۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 55437146

آلاشت از زیباترین مناطق گردشگری شمال ایران است، در همین راستا با ما همراه باشید تا درباره سوغات آلاشت بدانیم.

سوغات آلاشت

سلام نو _ سرویس گردشگری: آلاشت، بهشت تاریخی مازندران و منطقه‌ ای بسیار رویایی و خیال انگیز با چشم‌ اندازی از کوه ‌های مه گرفته و باغ ‌های میوه است که بر فراز ارتفاعات به شما امکان قدم زدن روی اقیانوسی از ابرها را می ‌دهد و پدیده ‌ای اعجاب ‌انگیز که امکان ندارد تجربه آن را فراموش کنید. یکی از مناطق گردشگری این منطقه سواد کوه است که با داشتن روستا های دیدنی و طبیعت بی نظیر خود، همیشه به عنوان یکی از مقاصد مهم برای سفر انتخاب شده است.

آلاشت؛ سرزمین دیدنی‌های بکر

شهر آلاشت در ابتدا یک روستا بود و در سال ۱۳۵۲ با تاسیس شهرداری تبدیل به شهر شد. آلاشت در ۱۹ تیرماه سال ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط وزارت فرهنگ و هنر به‌دلیل داشتن شاخصه‌های معماری بومی و ارزشمند در فهرست آثار ملی کشور با عنوان «محله قدیمی آلاشت» به شماره ۸۶۷ به ثبت رسیده است. آلاشت از چند محله تشکیل شده است و نام خانوادگی بیشتر اهالی، پسوند همان محله را نیز دارد. جالب است بدانید که شهر آلاشت را به‌دلیل ارتفاع، آسمان پاک و بدون غبار و آلودگی و وجود یک رصدخانه مشهور، به‌عنوان بهشت ستاره‌شناسان و منجمان می‌شناسند. آلاشت، خواهرخوانده بابل است.

سوغات آلاشت

زندگی مدرن و سنتی در آلاشت فیروزکوه در هم تنیده شده‌اند. کوچه‌های سنگ‌فرش، تنگ و باریک که فقط دونفر می‌توانند از کنار هم عبور کنند و خانه‌های خشتی با سقف‌های چوبی و شیروانی از خصوصیات این شهر هستند که عناصر دنیای مدرن نیز در آن جای دارد. فروشگاه، سوپرمارکت، پمپ بنزین، هواشناسی، هتل و رصد خانه از جمله تاسیسات مهمی هستند که در آلاشت وجود دارند. هتل نیمه مخروبه آلاشت در زمان پهلوی دوم برای اقامت موقت دربار و خانواده ساخته شد؛ اما امروز قسمتی از آن در اختیار کارکنان پمپ بنزین و شرکت نفت است و دیگر کاربری هتل برای عموم را ندارد.

این شهر در ارتفاعات قرار دارد و همین باعث می‌شود مانند روستای فیلبند پدیده دریای ابر را در طبیعت اینجا هم ببینید. وجود جنگل‌ها و کوهستان‌های دیدنی نیز باعث علاقه طبیعت‌گردان به این شهر و روستاهای اطرافش شده است. از جمله مقاصد محبوب طبیعت‌گردان در آلاشت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

روستای چرات: روستایی در حدود ۲۲ کیلومتری آلاشت که آبشار و غار و چشمه‌ای را در خود دارد که از دیدنی‌های طبیعی آلاشت محسوب می‌شوند.

سوغات آلاشت

روستای لیند: این روستا به خاطر جنگل زیبایش شهرت دارد که دارای قدمتی ۴۰ میلیون ساله در میان جنگل های هیرکانی ایران است.

رستم دکت: در شاهنامه فردوسی آمده است که رستم، سنگی بزرگی را به سوی دیوها پرتاب می‌کند. می‌گویند این سنگ در نزدیکی آلاشت بر زمین فرود آمده و امروزه در روستایی به نام گلیون قرار دارد. رستم دکت یعنی جایی که رستم افتاده است.

سوغاتی‌های مهم آلاشت

جاجیم، مهم‌ ترین سوغات روستا آلاشت است که در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ هجری شمسی به نام آلاشت ثبت ملی شد و نشان جغرافیایی ملی دریافت کرد. این زیرانداز دو رویه و رنگارنگ توسط زنان این شهر بافته می ‌شود و شما می‌ توانید آن را در مغازه ‌های کوچک شهر و محلی این مکان پیدا کنید.

از دیگر سوغاتی ‌های روستا آلاشت می‌ توان به میوه‌ ها و گیاهان دارویی، پنیر خیکی که پنیری که در خیک یا مشک چرمی درست می‌ شود و محصولات لبنی چون شیر، کره، پنیر و ماست و میوه ها و گیاهان دارویی محلی که چون از آنجایی که میزان بارش باران در این منطقه زیاد است معمولا در فصل بهار گیاهان دارویی متنوعی در این منطقه رویش پیدا می کند.

سوغات آلاشت

جالب است که بدانید یکی از تفریحات مردم این منطقه چیدن این گیاهان دارویی در فصل بهار است. بومیان این منطقه زمانی که گردشگر ها به روستا الاشت سفر می کنند این گیاهان دارویی را به فروش می رسانند. شما نیز می توانید از میوه ها و گیاهان دارویی که بدون شک خاصیت و عطر کم نظیری دارند خریداری کرده و از خواصشان استفاده کنید.

در سفر به روستا آلاشت به ‌هیچ‌ عنوان نباید از خوردن غذا های محلی این منطقه بکرغافل شد. غذا هایی که طعم آن‌ ها برای همیشه زیر زبان شما می ‌ماند و تجربه سفر به این بهشت مه ‌آلود بر فراز ابر ها را تکمیل می ‌کنند.

سبزی پلو با گردو، دیس کباب که از بره کامل شکم ذپر با آلو و مغز گردو درست شده، ورساق، کنس نون، کئی پلا با کدو حلوایی ریز سرخ شده با شکر به ‌همراه برنج، نیمرو و ماست پخته می شود و شیش انداز که غذایی شبیه به فسنجان و متشکل از رب ازگیل، دانه انار و تخم ‌مرغ است.

سوغات آلاشت

کئی پلا که کدو حلوایی ریز سرخ کرده که به همراه شکر و با برنج طبخ می ‌شود و در کنار آن نیمرو و ماست سرو می‌ کنند، از جمله غذا های محلی و لذیذ روستا آلاشت هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید