همراه باشید تا از سوغات عشق آباد که گنجینه‌ای از ابریشم و هنر است بیشتر بدانیم.

سفری به سرزمین فرش‌های افسانه‌ای و زیورآلات قبیله‌ای

به گزارش سلام نو آنطور که کجارو نوشته است عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، در تقاطع جاده ابریشم، دروازه‌ای به سوی تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین است. گشت و گذار در بازارهای پررونق این شهر، گویی سفری در گذر زمان است. در میان انبوه پارچه‌های ابریشمی، فرش‌های نفیس و زیورآلات قبیله‌ای، ردپای هنر و ذوق مردمان ترکمن در هر گوشه به چشم می‌آید.

پارچه‌های دست‌بافت، یادگاری اصیل از جاده ابریشم

کتانی، پارچه‌ای ابریشمی که از دستان هنرمندان ترکمن زاده می‌شود، گویی از دل تاریخ بیرون آمده است. ترکمنستان، مهد پرورش کرم ابریشم و تولید ابریشم، قرن‌هاست که این پارچه‌های نفیس را به ارمغان دنیا می‌آورد.

پارچه‌های کتانی با رنگ‌های خاص و طرح‌های منحصر به فرد، هویت و اصالت را به نمایش می‌گذارند. لباس‌های سنتی که از این پارچه تهیه می‌شوند، هنوز هم در مراسم عروسی، شکوه و جلال را به ارمغان می‌آورند.

هنرمندان ترکمن با ظرافت و حوصله، تار و پود این پارچه‌ها را به هم می‌بافند و نقش و نگار را بر آن نقش می‌زنند. هر ثانیه از بافت این پارچه‌ها، حکایت از عشقی عمیق به هنر و اصالت دارد.

سفری به سرزمین فرش‌های افسانه‌ای و زیورآلات قبیله‌ای

فرش ترکمن، شاهکاری از رنگ و نقش

فرش‌های ترکمن، شهرت جهانی دارند. این دستبافته‌های نفیس، که در تار و پود آنها، ذوق و هنر مردمان ترکمن نهفته است، زینت‌بخش خانه‌های بسیاری در سراسر دنیا هستند.

هر قوم و قبیله در ترکمنستان، نقوش و طرح‌های خاص خود را در فرش‌ها به کار می‌برد. از طرح‌های هندسی ساده تا نقش و نگارهای پررمز و راز، هر فرش، داستانی برای گفتن دارد.

فرش ترکمن، فقط یک کفپوش ساده نیست، بلکه نمادی از فرهنگ، تاریخ و هویت این سرزمین است. گره‌های ظریف و نقش‌های بدیع، گویی راز و رمز این سرزمین کهن را در خود نهفته دارند.

سوغاتی‌هایی برای هر سلیقه

علاوه بر فرش و پارچه‌های ابریشمی، سوغاتی‌های دیگری نیز در عشق آباد منتظر شما هستند. کلاه‌های خز سنتی که با پشم گوسفند تهیه می‌شوند، یادگاری گرم و صمیمی از این سرزمین خواهند بود.

اگر به دنبال یک سوغاتی خاص و منحصر به فرد هستید، ساز "جول-جول" را انتخاب کنید. این ساز بادی که از سرامیک ساخته می‌شود، با نقش و نگارهای سنتی و صدای دلنشین، روح ترکمن را به خانه شما می‌آورد.

و در نهایت، زیورآلات سنتی ترکمن، با طرح‌های قبیله‌ای و نقره‌کاری‌های ظریف، هدیه‌ای ارزشمند برای بانوان خواهد بود.

بازارگردی در عشق آباد، سفری خاطره‌انگیز

بازارها و فروشگاه‌های عشق آباد، گنجینه‌ای از هنر و اصالت را در خود جای داده‌اند. گشت و گذار در میان این غرفه‌ها، سفری به دل تاریخ و فرهنگ ترکمنستان است.

با هر قدمی که در این بازارها برمی‌دارید، عطر ادویه‌ها، رنگ‌های شاد پارچه‌ها و نقش و نگارهای سنتی، شما را مجذوب خود می‌کنند.

سوغاتی‌های عشق آباد، بیش از آنکه اشیایی بی‌جان باشند، یادگاری‌هایی از این سرزمین کهن هستند. هر بار که به آنها نگاه می‌کنید، خاطرات سفرتان به عشق آباد زنده خواهد شد.

سفری به سرزمین فرش‌های افسانه‌ای و زیورآلات قبیله‌ای

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید