۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 55437103

لافت از زیباترین و خاص‌ترین روستاهایی است که می‌توان در جنوب ایران دید از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم روستای لافت کجاست.

روستای لافت کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای لافت با نام روستای بادگیرها در جنوب ایران مشهور است و مکانی فوق‌العاده برای تماشای غروب آفتاب و آشنایی با پیشینه تاریخی جزیره قشم به شمار می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از این روستا در اختیار شما بگذاریم و شما را به سفری در میان گذرگاه‌های تنگ و باریک آن ببریم.

لافت؛ روستای بادگیرها

معماری بندر لافت قشم الهام گرفته از مناطق کویری ایران است. وجود بادگیرهای فراوان در روستای لافت، بیانگر این موضوع است. وجود بادگیرهای فراوان و سبک معماری کویری در بندر لافت قشم به دلیل گرمای زیاد منطقه بوده که گاهی ۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. بادگیر یک تکنیک ساده اما بسیار کاربردی در این سبک معماری است. بادگیر یک ستون چهارگوش بلند در بالای بنا بوده که در جهت مطلوب باد منطقه، روی ساختمان قرار می‌گرفت. باد خنک وارد بادگیر می‌شود، فضای بنا را خنک می‌کند و در نهایت هوای گرم و نامطبوع را خارج می‌کند. تمامی زوایای منازل بندر لافت قشم به این سبک معماری می‌رسند.

روستای لافت کجاست؟

از ارتباط اتاق‌ها و راهروهای تو در تو تا جدا کردن اتاق‌ها برای تابستان و زمستان تا نوع باغچه‌ها و نقش و نگاری که روی پنجره‌ها قرار دارند. بناهای قدیمی بندر لافت قشم از مصالح سنتی ساخته شده‌اند. برای دیوارها از خشت و گل و سقوف و بام خانه‌ها از چوب استفاده کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که بافت جدید به مصالحی مانند سیمان، آجر، بتن و آهن مجهز هستند.

بندر لافت قشم دریچه‌ای به سوی تاریخ و زیبایی است. زمانی که وارد Bandare-e Laft می‌شوید، معماری کویری روستا توجه شما را جلب می‌کند. سکونتگاه‌هایی زیبا و متناسب با محیط که دارای بادگیر هستند. دلیل اصلی این اتفاق اقلیم به شدت گرم و رو به کویری بندر لافت قشم است. با ورود به روستای لافت قشم و چرخ زدن در آن متوجه مردم خونگرم، مهمان‌نواز و صمیمی آن می‌شوید. مردمی که به صید، لنج‌سازی و صنایع دستی مشغول هستند.

اگر در ساعات پایانی روز، حوالی غروب نقطه‌ی خوبی در جزیره پیدا کنید، یک غروب تماشایی در انتظارتان است. می‌توانید از محلی‌ها کمک بگیرید و فضای مناسبی برای تماشای آن را پیدا کنید. جالب است بدانید اکثر اهالی روستا مسلمان سنی بوده و انسان‌هایی به شدت سنتی هستند.

روستای لافت کجاست؟

از محل قرارگیری تا دسترسی به روستای لافت

روستای بندری لافت از جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌آید و در شمال غربی جزیره قشم و در پیش‌آمدگی خشکی‌های جزیره واقع شده است. این روستا با مختصات ۵۵ درجه و پنج دقیقه شرقی طول جغرافیایی و ۲۶ درجه و ۵۴ دقیقه شمالی عرض جغرافیایی در شرق جنگل حرا قرار دارد و از نظر تقسیمات کشوری یکی از مراکز جمعیتی دهستان سلخ در شهرستان قشم استان هرمزگان به شمار می‌آید.

فاصله روستای لافت تا قشم ۲۲ کیلومتر (۲۳ دقیقه) است. این روستا با فرودگاه بین‌المللی قشم، ۲۵٫۴ کیلومتر فاصله دارد. فاصله روستای لافت با اسکله مسافربری شهید ذاکری، ۵۶ کیلومتر و تا درگهان، ۳۵ کیلومتر است. این روستا نزدیک‌ترین نقطه به بندر پل در جزیره قشم است و اسکله لافت (جابه‌جایی همراه با خودرو) در فاصله هفت کیلومتری آن قرار دارد.

آدرس: استان هرمزگان، بخش مرکزی شهرستان قشم، شمال غرب جزیره قشم، دهستان سلخ

برای دسترسی به روستای لافت ابتدا باید خود را به جزیره قشم برسانید. جزیره قشم دارای فرودگاه بین‌المللی است و شما می‌توانید به‌راحتی و در کمتر از دو ساعت خود را به فرودگاه بین‌المللی دیرستان قشم برسانید.

روستای لافت کجاست؟

از فرودگاه برای رسیدن به روستای لافت یا سوار تاکسی شوید یا ماشین اجاره کنید تا از جاده شمالی جزیره پس از حدود ۲۴ دقیقه به این روستای حیرت‌انگیز برسید.

برای سفر به قشم با ماشین شخصی نیز به‌طور کلی دو تا انتخاب وجود دارد:

مسیر اول: فاصله تهران تا بندر عباس از این مسیر، ۱,۲۷۶ کیلومتر (۱۴ ساعت و ۲۰ دقیقه) است. از تهران از اتوبان خلیج فارس و سپس آزادراه تهران - قم به قم بروید و از آنجا مسیر خود را به‌سمت کاشان ادامه دهید. از اتوبان کاشان - نطنز و جاده ۷۱ به‌سمت یزد و سپس سیرجان بروید تا به بندرعباس برسید. از آنجا اگر قصد دارید با ماشین شخصی به قشم بروید، خود را به بندر پل (از طریق جاده بندرعباس به بندر لنگه) در ۱۰ کیلومتری شرق بندر خمیر و ۶۰ کیلومتری غرب بندرعباس برسانید. این مسیر حدود یک ساعت (۸۱ کیلومتر) است. سپس با ماشین وارد شناورهای خودروبر یا لندینگ‌کرافت‌ شوید تا به اسکله لافت بروید. هیچ محدودیتی برای نوع خودرو وجود ندارد و کشتی‌ها به‌صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌کنند. از اسکله لافت حدود ۱۳ دقیقه به‌سمت جنوب رانندگی کنید تا به روستای تاریخی لافت برسید.

روستای لافت کجاست؟

شما همچنین می‌توانید ماشین خود را پارک کنید و به اسکله شهید حقانی بندرعباس بروید. از این اسکله با اتوبوس‌های دریایی به بندر شهید ذاکری یا درگهان قشم می‌رسید. ساعت کاری اتوبوس دریایی از بندر عباس به قشم هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۱:۳۰ شب است. زمان سفر با اتوبوس دریایی تا قشم ۵۰ دقیقه و تا درگهان یک ساعت و ۳۰ دقیقه است. توجه داشته باشید که در روزهای دریایی اتوبوس‌های دریایی مسافران را جابه‌جا نمی‌کنند. از اسکله شهید ذاکری باید حدود ۵۰ دقیقه به‌سمت شمال غرب بروید تا به روستای لافت برسید. از شهر درگهان نیز حدود نیم ساعت تا لافت فاصله دارید.

مسیر دوم: فاصله تهران تا بندر پل از این مسیر، ۱,۳۴۹ کیلومتر (۱۵ ساعت) است. این مسیر از قم، کاشان، اصفهان، شیراز، جهرم و لار می‌گذرد و در نهایت به بندر پل می‌رسد. از بندر پل با ماشین وارد شناورهای خودروبر یا لندینگ‌کرافت‌ شوید تا به اسکله لافت بروید. اگر قصد ندارید با ماشین به قشم بروید، مسیر را تا بندر عباس ادامه دهید و ماشین خود را پارک کنید. سپس از طریق اسکله شهید حقانی به قشم بروید.

روستای لافت کجاست؟

راه‌های دیگر برای رسیدن به بندرعباس، قطار و اتوبوس هستند. زمان تقریبی سفر با قطار از تهران تا بندرعباس، ۱۹ ساعت است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید