غار نمکدان از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی جنوب کشور است از این رو با ما همراه باشید تا چند نکته مهم برای بازدید از غار نمکدان قشم بدانیم.

چند نکته مهم برای بازدید از غار نمکدان قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: اغلب هنگامی که نام استان هرمزگان می آید به یاد جزیره کیش می افتیم، اما خوب است بدانید که این استان به دلیل جزایر متعددی که دارد از جاذبه های بی نظیر و خارق العاده ای برخوردار است که از جمله می توان به غار نمکدان قشم اشاره کرد که یکی از جاذبه های دیدنی جزیره قشم است. غار نمکدان یک غار چندین ساله نمکی است که بر روی یک کوه گنبدی و در فاصله ۹۰ کیلومتری در جنوب غربی جزیره قشم واقع شده. این غار هیجان انگیز با ارتفاع ۲۳۷ متری از سطح دریا قرار دارد. خوب است بدانید که این غار خارق العاده با نام گنبده نمکی شناخته می شود. از دیگر نام های این غار می توان به غار نمکی قشم ۳N و غار سه مرد برهنه اشاره نمود.

ویژگی‌های جذاب غار نمکدان

در ابتدا باید بدانید که به دلیل طول بسیار زیاد غار نمکدان، این غار دارای ۳ تالار است که اولین تالار در فاصله ۶۷۰ متری با ورودی غار قرار دارد. هم چنین لازم است بدانید که پهنای این غار حدود ۵ متر است.

چند نکته مهم برای بازدید از غار نمکدان قشم

از دیگر ویژگی های این غار می توان به نوع خاص نمک موجود در این غار اشاره نمود که به عنوان یکی از بهترین نمک های خوراکی که دارای عناصری مانند منیزیم است و خاصیت درمانی دارد، شناخته می شود. به دلیل تراکم نمک در این مکان، این غار یکی از بهترین مکان ها برای بیماران تنفسی است و برای آنها بسیار مفید می باشد. در واقع این نمک ها خاصیت تسکین بیماری های چون آسم و حساسیت را دارند به همین دلیل نیز به عنوان نمک طبی شناخته می شوند.

اگر بخواهیم به زیبایی های ظاهری این مکان اشاره کنیم، می توان گفت قندیل های بلورین نمک با اشکال مختلف آویزان شده از سقف غار و جریان آب نمک در کف غار نمکی قشم، جلوه ای تماشایی و زیبایی را در این مکان خلق نموده است. رطوبت جزیره و نفوذ آب نمک اشباع شد بر روی بدنه های قندیل های نمک، موجب تشکیل قندیل های پیوسته شده است.

چند نکته مهم برای بازدید از غار نمکدان قشم

از دیگر مواردی که مقابل غار نمکدان قشم مشاهده می شود، حوضچه های سفید رنگ نمکی است که تشکیل شده از آب بیرون آمده از دل غار است و به شکل چشمه های نمکی نمایان می شوند و جلوه ای زیبا را در دامنه کوه ایجاد می کنند. لازم است بدانید که این جریان آب به صورت دائمی است و در داخل غار نیز مشاهده می شود و چشم اندازی بی نظیری را خلق می کند.

نکات مهم بازدید از غار نمکدان

جاده‌ منتهی به غار نمکدان قشم خاکی است؛ بهترست این مسیر را با ماشین آفرود بروید، در غیر این‌صورت تجهیزات کافی برای پیاده‌روی در جاده خاکی را همراه خود داشته باشید.

قشم آب‌وهوای گرم و شرجی دارد، بنابراین اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین فصل سفر است. با توجه به سردی هوا در شب، لباس گرم همراه خود ببرید.

ابتدای غار را می‌توانید بدون تجهیزات روشنایی بروید اما بهترست چراغ قوه همراهتان باشد.

نقشه‌ غار نمکدان کاملاً واضح و مشخص است اما ترجیحا همراه تیم‌های حرفه‌ای یا راهنمایی محلی عازم شوید.

در این غار برخی حشرات ریز و سفیدرنگ وجود دارد که ممکن است برایتان آزاردهنده باشد.

چند نکته مهم برای بازدید از غار نمکدان قشم

غار نمکی محل زندگی خفاش‌هاست بنابراین سعی کنید آرامش آن‌ها را بر هم نزنید.

قندیل‌ها، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها این غار به صورت طبیعی و به مرور زمان ایجاد شده‌اند؛ در حین بازدید مراقب باشید تا به آن‌ها آسیبی وارد نشود.

برای پیشروی به اعماق غار (دالان دوم و سوم) علاوه بر وجود راهنما و داشتن تجهیزات به مهارت غارنوردی نیز نیاز است.

هدلایت، چراغ قوه قوی، خوراکی سبک، بطری آب و وسایل ضروری را همراه خود داشته باشید اما کول خود را بیش از حد سنگین نکنید.

لباس‌های خیلی گشاد یا خیلی چسبان نپوشید و یک دست لباس اضافه هم همراه خود داشته باشید.

از قسمت ابتدایی دالان اول همه افراد بدون محدودیت سنی می‌توانند بازدید کنند اما برای دیدن دالان‌های دوم و سوم به مهارت غارنوردی نیاز است.

توصیه می‌کنیم برای بازدید حتما صبح زود راه بیفتید.

این غار ۶۵۰۰ متر طول دارد که تا عمق ۲۰۰ تا ۲۵۰ مناسب افراد عادی و بقیه مسیر مناسب غارنوردان است.

بهترین فصل سفر به قشم اواسط پاییز تا اواسط بهار است؛ در این برهه از سال از رطوبت و گرمای جزیره کم شده و هوای مطبوعی را شاهد خواهید بود.

چند نکته مهم برای بازدید از غار نمکدان قشم

آدرس: هرمزگان، ۹۰ کیلومتری شهر قشم، بین روستای سلخ و کانی، جاده غار نمکدان

دسترسی: جاده غار نمکدان قشم مسیر سختی است که برای رسیدن به آن بهترست از ماشین‌های آفرود یا نیسان استفاده کنید. بخشی از مسیر که از اسکله طبل آغاز می‌شود تا نزدیکی تابلوی غار، آسفالته است اما از این قسمت به بعد مسیر ناهموار حدود ۱۰ کیلومتر ادامه دارد و پس از آن به غار می‌رسید. در کل حدود ۳۰۰ متر از مسیر را می‌توانید با ماشین بروید و بقیه را پیاده طی کنید.

مسیر اول: در شهر قشم به سمت رمکان بروید و سپس به تنبان رفته و مسیر خود را به سمت طبل ادامه دهید. در مسیر ساحل شمالی از روستای چاهو و درکو عبور کنید. بعد از آن به روستای گوری می‌رسید؛ از جنوب آن خارج شده تا به روستای کانی از اینجا تا غار یک جاده خاکی حدودا ۱۰ کیلومتری وجود دارد.

مسیر دوم: این مسیر تا رسیدن به طبل با مسیر اول مشترک است. بعد از آن باید به سمت جنوب بروید تا به روستای سلخ برسید. از این روستا تا غار یک جاده خاکی حدودا ۲۲ کیلومتری پیش روی شماست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید