تنگه چاهکوه از زیباترین جاذبه‌های طبیعی قشم است، در همین راستا با ما همراه باشید و تجربه حضور در تنگه چاهکوه را از دست ندهید.

تجربه حضور در تنگه چاهکوه را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: جزیره زیبای قشم از بخش‌های توریستی و مهم ایران به شمار می‌رود که سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر از نقاط مختلف ایران و جهان است. این جزیره اولین ژئوپارک خاورمیانه محسوب می‌شود و سفر به آن افراد را با خارق‌العاده‌ترین مناظر روبه‌رو می‌کند. تنگه چاهکوه یک جاذبه طبیعی و منحصربه‌فرد است که از جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود و در قلب جزیره شکل گرفته است.

بازدید از تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه قشم یک اثر طبیعی منحصربه‌فرد است که طی میلیون‌ها سال شکل هنری امروزی خود را به دست آورده است؛ پس لازم است گردشگران نسبت به حفظ و آسیب نرساندن به آن حساس باشند. مسافران باید از یادگاری نوشتن بر دیواره تنگه، کندن و جابه‌جا کردن سنگ‌ها خودداری کنند. در طول تنگه چاهکوه سطل زباله‌ای وجود ندارد و بازدیدکنندگان باید زباله‌های خود را در کیسه‌ای جمع کنند تا سبب زشتی محیط تنگه نشوند. افراد می‌توانند با جمع‌آوری زباله‌هایی که در تنگه رها شده است به حفظ و بقای این تنگه زیبا کمک بسیاری کنند.

تجربه حضور در تنگه چاهکوه را از دست ندهید!

توجه و احترام به سنت‌ها و آداب منطقه، افراد بومی و احترام به آن‌ها از نکات مهم سفر است. در تنگه چاهکوه تلفن‌های همراه آنتن ندارند و بهتر است قبل از سفر به تنگه، دوستان خود را مطلع کنید. در گذر از قسمت‌های پرشیب تنگه باید بسیار احتیاط کنید و مراقب افراد کوچک‌تر و مسن باشید.

در بازدید از تنگه چاهکوه لازم است تجهیزاتی همچون دوربین عکاسی، کفش کوهنوردی یا پیاده‌روی مناسب و قمقمه آب به‌همراه داشته باشید. ممکن است در بازدید از تنگه چاهکوه به خوراکی‌های مقوی و انرژی‌بخش نیاز پیدا کنید. بهتر است این خوراکی‌ها فضای کمی را اشغال کنند تا حمل آن‌ها سبب خستگی شما نشود. حتما کسیه برای جمع‌آوری زباله‌ها به‌همراه داشته باشید. اگر قصد کمپینگ در اطراف تنگه را دارید؛ به‌همراه داشتن چادر مسافرتی، پتو یا کیسه خواب و چراغ قوه لازم است.

جزیره قشم در منطقه گرمسیری واقع شده است و ساکنان آن در فصل تابستان رطوبت هوای بالا و شرایط شرجی را تجربه می‌کند. از این‌رو اواخر بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر به قشم نیست. فصل‌های خنک‌تر و نیمه دوم سال بهترین زمان برای سفر به این جزیره هستند. اوایل بهار نیز برای سفر به قشم و تنگه چاهکوه پیشنهاد می‌شود.

تجربه حضور در تنگه چاهکوه را از دست ندهید!

زمان بازدید از تنگه چاهکوه از ساعت ۸ تا ۱۷ است. به‌دلیل دیواره‌های بلند تنگه نباید دیدن از آن را به ساعات پایانی روز موکول کرد؛ زیرا فضای تنگه زود تاریک می‌شود. مدت زمان تقریبی بازدید از تنگه حدود سه ساعت است و برای ورود به تنگه هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

بخش‌های جذاب و دیدنی تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه قشم دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان و به طور شگفت انگیزی بر اساس فرسایش سنگ های رسوبی زمین در دل کوه به صورت یکپارچه به وجود آمده اند. از لحاظ تاریخی نیز تنگه چاهکوه با عنوان دره مقدس چاهکوه مشهور است؛ اگر دلیل این تقدس را می خواهید بدانید، باید به گذشته های دور برگردیم، زیرا گذشتگان، آب این دره را بسیار مقدس می دانستند و برای شفای بیماری هایشان استفاده می کردند. چاهکوه در ابتدا عریض بوده و ارتفاع دیواره هایش نیز زیاد بوده است، به همین دلیل داخل دره نور کمی تابیده شده و همین امر باعث گردیده تا رفته رفته هم از عرض آن کاسته شود و هم عبور از میان آن دشوار گردد.

تجربه حضور در تنگه چاهکوه را از دست ندهید!

در کف این دره نیز حفره های کم عمقی وجود دارند که محل ذخیره آب های جاری است. هرچه از سمت شمال به جنوب پیش بروید، دره کم عرض تر شده و شیب آن افزایش می یابد و درانتها به شکل (وی) انگلیسی درآمده و مسیر بسیار صعب العبور می شود.

زیبایی تنگه چاهکوه به دلیل دیواره های عمودی مرتفع همراه با خطوط فرسایش و حفره های کروی و بیضوی است. این مکان که تا به امروز کمتر معرفی شده، تعداد بازدیدکنندگانش نیز کمتر از جاهای دیگر است، فقط آن دسته از گردشگران به این تنگه سفر کرده اند که به طبیعت علاقه شدیدی دارند و می خواهند بیشتر در دل طبیعت باشند و همچنین مناسب آنهایی است که صخره نورد هستند یا علاقه خاصی به این حرفه دارند، زیرا درست ترین آدرس برای صخره نوردی همینجاست. به محض اینکه به ورودی دره برسید، تندیسی طبیعی خواهید دید که به (سه سر نگهبان) مشهور است. سپس به چهار چاه می رسید که محل ذخیره آب شیرین ساکنان است.

تجربه حضور در تنگه چاهکوه را از دست ندهید!

کم کم به در میان دره ای عریض تر می رسید که در میان دیواره های بلند قرار خواهید گرفت. هر قدمی که در تنگه چاهکوه برمیدارید اشکالی شگفت انگیزی مانند خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی خواهید دید. دره چاهکوه که از چهارسو دارای چهارتنگه و دیواره هایی است که به هم رسیده اند. جنس سنگ های چاهکوه از سنگ های رسوبی با جنس آهکی است که به رشته کوه زاگرس مربوط می شوند و بسیار هنرمندانه و خلاقانه میلیون ها رنگ و طرح در تنگه چاهکوه وجود دارد.

جالب این است که تنگه چاهکوه از سده‌های پیشین تا به امروز همواره مهم ترین منبع تامین آب شیرین برای جزیره و حومه بوده است. در این منطقه گیاهانی خواهید دید که اکثرا به صورت درخت و درختچه های پراکنده با توجه به آب و هوای بیابانی و استوایی رشد می کنند. چاه های موجود در این تنگه باعث شده تا ۱۶ گونه جانوری و پرندگان زیادی برای زندگی به این منطقه بیایند که یکی از ارزشمندترین گونه ها، غزال است.

تجربه حضور در تنگه چاهکوه را از دست ندهید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید