سی و سه پل از جذاب‌ترین بناهای تاریخی اصفهان است از این رو با ما همراه باشید و بازدید از معماری شگفت‌انگیز سی و سه پل را از دست ندهید.

بازدید از معماری شگفت‌انگیز سی و سه پل را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: سی‌وسه‌ پل به‌عنوان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان شناخته می‌شود؛ به‌طوری که بسیاری از ما این شهر زیبا را با آن می‌شناسیم. اگرچه امروز با خشک شدن آب زاینده‌رود، سی‌ و سه‌ پل نیز دیگر حال و هوای گذشته را ندارد؛ ولی این پل همچنان به‌عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان شناخته می‌شود. این پل در طول تاریخ با نام‌های مختلفی خوانده‌ شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پل شاه‌عباسی، پل الله‌وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سی‌وسه چشمه اشاره کرد.

آشنایی با سی و سه پل اصفهان

اگر بخواهیم اصفهان را با یک نماد تعریف کنیم، بی‌شک سی و سه پل در رده‌های اول لیست جا می‌گیرد. سی و سه پل (۳۳ پل یا پل الله وردی خان)، یک پل قوسی سنگی دوطبقه و تقریبا ۳۰۰ متر است. این پل یکی از یازده پل اصفهان است که از رودخانه زاینده‌رود عبور می‌کند. سی و سه پل به دلیل وسعت، موقعیت مرکزی و معماری برجسته‌اش معروف‌ترین پل اصفهان است. این پل مرکز تفریحات شبانه شهری است که هم ایرانیان و هم گردشگران خارجی را به خود جذب می‌کند.

بازدید از معماری شگفت‌انگیز سی و سه پل را از دست ندهید!

از جاذبه‌های گردشگری نزدیک سی و سه پل می‌توان به چهلستون، کلیسای وانک، کاخ هشت بهشت، موزه تاریخ طبیعی اصفهان و مسجد جامع عباسی اشاره کرد که مورد توجه گردشگران بسیاری واقع شده است. سی و سه پل در ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا از یک سو و ابتدای شمالی خیابان چهارباغ عباسی (میدان انقلاب) در دیگر سو واقع شده است. برای دسترسی می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. ایستگاه متروی سی و سه پل در فاصله چند قدمی پل واقع شده است. همچنین ایستگاه اتوبوس میدان انقلاب در دیگر جانب پل قرار دارد. برای استفاده از خودروی شخصی، ترافیک منطقه را در ساعات شلوغی در نظر داشته باشید.

سی و سه پل بدون زاینده رود لطف سابق را ندارد؛ بنابراین بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل اوقاتی است که زاینده رود پرآب است و به شکوه همیشگی خود بازگشته است. در ساعات روشنایی روز امکان دیدن جزئیات بیشتری وجود دارد و شب‌های سی و سه پل با نورپردازی صفایی دیگر دارد. با این همه اگر قصد عکاسی دارید، در روز عکس‌هایی متنوع‌تر و کیفیت بهتر می‌توانید تهیه کنید.

بازدید از معماری شگفت‌انگیز سی و سه پل را از دست ندهید!

نظریه‌های زیادی در رابطه با عدد ۳۳ وجود دارد که یکی از آن‌ها به ارتباط میان تبار گرجی الله‌وردی خان و الفبای ۳۳ حرفی گرجی اشاره دارد. عده‌ای این نظریه را کاملا رد کرده‌اند، چون سی‌ و سه‌ پل ابتدا ۴۰ دهانه داشت. برخی دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که عدد ۳۳ مربوط به آناهیتا، الهه آب است و این پل در واقع نمادی از آناهیتا، الهه آب بوده است.

معماری شگفت‌انگیز سی و سه پل اصفهان

این اثر تاریخی که از دوران صفوی به جا مانده است، یکی از شاهکارهای معماری دوره صفوی به شمار می آید. سی و سه پل که یکی از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود دارای طول ۲۹۵ متر، عرض ۱۴ متر و ۳۳ دهانه می باشد که در ساخت آن از مصالحی همچون آجر، گچ، سنگ و ملات ساروج به کار برده اند. طبق نظر کارشناسان زمین شناسی و میراث فرهنگی می گویند که پایه و اساس این پل به گونه ای ساخته شده که رطوبت باعث افزایش استحکام و دوام این بنا می شود.

بازدید از معماری شگفت‌انگیز سی و سه پل را از دست ندهید!

به همین علت است که تاکنون نیز آب رود زاینده رود به آن آسیبی نرسانده است. این پل تاریخی در دو طبقه ساخته شده و در زمان های قدیم، با وسایل نقلیه از روی آن عبور می کردند. اما با گذشت زمان و دریافتن ارزش بالای این پل، از عبور وسایل نقلیه و اسب و درشکه از روی پل جلوگیری شد و تنها مردم می توانستند برای تردد از آن استفاده کنند. مصالحی که برای ساخت این پل به کار رفته، آنقدر قوی و مستحکم هستند که در طول تمام این سال ها، پایه های آن که در آب رودخانه زاینده روی قرار دارد، با هیچ مشکلی مواجه نشده است.

اگر به دو طرف پل نگاه کنید طاق های سرپوشیده را خواهید دید که یک طرف آن به رودخانه و طرف دیگر آن به بخش میانی این پل اشراف دارد و قابل مشاهده است. همین سبک معماری باعث شده یک مسیر عبوری باریک و سرپوشیده در دو طرف پل به وجود بیاید. بخش پیاده رو این پل زیبا ۹۹ طاقچه دارد که در گذشته تابلوهای نقاشی متعددی در آن وجود داشت.

بازدید از معماری شگفت‌انگیز سی و سه پل را از دست ندهید!

اما امروزه همانند مجسمه رضا شاه خبری از آن ها نیست. این اثر تاریخی در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. از دیگر نمونه های شاهکار معماران ایرانی در ساختن پل های مستحکم و تاریخی می توان از پل خواجو که آن هم در اصفهان قرار دارد نام برد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید