۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 55436464

حضور در بعضی فضاها تجربه خاصی را برای گردشگر رقم می‌زند، در همین راستا با ما همراه باشید تا بدانیم کارگاه لنج سازی قشم کجا قرار دارد.

کارگاه لنج سازی قشم کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قشم یکی از زیباترین جزایر خلیج همیشه فارس است. جزیره قشم با داشتن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی منحصربه‌فرد، در تمام طول سال میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان است. کارگاه لنج سازی گوران یکی از جاهای دیدنی جزیره قشم است که به‌عنوان موزه زنده از آن یاد می‌شود. بازدید از این بخش جزیره، تجربه‌ای به‌یادماندنی برای مسافران به جا می‌گذارد.

آشنایی با کارگاه لنج سازی قشم

لنج یک کشتی کوچک، یا یک قایق بزرگ باری و مسافری است که خاصه در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، رفت‌وآمد می‌کند. درواقع یکی از مهم‌ترین عناصر عبور و مرور دریایی و بومی این مناطق همین لنج های سنتی هستند. نکته‌ی بسیار جالبی که دوست دارم تا اینجا به آن اشاره کنم، این است که در جنوب، به کسانی در کار لنج سازی هستند گلاف یا همان جلاف به معنی لنج‌ساز می‌گویند.

دیگر اینکه لنج انواع متفاوتی دارد. از سماچ (لنج مخصوص ماهی‌گیری) تا حُوری (لنج مسافربری) و تا سَمبوک (لنجی با قابلیت باربری به قدر ۱۰۰ تن)، جلافان و استادکاران لنج‌ساز، در کار ساختن قایق‌های لنجی هستند که بشود با آن‌ها به آب زد، ماهیگیری کرد یا جنس و مسافر برد و آورد.

کارگاه لنج سازی قشم کجا قرار دارد؟

در اصل، لنج‌سازی در قشم، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم بومی محسوب می‌شود که با فرهنگ و اقتصاد و اشتغال پیوندی ناگسستنی دارد. صنعتی که با نگاه کردن به آن، می‌شود به نکات متعددی درباره زیبایی‌ های جنوب و شیوه‌ی خاص معیشت مردم این نواحی از کشورمان پی‌ ببریم.

من برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر و دیدن چگونگی ساخت یک لنج در کارگاه‌ های لنج سازی، فهمیدم که باید به «روستای گوران» بروم، یعنی به روستایی که مرکز لنج سازی در قشم است. این دهکده ساحلی، در ساحل شمالی جزیره قشم قرار دارد، در نود کیلومتری شمال غربی مرکز قشم. برای رسیدن به اینجا، شما از روستاهای دیدنی دیگری به نام‌های سهیلی و طبل عبور می‌کنید. این را هم به خاطر داشته باشید که وقتی به گوران رسیدید، فاصله کمی با جنگل‌ حرا خواهید داشت.

نام گوران از واژه‌ی گبران گرفته شده که به معنی تبار زرتشتی مردم آنجا است. مناظر گوران هم، چنین حسی از حال و هوای باستانی را تداعی می‌کنند. برای مثال سد تاریخی گوران یادگار عصر ساسانیان و یکی از جاذبه های گردشگری روستای گوران از توابع شهرستان شهاب قشم محسوب می‌شود و خیلی هم پرطرفدار است.

کارگاه لنج سازی قشم کجا قرار دارد؟

چون مناظر طبیعی و ساحلی جنوب را در پیوندی عمیق با تاریخ باستانی ایران به ما نشان می‌دهد. یکی دیگر از نقاط زیبا در گوران، چاه کاویر نام دارد که بسیار هم دیدنی است. اینجا می‌شود طبیعت مریخی و زوایای تند دره‌ها و صخره‌های قشم را از زاویه‌ای دیگر دید و تخیل را وسعت داد. چاه کاویر به شکل یک تندیس عظیم است که تمام محیط پیرامونی شما را در بر می‌گیرد.

سوای مناظر و جاذبه های گوران، همانطور که پیشتر هم به آن اشاره شد، شغل محبوب اکثر مردم این روستا، لنج سازی است. اینجا بخش زیادی از جوانان و استادکاران قدیمی، در کار ساختن و تعمیرات لنج‌ های بزرگ و کوچکی هستند که سهم بسزایی در رونق گردشگری، تجارت و ماهیگیری جزیره قشم و خلیج فارس دارند. دراصل، روستای گوران، بزرگترین مرکز تولید و ساخت لنج‌ های سنتی ایران است. در گوران حس می‌کنید که همه چیز اسطوره‌ای است، لنج‌ ها از باقی چیزهای روستا اسطوره‌ای تر هستند. طوری که حس می‌کنید، مردم و جوانان روستا، هر صبح وقتی به سرکارشان می‌رسند، در کارگاه‌ های لنجسازی، به آرامی مشغول ساختن یک غول شناور و دریایی می‌شوند.

کارگاه لنج سازی قشم کجا قرار دارد؟

محل قرارگیری کارگاه لنج سازی

جزیره قشم تعدادی زیادی از دیدنی های استان هرمزگان را در خود جای داده است؛ دیدنی‌هایی شگفت‌انگیز از انواع مختلف که شاید در هیچ کجای کشور وجود نداشته باشند. کارگاه‌های لنج سازی از بزرگ‌ترین صنایع‌دستی ایران به شمار می‌روند که در استان هرمزگان و جزیره قشم فعال هستند. صنعت بی‌نظیر و بومی لنج سازی از زیبایی‌های خاص و صنعت بومی قشم است. لنج‌های سنتی یکی از مهم‌ترین عناصر بومی عبور و مرور دریایی هستند.

روستای گوران در سواحل شمالی جزیره قشم واقع شده است و یکی از مراکز اصلی ساخت لنج به‌صورت سنتی در ایران محسوب می‌شود. این روستا از توابع بخش شهاب است که در ۹۰ کیلومتری مرکز قشم قرار دارد.

روستای گوران یک بندر تاریخی است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بندرگاه‌های هرمزگان از آن یاد می‌شود. نام روستا از واژه «گبران» به معنی آتش‌پرستان گرفته شده و به احتمال زیاد در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است. این روستا دارای آثار تاریخی متنوعی است.

کارگاه لنج سازی قشم کجا قرار دارد؟

کارگاه‌ لنج سازی جزیره قشم در نزدیکی بندر گوران، لافت و نزدیکی شهر صنعتی کاوه واقع شده‌ است و از جالب‌ترین جاذبه‌های جزیره به شمار می‌رود. کارگاه لنج سازی قشم با نام‌های کارگاه لنج سازی بندر لافت، کارگاه لنج سازی بندر گوران و موزه باز دریانوردی سنتی گوران شناخته می‌شود.

کارگاه لنج سازی در کنار روستا و هم‌جوار ساحل قرار دارد. در روستای گوران جوانان و استادکاران بسیاری به شغل ساخت و تعمیر لنج‌های بزرگ و کوچک مشغول هستند و این حرفه نقش مهمی در رونق گردشگری، ماهی‌گیری و تجارت جزیره زیبای قشم داشته است. در مسیر اسکله لافت تا قشم چند کارگاه لنج سازی دیگر نیز وجود دارد که امکان بازدید از آن‌ها میسر است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید