برای افرادی با قدی کوتاه مناسب است.

علاوه بر ظاهر عجیب خانه‌های این روستا در گذشته اهالی روستا در مورد عادات غدا خوردن رفتاری عجیب داشتند و شاید جالب به نظر برسد که حتی چای هم نمی‌خوردند. این روستا در شهرستان سربیشه، استان خراسان جنوبی، نزدیک مرز ایران و افغانستان واقع شده است. این روستای جذاب و دیدنی سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است.

روستای ماخونیک کجاست؟

نزدیکترین شهر به روستای ماخونیک شهر بیرجند است. بنابراین، برای رفتن به روستا ابتدا باید به بیرجند بروید. از تهران پروازهای روزانه به بیرجند انجام می‌شود و همچنین می‌توانید با اتوبوس نیز به آنجا بروید. در حال حاضر، پروازهای هفتگی مشهد-بیرجند روزهای چهارشنبه انجام می شود، البته قبل از سفر می‌توانید پروازهای چارتری یا سایر پروازها را بررسی کنید سپس با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به بیرجند سفر کنید. از بیرجند نیز تنها راه رفتن به روستای ماخونک با اتومبیل‌های شخصی است. برای رسیدن با روستای ماخونیک حدود ۲ ساعت از بیرجند نیاز به رانندگی است. برای رفتن به روستای ماخونیک به راحتی می توانید در بیرجند ماشین اجاره کنید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر سربیشه، روستای ماخونیک

اگر می خواهید به ماخونیک سفر کنید بهتر است خودتان را به شهر بیرجند برسانید. راه بیرجند را به سمت شرق و به سمت شهر سربیشه ادامه دهید و از آنجا راه روستای درح را در پیش بگیرید. کمی که پیش رفتید مسیر را به سمت فرعی روستای توتک و سفال بند ادامه دهید. روستای ماخونیک بعد از روستای سفال بند قرار دارد.

روستای ماخونیک کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید